IKKE SÅ SUNT: Kokosolje er ikke så sunt som mange kanskje tror.  Foto: Fotolia
IKKE SÅ SUNT: Kokosolje er ikke så sunt som mange kanskje tror. Foto: Fotolia
Livsstil

Derfor bør du ikke få i deg for mye kokosolje

Inneholder mye mettet fett og er ikke så sunt som alle skal ha det til, mener eksperten.

Hva? Bruker du ikke kokosolje når du skal steke mat?  Det er jo så bra for deg! 

Noen som kanskje har hørt dette før fra en venninne eller kollega? 

Kokosolje har nærmest fått et trendstempel den siste tiden, noe ekspertene er svært skeptiske til.

90 prosent mettet fett

- Mange hevder at kokosolje er sunt, men den har et meget høyt innhold av mettede fettsyrer, og et lavt innhold av umettede fettsyrer. For å redusere risikoen for hjerte og karsykdommer, bør vi redusere inntaket av mettet fett, sier klinisk ernæringsfysiolog, Kari Sellæg.

Flere bruker kokosolje framfor olivenolje når de skal steke noe i pannen. Hvorfor det?

Det har kanskje sammenheng med at kokosoljen blir markedsført som et helseprodukt, forklarer Sellæg. 

Det de færreste vet om kokosolje, er at den inneholder 90 prosent mettet fett.

Når du velger å bruke kokosolje i stekingen i stedet for sunne oljer som oliven og raps, øker du inntaket av det mettede fettet, samtidig som du går glipp av det sunne, umettede fettet.

UGUNSTIG: Flere bytter ut olivenolje med kokosolje når de steker mat i pannen. Da går man glipp av mye sunt, umettet fett. Foto: Fotolia
UGUNSTIG: Flere bytter ut olivenolje med kokosolje når de steker mat i pannen. Da går man glipp av mye sunt, umettet fett. Foto: Fotolia Vis mer

Vi bør begrense bruken av kokosolje, og heller satse på andre oljer som inneholder mer av de sunne, umettede fettsyrene, og mindre mettet fett - som for eksempel rapsolje, soyaolje eller olivenolje, sier Kari. 

LES OGSÅ: Derfor er olivenolje bra for skjelettet

Inneholder lite sunt fett

Både kokosolje og palmeolje er to vegetabilske oljer som inneholder mettet fett, men likevel er det markante forskjeller. 

- Mens kokosolje utvinnes av fruktkjøttet i kokosnøtten, utvinnes palmeoljen av frukten fra oljepalmetreet, sier eksperten. 

SKEPTISK: Klinisk ernæringsyfysiolog Kari Sellæg er skeptisk til bruken av kokosolje framfor olivenolje. Foto: TV2
SKEPTISK: Klinisk ernæringsyfysiolog Kari Sellæg er skeptisk til bruken av kokosolje framfor olivenolje. Foto: TV2 Vis mer

Palmeoljen - som du sikkert har hørt og lest mye om, er hovedårsaken til at regnskogen ødelegges, og når regnskogen forsvinner trues både planteriket, dyreriket og andre arter.

Derfor fraråder Regnskogfondet bruken av palmeolje, og Helsedirektoratet jobber med å redusere bruken av oljen i matproduksjonen. 

Palmeolje verre enn kokosolje

De fleste vegetabilske oljer er gode kilder til sunt, umettet fett.

Kokosoljen og palmeoljen er derimot begge unntak fra denne regelen på grunn av det høye innholdet av mettet fett.

Typen mettede fettsyrer er litt forskjellige i kokosolje og palmeolje: Palmeoljen inneholder mye palmitinsyre, mens kokosoljen inneholder mye laurinsyre.

Palmitinsyren har en sterkere negativ effekt på kolesterolet i blodet, enn laurinsyren.

På den annen side er det totale innholdet av mettet fett, høyere i kokosoljen enn i palmeoljen.

LES OGSÅ: Så mye mettet fett er ok

For mye mettet fett

Kan man få i seg for mye kokosolje?

- Ja, inntaket bør være begrenset, fordi kokosoljen inneholder så mye mettet fett. På grunn av den negative effekten mettet fett har på hjerte- og karhelsen, anbefaler vi å holde det totale inntaket til under 10 prosent av vårt daglige kaloriinntak, sier Sellæg.

Vi kan spise litt mettet fett, men vi må ikke glemme at vi får dette fettet fra mange kjøtt- og meieriprodukter, som er matvarer mange av oss bruker flere ganger per dag. Dermed kommer vi fort over den anbefalte grensen.

I Norge var inntaket av mettet fett på cirka 15 prosent i 2013. Med andre ord: Vi spiser for mye mettet fett, og dette bør reduseres.  

Til forsiden