Frokost

Derfor bør du ikke hoppe over måltider

Gjør du dét risikerer du faktisk å legge på deg mer.

LEGGER PÅ DEG MER: Hopper du over måltider, som frokost eller lunsj, risikerer du faktisk å legge på deg mer.  Foto: 6PA/MAXPPP
LEGGER PÅ DEG MER: Hopper du over måltider, som frokost eller lunsj, risikerer du faktisk å legge på deg mer. Foto: 6PA/MAXPPP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Er du en av dem som stresser rundt på jobben og har så mye å gjøre at du bestandig går glipp av lunsjen? Eller kanskje du prøver å slanke deg og velger å droppe frokost for å «spare» kroppen for kalorier?Da bør du lese dette. Uansett hva grunnen din måtte være, så gjør du deg selv en bjørnetjeneste ved å hoppe over måltider. Ja, i stedet for å spare kalorier og gå ned i vekt, slik mange håper, risikerer du faktisk å legge på deg enda mer vet å kutte ett eller flere av de daglige måltidene dine. LES OGSÅ: Styr unna den strenge dietten

Risikerer å overspise

Ifølge Henriette Walaas Lindvig, klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Lommelegen.no (Lommelegen.no er i likhet med KK.no eid av Aller Internett), er overspising en av de største «farene» knyttet opp mot dette. - Det er ikke spesielt bra å hoppe over måltider. Si for eksempel at man hopper over lunsj og venter helt til middag med å spise. Da blir mange så sultne at de spiser et mye større måltid neste gang, og ender kanskje opp med å overspise, sier hun til KK.no. Det samme problemet gjelder også hvis du lar det gå for lang tid mellom to måltider. - Et annet eksempel, som jeg tror gjelder for ganske mange, er hvis man lar det gå for lang tid mellom lunsj og middag. Da blir mange ofte så sultne at de står og småspiser mens de lager maten, eller så tar de en mye større porsjon enn de ville gjort dersom de ikke var så sultne, sier Walaas Lindvig: - Så egentlig får man kanskje i seg enda flere kalorier ved å droppe et måltid, enn hvis man spiser regelmessige, normalt porsjonerte måltider. LES OGSÅ: Slik kutter du ned måltidene dine

Ikke bra for mage og tarm

Ifølge ernæringsfysiologen vil du ikke «ødelegge» forbrenningen (slik mange tror) ved å hoppe måltidene. Hun innrømmer imidlertid at du vil kunne merke en effekt på mage og tarm. - Nei, du ødelegger ikke forbrenningen, men det lite gunstig for fordøyelse, tarm og mage å hoppe over måltider, forklarer hun: - De fleste som har gjort det, eller ventet lenge mellom to måltider, blir som nevnt mer sultne og spiser mer, og det er ikke særlig behagelig for magen. Mage og tarm fungerer best med et jevnt input av mat. Da kan man også lettere kontrollere at man hverken får i seg for mye eller for lite mat i løpet av dagen.

Hold ut med mellommåltider

Ifølge Walaas Lindvig er det best å spise tre til fire hovedmåltider hver dag, kombinert med et par mellommåltider. - Jeg vil anbefale at man spiser tre til fire hovedmåltider daglig, og dersom det går mer enn tre til fire timer mellom hvert av disse, så bør man spise ett eller flere små mellommåltider, sier hun. Ernæringsfysiologen har også tidigere gitt KK.no-leserne gode råd i forhold til hva slags mellommåltider man bør spise, og hvor store porsjonene bør være. – Hovedpoenget med mellommåltider er at man bedre skal kunne holde ut til neste måltid, har Walaas Lindvig tidligere uttalt.En jevn og god måltidsrytme vil nemlig bidra til mindre sultfølelse, stabilt blodsukker, mer overskudd, bedre humør, økt forbrenning, bedre konsentrasjonsevne og mindre lagring av fettvev.- Et mellommåltid passer godt inn hvis det er lenge til middag eller lunsj. Det kan også bidra til å forhindre både småspising, godtesnoking og søtsug.LES OGSÅ: Her spiser du 76 prosent mer

Hold deg til to om dagen

Som nevnt er det mange av oss som opplever at det kan bli lenge å vente fra frokost til lunsj, eller lunsj til middag. Likevel bør du ikke proppe i deg mellommåltider av den grunn. – To mellommåltider kan være passende i løpet av en dag, har Walaas Lindvig uttalt. – Størrelsen kan variere etter hvor lenge det er til neste måltid. Hvis det er under en time kan det holde med noe frukt, grønnsaker og litt vann, men er det flere timer til trenger du noe som metter mer.LES OGSÅ: Tren deg til å foretrekke sunn matHer er Lindvigs forslag til hva du kan lage deg hvis magen rumler og det fortsatt er en stund til det neste hovedmåltidet:• Yoghurt (Gjerne de med lav fettprosent som Ja eller Yoplait) • Skyr • Müslibar • Müsli med fruktbiter og lett, ekstra lett eller skummet melk • Smoothie (lett-yoghurt/Biola, frosne bær og knust is) • Grønnsaker (blomkål, agurk, cherrytomater, gulrot eller stangselleri) med dip • En liten neve nøtter Husk imidlertid at det er snakk om mye fett. 15 nøtter er ofte nok. Bland heller inn litt rosiner hvis du er veldig sulten. • Ett til to knekkebrød med pålegg, for eksempel cottage cheese og frukt • Knaskegulrøtter eller sukkererter • Banan • «Rett i koppen»-supper med en brødskive eller rundstykker til • Havregrøt LES OGSÅ: Dette hjelper på forbrenningenHar du tips til helse/kosthold-saker som kan være interessante for KK.no, eller spørsmål du lurer på - send mail til ab@kk.no, med emne: Tips fra leser.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer