BANAN: Banan tilhører de fruktene som inneholder noe mer kalorier per enhet, men dette er absolutt ikke er noen grunn til å kutte den ut.  Foto: Vasily Merkushev - Fotolia
BANAN: Banan tilhører de fruktene som inneholder noe mer kalorier per enhet, men dette er absolutt ikke er noen grunn til å kutte den ut. Foto: Vasily Merkushev - FotoliaVis mer

Banan

Derfor bør du ikke kutte ut bananen

Her 6 gode grunner til å spise mer av denne frukten.

Det finnes mange påstander og rykter om ulike matvarer, og de siste årene har spesielt bananen fått en del omtale.

Bananen har nemlig blitt kjent for å inneholde mindre vann og mer fruktsukker og kalorier enn en del andre frukter, som for eksempel eple, pære og appelsin.

Og dette har ført til at mange, og særlig de som er opptatt av vekt, har kuttet inntaket av den.  

LES OGSÅ: Ja, det er trygt å spise banantrådene

Har fått et ufortjent dårlig rykte

Ifølge Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog og kostholdsrådgiver for Bama, har bananen fått et svært ufortjent «dårlig» rykte. 

Hun forteller at den riktignok inneholder noe mer kalorier per enhet, men at dette absolutt ikke er noen grunn til å kutte den ut.

- Noen anser banan som en svært søt og fet frukt, noe som har gjort at mange holder seg unna denne unike frukten.

PERFEKT MELLOMMÅLTID: En banan er et suverent mellommåltid da den tilfører rask energi.  Foto: daffodilred - Fotolia
PERFEKT MELLOMMÅLTID: En banan er et suverent mellommåltid da den tilfører rask energi. Foto: daffodilred - Fotolia Vis mer

- Om vi går bananen etter i sømmene, ser vi raskt at den ikke akkurat er noen fettbombe. En gjennomsnittlig stor banan inneholder faktisk mindre enn et halvt gram fett. Og dette fettet inneholder sunne plantesteroler, som er stoffer vi mennesker har nytte av, sier hun til KK.no.

Sunt med litt karbo

En annen årsak til at en del av oss har kuttet på bananinntaket, er at den inneholder ganske mye karbohydrater - som også sies å være ugunstig for vekta. 

Ifølge Toril Gulbrandsen, som er prosjektleder og matkonsulent hos Opplysningskontoret for frukt og grønt, Frukt.no, trenger imidlertid ikke karbohydratinnholdet i frukten å være en negativ ting.

- Det er klart at bananer er sunt, det har de jo vært for oss i over 100 år. Bananen inneholder en del karbohydrater, og er dermed et velegnet energitilskudd. Den er derfor ideell å spise før og etter fysisk aktivitet, da kroppen fort tar til seg næringen.

- I tillegg er den gule frukten et suverent mellommåltid da den tilfører rask energi, smaker godt, er mettende og svært sunn. Banan er rett og slett et lite ferdig enballert fastfood-måltid. 

Som Gulbrandsen poengterer, er banan også rikt på en rekke andre stoffer som er helt elementære for kroppen. 

- Du må heller ikke glemme at den inneholder viktige næringsstoffer som kroppen din trenger. Banan er blant annet rik på kalium og vitamin B6, samt fiber som har en stabiliserende virkning på fordøyelsen. Banan inneholder også A-vitamin, fosfor, magnesium, selen og sink, sier hun.

6 grunner til at du bør spise banan:

1.God kaliumkilde: En banan dekker ti prosent av dagsbehovet av kalium.

2.Blodtrykksdempende: Å spise mer kalium kan redusere faren for og demper høyt blodtrykk. Dette er vist å bety lavere dødelighet.

3.Godt for fordøyelsen: Det høye fiberinnholdet motvirker forstoppelse og modne, søte bananer hjelper mot diaré.

4. Godt for magesekken: Studier viser at bananer med litt grønnfarge virker styrkende på slimhinnen i magesekken og forebygger magesår.

5. Gir bedre humør: Bananer inneholder aminosyren tryptofan som er viktig for hjernens produksjon av serotonin.  Ved depresjoner er hjernens innhold av serotonin svært lavt. Undersøkelser har vist at hjernens innhold av serotonin øker litt etter inntak av tryptofan.

6. Fungerer som sovemiddel: Bananer inneholder litt kobber og magnesium, mineraler som kan gi deg bedre søvn.
 

GRØNNE BANENER: Umodne, grønne bananer inneholder mindre sukker og mer fiber enn de gule modne gjør.  Foto: fabiomax - Fotolia
GRØNNE BANENER: Umodne, grønne bananer inneholder mindre sukker og mer fiber enn de gule modne gjør. Foto: fabiomax - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Dette bør du vite om fruktsukker

Mindre sukker i umodne bananer

Dersom du er opptatt av vekt og karbohydrater, bør du ifølge Arsky velger de grønne umodne bananene. Grønne bananer inneholder nemlig mer resistent stivelse enn modne bananer. I tillegg er det slik at jo mer moden en banan er, desto mer karbohydrater omdannes til sukker.

- Sukkeret i modne bananer forekommer i tre varianter; sukrose, fruktose og glukose. Umodne bananer er rike på stivelse som gjennom modningsprosessen spaltes til sukker. En del av stivelsen i umodne bananer er såkalt resistent stivelse, som er et nyttig fiberstoff som ikke brytes ned til sukker, sier hun.

Resistent stivelse tar opp plass i magesekken og reduserer sultfølelsen din. Siden du ikke kan fordøye det, går det ikke inn i blodstrømmen din. På den måten skiller det seg fra karbohydrater som tas opp og som lagres som fett hvis de ikke brukes.

Grønne bananer har altså lavere GI (mer info om glykemisk indeks finner du her) og gir derfor mer langvarig energi.

Så dersom du er opptatt av å få mest mulig ut av bananene du spiser, kan du for eksempel spise grønne til vanlige måltider, eller som mellommåltider, samt gul rett etter trening eller til frokost – når kroppen trenger raske karbohydrater.

PERFEKTE BANANER: Når du skal kjøpe bananer bør du se etter de som ikke har misfarging på skallet. Jo mindre misfarging, jo bedre behandling har de fått. Foto: Kzenon - Fotolia
PERFEKTE BANANER: Når du skal kjøpe bananer bør du se etter de som ikke har misfarging på skallet. Jo mindre misfarging, jo bedre behandling har de fått. Foto: Kzenon - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik unngår du at bananene blir brune