Mat

Derfor bør du ikke legge deg sulten

Kan ødelegge nattesøvnen og gjøre at du spiser mer dagen etter.

SULTEN? Selv om det er blitt sagt at du ikke skal spise rett før sengetid, bør du ikke legge deg sulten - faktisk kan det gjøre at du strekker deg etter mer kaloririk mat dagen etter.  Foto: Ana Blazic Pavlovic - Fotolia
SULTEN? Selv om det er blitt sagt at du ikke skal spise rett før sengetid, bør du ikke legge deg sulten - faktisk kan det gjøre at du strekker deg etter mer kaloririk mat dagen etter. Foto: Ana Blazic Pavlovic - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er ingenting i veien med å spise litt kveldsmat - faktisk kan det være riktig så lurt for å unngå småspising utover kvelden.

Likevel har de fleste av oss hørt at du ikke skal spise rett før du legger deg.

Men det er jo ingenting som er vanskeligere enn å forsøke å sove når du kjenner at magen rumler som besatt.

Så, hva skal du da gjøre?

ØDELEGGER SØVNEN: Selv om en stappmett mage kan gjøre at du sover dårlig, kan det ha samme følger dersom du legger deg sulten.  Foto: Dan Race - Fotolia
ØDELEGGER SØVNEN: Selv om en stappmett mage kan gjøre at du sover dårlig, kan det ha samme følger dersom du legger deg sulten. Foto: Dan Race - Fotolia Vis mer

Kan ødelegge nattesøvnen din

– Ikke gå til sengs når magen rumler, sier Melinda Johnson, ernæringsfysiolog og talsperson for Academy of Nutrition and Dietetics til helsenettstedet Self.com.

Ifølge Johnson vil sulten gjøre at det blir sendt signaler til hjernen om at du skal holde deg på vakt, slik at du eventuelt kan søke etter mat - som er en del av overlevelsesinstinktet vårt.

Dermed risikerer du at søvnen blir mye dårligere.

I tillegg til at du kanskje blir trøttere, risikerer du også at du desperat ser etter mat som inneholder mye mer kalorier og energi dagen etter, for å gjøre opp for sulten kvelden før.






LES OGSÅ: En time ekstra er alt du trenger

Gjør ikke at du legger på deg

Johnson kan imidlertid avkrefte myten om at du ikke forbrenner like mye når du sover, og at kroppen lagrer mer kalorier som fett hvis du spiser rett før du legger deg. Når du spiser har nemlig ikke så mye å si for kroppen når det gjelder inntak av kalorier.

Når det er sagt, er det imidlertid ikke slik at du kan spise ubegrensede mengder mat på kvelden. Hold deg deg til et måltid som inneholder mellom 200 - 300 kilokaloirer, og som inkluderer proteiner og karbohydrater.

Hvis du legger deg stappmett kan det blant annet føre til halsbrann, som også forstyrrer søvnen.

Tine Sundfør, klinisk ernæringfysiolog og høyskolelektor ved Norges Helsehøyskole - Campus Kristiania, har tidligere fortalt til KK.no at du heller ikke legger på deg av kveldsmat.

– Mange tror på myten om at du legger på deg av det du spiser etter klokka åtte om kvelden. Dette stemmer ikke. Det er det totale antall kalorier du får i deg i løpet av dagen som teller, sier hun.

Hvis du ikke spiser middag før ganske sent, har du nok ikke noe behov for kveldsmat. Men spiser du middag allerede før klokka er blitt 18, er det fort gjort å bli småsulten utover kvelden.

– Da er det mange som snoker i skapene og finner fram snacks og godteri som er mye mer usunt og kaloririkt enn skikkelig kveldsmat.

LES OGSÅ: Disse kan skade tennene dine

Ikke spis kveldsmat foran TV-skjermen

Ernæringsfysiolog og daglig leder av Somebody.no, Camilla Andersen, har tidligere anbefalt at du spiser et lite måltid omkring to timer før sengetid.

– Da unngår du søvnforstyrrelser fordi du er for mett eller sulten.

For at du ikke ubevisst skal putte i deg mer enn du egentlig trenger, anbefaler hun imidlertid at du ikke tar kveldsmaten foran TV-skjermen.

– Sett deg heller ved spisebordet, tenn noen lys og sett på litt rolig musikk i bakgrunnen. Da er det lettere å ha oversikt over hva du spiser.

Hun minner også om at det er viktig å unngå koffeinholdige drikker, slik at du ikke får problemer med å sove.

Dette er gode måltider på kvelden:

Når du først skal lage kveldsmat, kan det være litt vanskelig å vite hva som er et bra måltid eller hvor mye som egentlig er nok. Dette er typiske måltider som blir laget hjemme hos Camilla. Kanskje det kan være noe for deg også?

  • Løksuppe med brød og smør.
  • Knekkebrød med favorittpålegget og en kopp te.
  • Yoghurt med müsli, bær og nøtter.
  • Frukt med vaniljekesam og nøtter.
  • Hjemmelaget scones. Sjekk ut en oppskrift her.
  • Grove vafler. Prøv Camilla sin egen oppskrift her.
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer