UNNGÅ DETTE: Det beste er å ta seg god tid med maten du spiser. Det minsker risikoen for både overvekt, diabetes og andre helseproblemer. Foto: Getty Images/Hemera
UNNGÅ DETTE: Det beste er å ta seg god tid med maten du spiser. Det minsker risikoen for både overvekt, diabetes og andre helseproblemer. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

Fordøyelse

Derfor bør du ikke sluke maten

Øker risikoen for overvekt, diabetes og andre helseproblemer.

De fleste er klar over at det å hive i seg maten når du er sulten ikke er spesielt gunstig, hverken for fordøyelsen, blodsukkeret eller vekten.

Som KK.no tidligere har skrevet, kan altså det å spise for fort (eller tygge for lite) føre til problemer, deriblant overvekt.

LES OGSÅ: Spis sakte - få flat mage

Tygg mer – spis mindre

Forskere ved Harbin medisinske universitet i Kina gjennomført tidligere i år en studie hvor de tok for seg nettopp dette med spising, hvor lang tid vi bruker på å tygge maten og sammenhengen med hensyn til vekt.

Og resultatene viste at det å bruke lengre tid på å tygge hver matbit, kan hjelpe deg til å spise mindre.

Ifølge forskerne spiste testpersonene som tygget hver munnfull 40 ganger eller mer 12 prosent mindre mat enn de som «kun» tygget maten 15 ganger.

Dette betyr ikke at du skal tygge deg «i hjel», men forskerne mener at det å tygge litt lenger enn «normalt» (en studie fra i fjor viste at briter i gjennomsnitt tygger hver matbit seks ganger) kan være med på å forhindre overspising, ved at det gir hjernen lengre tid på å motta signaler fra magen om at den er mett.

Å tygge lenger og mer ser også ut til å senke nivåene av hormonet ghrelin, som blant annet er ansvarlig for å stimulere appetitten.

LES OGSÅ: Slik stagger du sultfølelsen

Minsker risiko for nedsatt glukosetoleranse og diabetes

Ny forskning gjennomført i Japan viser nemlig at personer som spiser måltidene sine svært raskt har høyere risiko for å utvikle diabetes, skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke).

Ifølge studien, som ble gjennomført ved the Institute of Clinical Medicine ved The University of Tsukuba, har personer som spiser maten sin svært fort høyere risiko for å utvikle nedsatt glukosetoleranse (en slags mellomtilstand mellom sukkersyke og normal sukkeromsetning i kroppen, og kan føre til utvikling av diabetes) sammenlignet med personer som spiser i «normalt» tempo.

Ifølge Norsk Helseinformatikk sin nettside (ekstern lenke) er det vist at cirka én av tre personer med nedsatt glukosetoleranse vil utvikle sukkersyke type 2 i løpet av 10 år.

I tillegg har personer med sukkersyke betydelig økt risiko for hjerte-/karsykdommer som hjerteinfarkt, angina og hjerneslag.


Det foreligger også gode holdepunkter for at nedsatt glukosetoleranse i seg selv medfører økt risiko for slike hjerte-/karsykdommer.

Studerte spisevanene

Den japanske studien, som ble publisert i forrige måneds utgave av Diabetes Research and Clinical Practice (ekstern lenke), involverte 172 voksne testpersoner av begge kjønn og gikk over en periode på tre år.

Deltagerne ble bedt om å rapportere og skrive ned spisevanene sine – som for eksempel om de er raske spisere, snacker regelmessig, spiser sent på kvelden, dropper måltider, eller spiser ofte ute.

I løpet av testperioden utviklet 39 personer nedsatt glukosetoleranse, og to av disse utviklet også diabetes, skriver helsenettstedet Healthhubs.net (ekstern lenke).

Resultatet av forskningen, som også tok hensyn til faktorer som vekt, alder, kjønn, sykdom i familien, røyking, alkoholinntak, blodtrykk og kolesterol, viste at det å spise raskt var den eneste faktoren som tydelig økte risikoen for utvikling av nedsatt glukosetoleranse.

Ifølge forskerne var risikoen for å utvikle nedsatt glukosetoleranse hele 2,47 ganger så stor som hos de som spiste til normalt tempo.

En teori er at det å spise fortere gjør at man får en raskere stigning i blodsukkeret etter måltidet.

Enklere forklart vil dette si at det å bruke mer tid på maten gjør at du opplever mindre raske svigninger på blodsukkeret. Hiver du i deg tre vaffelplater fra fredagskantina på fem minutter, vil kroppen få et lite blodsukkersjokk rett etterpå.

Spiser du saktere vil det ta lenger tid før alt sukkeret tas opp i kroppen og svingningen blir ikke like brå – noe som også minsker risikoen for utvikling av nedsatt glukosetoleranse.

LES OGSÅ: Bruk en mindre tallerken

Mye bedre å bruke tid på spisingen

I en tidligere spørreundersøkelse her på KK.no svarte 40 prosent av dere lesere at dere ikke tenker over hvor lenge dere tygger maten, og 16 prosent har ikke peiling på hvor lang tid dere bruker på måltider.

Dette er imidlertid ikke spesielt oppsiktsvekkende.

Som nevnt lenger oppe i saken har har en studie gjennomført av sandwich-kjeden Subway i Storbritannia i fjor vist at briter i gjennomsnitt tygger maten sin kun seks ganger før de svelger, og at unge (i alderen 25-34) var «verst».

Den samme studien viste også at 15 prosent av britene, som svarte på undersøkelsen, regelmessig spiste mens de gikk, og at kun halvparten hadde for vane å sette seg ned ved et bort mens de spiste.

En annen britisk studie, som KK.no tidligere har omtalt, viste også at testpersonene i gjennomsnitt kun brukte 40 minutter per dag på å spise - da snakker vi om alle måltider: frokost, lunsj og middag pluss mellommåltider!

LES OGSÅ: Maten som brenner kalorier mens du spiser

Bli mer oppmerksom

Det finnes også flere grunner til å ta seg bedre tid med maten enn frykt for diabetes. Her er noen av de viktigste:

Du blir mer oppmerksom på hva du spiser
Ved å ta det med ro får du tid til å nyte maten. Du blir mer oppmerksom på hvordan den ser ut, hva den lukter, og hva den smaker. Sjansen er stor for at du ved å ta deg tid til dette, ikke har så lyst på kjapp og usunn mat. En baconpølse ser ikke særlig delikat ut når du tar den i nærmere øyesyn, og kjenner du etter på konsistensen er vel ikke den så fristende, heller. Du vil i stedet tenke at du skal fylle kroppen med fargerik og næringsrik føde.

Du merker når du er mett
Det tar som kjent omtrent 20 minutter fra magen er mett til signalene om dette treffer hjernen. Derfor er det smart å spise sakte, slik at denne reaksjonen rekker å komme før du har spist deg stappmett. Husk at du ikke skal spise til du er mett, men til du ikke kjenner deg sulten lenger.

Du får tid til å tygge maten skikkelig
Hvis du hiver i deg maten er det lite sannsynlig at du får tygget den skikkelig før den havner i magesekken. Husk at fordøyelsesprosessen starter i munnen, der tyggingen og spyttet ditt hjelper til å bryte ned maten slik at du får tatt opp mest mulig næringsstoffer. Hvor mange tygg som trengs avhenger av matens konsistens.

Vanskelig å roe ned? Prøv dette tipset: Ikke gjør klar en ny matbit på gaffelen før du har tygget og svelget unna den forrige.

Bedre for fordøyelsen
Å ikke stresse med måltidene er bedre for fordøyelsen. Hvis du har problemer med urolig mage, er det viktig at du tar det rolig når du spiser. Ikke gi magen et sjokk ved å hive i deg maten på null komma svisj. Etter maten bør du også holde deg i ro en stund slik at magen får ro til å begynne å jobbe.

Mindre sjanse for sure oppstøt
Plages du av sure oppstøt bør du tenke på å roe ned spisetempoet. Det kan hjelpe å forebygge de ubehagelige gulpene av magesyre i etterkant.

LES OGSÅ: Spis en lettere lunsj - gå ned i vekt

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop