SUNN SNACKS: En neve om dagen kan både gjøre deg gladere og mindre utsatt for livsstilssykdommer.
SUNN SNACKS: En neve om dagen kan både gjøre deg gladere og mindre utsatt for livsstilssykdommer. Vis mer

Nøtter

Derfor bør du knaske nøtter

Det er ingen grunn til å vente til jul. Ny helseeffekt oppdaget!

Publisert
Glad i nøtter? Bra for deg.

Forskerne har nå for første gang funnet en sammenheng mellom nøttespising og nivået av serotonin i kroppene til folk som lider av metabolsk syndrom (ekstern lenke).

20 prosent av den voksne befolkningen i verden har metabolsk syndrom, som er en fellesbetegnelse for en samling av risikofaktorer for hjerte- og karsykdom og diabetes type 2.

Metabolsk syndrom henger nøye sammen med fysisk inaktivitet og livsstil. Les mer om metabolsk syndrom på Lommelegen.no (ekstern lenke). Lommelegen er i likhet med KK.no eid av Aller Internett.

Serotonin er et stoff som demper sult, får folk til å føle seg glade og er bra for hjertehelsen.

Nøtter er altså knallkost for folk som er i risikosonen for å få hjerte- og karsykdom og diabetes type 2.

Bare en håndfull nøtter om dagen har stor effekt, viser den nye studien, hvor det ble brukt rå valnøtter, mandler og hasselnøtter.

LES OGSÅ: Valnøtter er sunnere enn olivenolje

Sunt fett

Fettet i nøtter er av det gode slaget - enumettet og flerumettet fett.
Dette fettet hjelper kroppen med blant annet å bekjempe farlig kolesterol.

Nøtter er også rike på andre gode næringsstoffer. Mandler og hasselnøtter er spesielt sunne, de inneholder E-vitamin som stimulerer immunforsvaret vårt.

Her er alt du trenger å vite om næringsinnholdet i nøtter:

Den store nøtteguiden

CASHEWNØTTER
Cashewnøttene kommer opprinnelig fra Sør-Amerika. Smaken er søtlig, og nøttene er lett gjenkjennelige med den bøyde formen. Cashewnøtter brukes i mange asiatiske retter. Nydelig i wok.
  • Cashewnøtter er spesielt rike på magnesium. 100 gram nøtter gir 585 kcal,
    48 g fett.

  • HASSELNØTTER
    Hasselnøtter vokser mange steder, også i Norge. I bibelhistorien og i gamle greske og kinesiske skrifter skrives det om bruk av hasselnøtter. Vi spiser dem rå, ristet og saltet, gjerne blandet med andre nøtter. Brukes ofte i kaker og desserter.
  • Hasselnøtter er rike på vitamin E og fiber. 100 g gir 650 kcal og 64 g fett.

  • MACADAMIA
    Macadamia kalles også for «the queen of nuts» og smaker utmerket ristet og lett saltet. De er også gode rå og veldig anvendelige i matlaging. Macadamianøttene kommer fra Australia.
  • 100 g macadamianøtter gir 741 kcal og 76,8 g fett.

  • MANDLER
    Mandlene kom trolig Silkeveien fra Kina til Midtøsten og Europa. I dag kommer de fleste fra plantasjene i California. Mandlene brukes både i mat, medisiner og kosmetikk.
  • Mandler er rike på vitamin B og E, magnesium, sink, fosfor og jern. 100 g gir 620 kcal og 56 g fett.

  • PARANØTTER
    Paranøtter, eller «brazilnuts» som de også kalles, høstes fra viltvoksende trær i Amazonas, Peru, Bolivia, Colombia, Venezuela og selvsagt Brasil. Paranøttene ligger som frø inne i en frukt på størrelse med en melon. Når frukten faller ned og revner, kan det falle ut 15–30 nøtter.
  • Paranøtter er rike på selen, tiamin, magnesium og fosfor. 100 g gir 685 kcal og 68 g fett.

  • PEANØTTER
    Peanøttene kan spores tilbake til inka- og mayaindianerne i Sør-Amerika, men dyrkes i dag i flere verdensdeler. De vokser på en belgplante i erteblomstfamilien. Etter blomstringen trenger frøbelgene ned i jorden og modnes der.
  • Peanøtter inneholder mye protein, niacin og folat. 100 g gir 560 kcal og 46 g fett.

  • PEKANNØTTER
    Pekannøtter kan ligne på valnøtter, men er litt søtere og rundere i smaken. Pekannøttene kommer opprinnelig fra Nord- Amerika, men dyrkes nå flere steder i verden.
  • Pekannøtter har høyt innhold av sink. 100 g inneholder 690 kcal og 70 g fett.

  • PINJEKJERNER
    Pinjekjerner er frø fra konglene på pinjetrærne. Når konglen åpner seg, kommer over 100 frø til syne. Pinjekjernene dyrkes i Kina og i middelhavslandene, der de brukes mye i matlagingen. I Italia inngår de i den berømte pestoen.
  • Pinjekjerner er rike på kostfiber, mineraler og proteiner. 100 g gir 565 kcal og 50 g fett.

  • PISTASIENØTTER
    Pistasienøtter kommer opprinnelig fra Persia, men dyrkes nå i hele middelhavsområdet og i California. Når nøttene modnes, sprekker skallet. De usaltede pistasienøttene er flotte
    til kaker og desserter.
  • Pistasienøtter har høyt innhold av kalium. 100 g gir deg 635 kcal og 55 g fett.

  • VALNØTTER
    Valnøtter er beskrevet så tidlig som i år 7000 f.Kr, og treet kom trolig fra det gamle Persia. Valnøtter brukes gjerne som smakstilsetning i matretter, brød og kaker.
  • Valnøtter er rike på omega-3-fettsyrer. 100 g nøtter gir 700 kcal og 69 g fett.
  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer