KNUS DEM MED EN MORTER ELLER I EN KAFFEKVERN: Knuser du linfrøene før du spiser dem, får du ekstra mye ut av næringsstoffene. Foto: Scanpix
KNUS DEM MED EN MORTER ELLER I EN KAFFEKVERN: Knuser du linfrøene før du spiser dem, får du ekstra mye ut av næringsstoffene. Foto: Scanpix Vis mer

Linfrø

Derfor bør du knuse linfrøene

Viktig hvis du ønsker å få i deg alle de sunne næringsstoffene.

KK.NO: Å drysse sunne frø over yoghurter, smoothier og frokostblandinger, er det nye store.

Og linfrø er spesielt populært. De er rike på kostfiber og omega-3-fettsyrer, og har en helt egen evne til å få fart på fordøyelsen.

Men for å få ekstra mye ut av næringsstoffene, er det lurt å knuse frøene før du spiser dem.

Knuste frø for maks effekt

Når du knuser linfrøene, er det nemlig lettere for kroppen å få i seg all næringen. Er frøene hele vil de bare suse gjennom deg, uten å gjøre så mye nytte for seg.

- Hele linfrø kan gå gjennom fordøyelseskanalen uten å bli tatt opp, og da mister man også den potensielle helseeffekten, sier Egil Andre Bjørge, som er ernæringsfysiolog og idrettspedagog ved Godthaab Helse og Rehabilitering, til KK.no.

I butikken får du kjøpt både knuste og hele linfrø, men vil du knuse dem selv, er en kaffekvern eller en morter fint å bruke.

Når frøene er knust, bør du dessuten spise dem raskt, da omega-3-fettet kan harskne ved lagring, ifølge Bjørge.

Linfrøolje er også å få tak i, men her har mange av næringsstoffene gått tapt.

RIK PÅ OMEGA-3: De helsefremmende effektene ved å spise linfrø kommer hovedsakelig av kombinasjonen av omega-3, fiber og plantestoffet lignan.  Foto: Science Photo Library
RIK PÅ OMEGA-3: De helsefremmende effektene ved å spise linfrø kommer hovedsakelig av kombinasjonen av omega-3, fiber og plantestoffet lignan. Foto: Science Photo Library Vis mer

Proppfulle av godsaker

Linfrø ses på som supermat, og brukes mye i bakevarer, havregryn og frokostblandinger.

De er også et godt alternativ til fisk og fiskeolje for vegeterianere, siden frøene er så rike på omega-3. Alt fiberet i frøene vil også hjelpe magen og fordøyelsen til å fungere optimalt.

I linfrø er det også masse av plantestoffet lignan, som er en østrogenlignende kjemisk forbindelse som også fungerer som en antioksidant. 

Og spiser man litt hver dag, kan det redusere risikoen for å få alvorlige sykommer.

- Det finnes studier som linker regelmessig inntak av linfrø til redusert risiko for hjertesykdom, enkelte former for kreft, som bryst, prostata og tarm, samt hjerneslag og diabetes, sier Bjørge.

Men det er først når man bruker linfrø som en del av et balansert kosthold, sammen med en aktiv livsstil og en sunn kroppsvekt, at det gir en ønsket effekt, ifølge ernæringsfysiologen.

BRUKES MYE I BAKST: Linfrø er supersunt i små mengder, og perfekt å ha i grovbrødet, knekkebrødet eller forkosteblandingen. Foto: Scanpix
BRUKES MYE I BAKST: Linfrø er supersunt i små mengder, og perfekt å ha i grovbrødet, knekkebrødet eller forkosteblandingen. Foto: Scanpix Vis mer

To spiseskjeer er nok

Men du må likevel ikke få i deg for mye linfrø. Frøene inneholder nemlig cyanogene glukosider, som frigjøres til blåsyre (hydrogencyanid = HCN) i magen.

- Det kan være skadelig om du får i deg for mye blåsyre, har Birgitte Paulsen ved Seksjon for smittestoff og biotoksiner i Mattilsynet tidligere fortalt til KK.no.

En til to spiseskjeer om dagen er det vi blir anbefalt å spise.

HUSK Å DRIKKE NOK VANN: Når du spiser fiberrik kost, somm gorv bakst med linfrø, bør du få i deg mye væske. Foto: Scanpix Denmark
HUSK Å DRIKKE NOK VANN: Når du spiser fiberrik kost, somm gorv bakst med linfrø, bør du få i deg mye væske. Foto: Scanpix Denmark Vis mer

Og når du knuser linfrø, frigjøres også mer HCN. En måte å fjerne blåsyren på, er derimot å varmebehandle de knuste frøene på cirka 90–100 grader i stekeovnen i cirka 20 minutter.

Drikk mye vann

Når du spiser mat med mye fiber, så gjør fiberet at kroppen suger til seg væske.

Derfor bør du, ifølge Bjørge, drikke mye vann ved siden av maten for fordøyelsens skyld.

- Drikker man ikke nok kan man bli oppblåst i magen, og det kan føre til forstoppelse. I tillegg kan man bli plaget med gass, magesmerter og kvalme, sier han.