KOKT ELLER MOST: Ifølge Frukt.no inneholder kokte og moste gulrøtter opptil tre ganger så mye antioksidanter som rå.
KOKT ELLER MOST: Ifølge Frukt.no inneholder kokte og moste gulrøtter opptil tre ganger så mye antioksidanter som rå. Vis mer

Gulrot

Derfor bør du koke gulroten

Inneholder tre ganger så mye antioksidanter som når den spises rå.

Den ser kanskje ikke så fristende ut, der den ligger pakket i plast i grønnsaksdisken, men gulroten er faktisk en svært undervurdert grønnsak, som du absolutt bør spise mer av.

I tillegg til å være proppfull av sunne næringsstoffer, er den fargerike grønnsaken også svært fattig på kalorier. Ja, en normalt stor gulrot inneholder så lite som 27 kalorier, og er derfor perfekt sammen med middagsretten eller som snacks dersom du er opptatt av å holde vekten.

Det finnes faktisk flust av grunner til at du bør ta deg en ekstra gulrot til kveldsmaten i dag, og særlig hvis du trener mye.

LES OGSÅ: Spis opp grønnsakene dine

Proppfull av næringsstoffer

Som KK.no tidligere har skrevet inneholder nemlig gulrøtter karbohydrater, som gir energi til musklene, samt kalium, som kontrollerer blodtrykket og muskelsammentrekninger.

Det høye fiberinnholdet i grønnsaken gjør også at du holder deg mett lenger, er bra for fordøyelsen og bidrar til å balansere blodsukkeret.

I tillegg er gulroten rik på A-vitaminer, som bidrar til å styrke immunforsvaret, noe som gjør deg bedre rustet mot høsten og vinterens forkjølelser og snufsesyker. Ellers inneholder grønnsaken en del av de andre vitaminene, foruten kalium, jern og masse fiber.

Forskning KK.no tidligere har omtalt har også vist at et stoff som finnes i gulrøtter kan være et viktig våpen i kampen mot brystkreft.

LES OGSÅ: Her er den sunneste salaten

Bør kokes eller moses

Det høres kanskje ikke særlig logisk ut at kokte gulrøtter kan være like bra som rå, men dette stemmer faktisk.

Ifølge Frukt.no (ekstern lenke) kan nemlig moste eller kokte gulrøtter være en super kilde til antioksidanter.

Når gulrøtter kokes og moses frigjøres nemlig antioksidantene i grønnsaken, og disse stoffene beskytter kroppen mot flere krefttyper og styrker immunforsvaret.

Ja, kokte og moste gulrøtter inneholder faktisk hele tre ganger så mye antioksidanter som rå gulrøtter!

Gjør huden glattere og friskere

I tillegg til å være bra for fordøyelse, blodtrykk og immunforsvaret, kan gulrot også gjøre underverker for huden din (og nei, vi snakker ikke om brunfargen).

En av grunnene til at huden begynner å bli tørr og mister spenst etter hvert som vi eldes, er nemlig dehydrering. Og visse grønnsaker og frukter er faktisk like bra og hydrerende for huden som vann.

Vannet i frukt og grønnsaker er nemlig omgitt av molekyler som gjør at det lettere trer inn i hudens celler. På den måten kan du fukte huden mer effektivt enn om du drikker vann. I tillegg får du gode antioksidanter, mineraler og vitaminer med på kjøpet.

- Du kan hjelpe kroppen din med å hele og forynge seg selv. Ikke bare vil du se fantastisk ut, du vil også føle deg friskere og mer vital, har dermatologist og forsker dr. Howard Murad tidligere uttalt.

Gulroten er imidlertid aller mest verdifull for huden din. For i tillegg til det viktige vannet (gulroten inneholder 88 prosent vann) inneholder den mye betakaroten, som blir til A-vitamin i kroppen. Studier viser også at A-vitaminer gjør huden glattere og friskere.

I tillegg til å styrke immunforsvaret fungerer vitamin A som en antioksidant til å nøytralisere skadelige elementer i huden, og forebygger rynker, gjør at huden lettere kan motstå infeksjoner og holder den «ung».

LES OGSÅ: Disse grønnsakene blir du mett av

Avgiftende effekt

Som KK.no tidligere har skrevet, kan gulrøtter også ha en lett avgiftende effekt på kroppen.

Derfor kan det også være bra å få i seg litt ekstra av grønnsaken, dersom du har fått i deg mye tung eller usunn mat, og ønsker å spise litt lettere.

Ekspertene på Lommelegen.no (Lommelegen.no er i likhet med KK.no eid av Aller Internett) har tidligere også anbefalt gulrot som en del av et betennelsesdempende kosthold.

Den populære rotfrukten kan også redusere faren for blodforgiftning og den bekjemper aktiviteten til listeria- og salmonellabakterier.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer brokkoli

Supert mellommåltid

Gulrot er en svært fleksibel grønnsak og den kan spises enten rå eller kokt. Du bør enten skrelle eller skrubbe den skikkelig, slik at du får fjernet rester av insektmidler og kunstgjødsel som sitter på skallet. Eventuelt kan du kjøpe organiske gulrøtter.

Rå gulrot er fantastisk som mellommåltid, i matpakken eller til middag og lunsj, og grønnsaken er kjempegod raspet eller sammen med fisk.

Skjærer du opp gulrot i skiver og har litt mager kesam med dipp ved siden av, så er det også kjempegodt som snacks i helgene.

Gulrot kan også brukes i bakingen - både i brød og i kaker.

LES OGSÅ: Slik blir matpakken uimotståelig

Fuktig oppbevaring

Ifølge Frukt.no taper gulrøtter fuktighet ti ganger raskere enn poteter på grunn av det tynne skallet. På spesiallager kan likevel gulroten holde seg i mange måneder.

Gulrøtter trives best i en fuktig atmosfære på rundt 0-2 grader.

LES OGSÅ: Slik bør du tilberede grønnsakene

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: