HVOR MYE SER DU PÅ TV? En ny studie viser at bare to timer om dagen kan øke risikoen for hjertesykdom - selv om du ellers trener og er aktiv.   Foto: All Over Press
HVOR MYE SER DU PÅ TV? En ny studie viser at bare to timer om dagen kan øke risikoen for hjertesykdom - selv om du ellers trener og er aktiv. Foto: All Over Press Vis mer

Hjerte- Og Karsykdom

Derfor bør du kutte ned på tv-tiden

Bare to timer hver kveld er nok til å påvirke helsen din.

Publisert
Sist oppdatert
Hvor mange timer tilbringer du foran TV-skjermen hver kveld?

Selv om det ofte kan være veldig fristende, er det en kjent sak at du ikke skal benke deg i sofakroken for resten av kvelden rett etter middag.

Men et par timer gjør vel ikke noe?

Jo, faktisk.

En ny studie viser at bare to timer foran TV-en (hver kveld) er nok til å ha en betydelig innvirkning på helsen din - selv om du ellers trener og er aktiv.

<strong>TV-TITTING:</strong> Selv om det enkelte ganger er veldig fristende å legge seg rett ut på sofaen med et TV-maraton, gjør du lurt i å røre på deg istedenfor. Foto: Colourbox.com
TV-TITTING: Selv om det enkelte ganger er veldig fristende å legge seg rett ut på sofaen med et TV-maraton, gjør du lurt i å røre på deg istedenfor. Foto: Colourbox.com Vis mer

Øker risikoen for hjertesykdom

Ifølge nederlandske forskere vil bare noen få timer med tv-stitting kunne føre til stivere blodårer - også hos yngre personer, noe som kan øke risikoen for hjertesykdom i fremtiden, skriver Daily Mail.






– Det at blodårene dine ikke er like elastiske gjør deg mer utsatt for å utvikle høyt blodtrykk og kardiovaskulære sykdommer, sier Isabel Ferreira, epidemiolog ved Maastricht Univsersitet i Nederland (Les mer om studien her!).

Forskerne antar at personer som tilbringer mer tid foran TV-en, er mindre aktive i løpet av dagen sammenlignet med de som ser mindre på TV - som igjen kan gi en rekke livsstilssykdommer.

Studien tyder også på at trening ikke gjorde problemene noe bedre.

LES OGSÅ: Drømmer kan avsløre helsen din

Ikke se på TV mer enn to timer hver dag

Ferreira og kollegene hennes kan fortelle at tidligere forskning har koblet TV-titting til både vektoppgang, økt kolesterol, høyere blodtrykk og diabetes.

<strong>TO TIMER ER FOR MYE:</strong> Det å se på tv to timer om dagen er for mye, mener forskere.  Foto: berc - Fotolia
TO TIMER ER FOR MYE: Det å se på tv to timer om dagen er for mye, mener forskere. Foto: berc - Fotolia Vis mer

Hvor mye ser du på tv per kveld?





I den nye studien ville de imidlertid se hvordan tiden foran TV-skjermen - og dermed også aktivitetsnivået, påvirket helsen hos yngre personer.

De samlet 373 kvinner og menn, og sammenlignet data fra spørreskjemaer som deltakerne hadde fylt ut i forhold til TV-vaner, aktivitetsnivå og andre vaner som var sentrale da de var fylt 32, og deretter da de var fylt 36. Ved 36-årsalderen måtte deltakerne også gjennom en undersøkelse som viste utviklingen (stivheten) til de store blodårene i kroppen.

Forskerne fant ut at de som hadde de stiveste blodårene i gjennomsnitt så på TV 20 minutter lenger hver dag, sammenlignet med de som hadde de beste blodårene.

Det mest kritiske punktet var for dem som så på TV to timer eller mer hver dag.

– For å si det enkelt - vær mer aktive. Du bør ikke sitte mer enn to timer foran TV-en, laptopen eller PC-en hver dag, sier Ferreira.






LES OGSÅ: Treningen du aldri bør droppe

4-5 timer
 
(44%)
2-3 timer
 
(28%)
1-2 timer
 
(14%)
0-1 time
 
(6%)
Under en time
 
(4%)
Jeg ser ikke på tv
 
(4%)

Derfor bør du kutte ned allerede i dag

Hvis du fortsatt ikke er helt overbevist, finnes det en annen god grunn til å være «føre var» og kutte ned på TV-tittingen.

Hvis det først har blitt en vane eller rutine, er det nemlig svært vanskelig å endre det.

– Selv om du begynner med fysisk aktivitet, vil det ikke redusere skadene som allerede er oppstått som følge av at du har sittet for mye, sier Ferreira.

Selv om stive blodårer ikke utgjør noen umiddelbar skade på helsen din, kan det likevel være avgjørende når det gjelder risikoen for hjertesykdommer senere i livet.

– Med andre ord, det kan forebygge risikoen for hjerte- og karsykdommer i fremtiden, har Joel Stager, en professor ved Indiana University-Bloomington School of Public Health, tidligere uttalt.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer