KVITT DEG MED BADEVEKTEN: Er du en av dem som lar vekten påvirke humøret sitt? Da bør du ifølge eksperten kaste den og heller benytte deg av andre målemetoder.  Foto: Jan Jansen - Fotolia
KVITT DEG MED BADEVEKTEN: Er du en av dem som lar vekten påvirke humøret sitt? Da bør du ifølge eksperten kaste den og heller benytte deg av andre målemetoder. Foto: Jan Jansen - Fotolia Vis mer

Badevekten

Derfor bør du kvitte deg med badevekten

- Ikke la vekten sette standarden for dagen din, sier treningseksperten.

KK.NO:  Er du en av dem jobber hardt og trener for å gå ned i vekt?

Da har du kanskje for vane å stille deg litt for ofte på badevekten for å sjekke om den viser noen hundre gram mindre.

Dette er imidlertid noe ekspertene fraråder, da baderomsvekten ofte ikke gjør annet enn å ødelegge dagen din. 

LES OGSÅ: Derfor veier veltrente mer enn utrente

Vekten viser kun hvor mye kroppen din veier

EKSPERTEN: Anne Marte Sneve, KKs treningsekspert.
EKSPERTEN: Anne Marte Sneve, KKs treningsekspert. Vis mer

Anne Marte Sneve, som er KKs treningsekspert, forteller at det å bli opphengt i å veie seg ikke er bra, da en bieffekt av å begynne å trene, og det spesielt hvis du fokuserer på styrke, er at vekten kan stå stille eller kanskje til og med gå opp litt.

- Dette kan oppleves som både stressende og frustrerende, da man tilsynelatende vil bli strammere, og da er det jo logisk at vekten skal ned i vekt.

- Men ikke fortvil. Her må du tvinge hjernen din ut av vektsporet, for det er viktig å huske at vekt forteller deg kun hva kroppen din veier, ikke hva den består av og hva hvor stor plass massen tar.

- I dag vet vi at muskelmasse tar mindre plass, men likevel veier mer enn fett, dermed er det logisk at vekten kan gå opp eller stå på stedet, samtidig som du merker at klærne blir mindre stramme. Vi blir med andre ord mer kompakte. Når du trener styrke, vil altså ikke vekten være det beste beviset på fremgang.

Gir dårlige følelser

Videre forteller Sneve at hun selv ikke har badevekt hjemme og bruker heller ikke mye tid på å veie seg, da badevekten ikke er forbundet med gode følelser– heller stress og dårlig samvittighet.

- Derfor er min filosofi at jo mindre dårlig samvittighet man har rundt trening og endring, jo mer sannsynlig er det at man vil lykkes med vanene sine over tid. Og da også med forhåpentligvis et lykkeligere sinn.

- Å ha en liten boks på badet som hver morgen skal være det første man hilser på og dermed er det første som påvirker oss og setter standarden for dagen, tror jeg IKKE er veien å gå.

VEKTEN ØDELEGGER HUMØRET: Det å la vekten din påvirke hvorvidt det blir en bra dag eller ikke er ifølge eksperten ikke veien å gå.  Foto: Alliance - Fotolia
VEKTEN ØDELEGGER HUMØRET: Det å la vekten din påvirke hvorvidt det blir en bra dag eller ikke er ifølge eksperten ikke veien å gå. Foto: Alliance - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Så mye MÅ du drikke etter trening

Benytt deg av andre målemetoder

Dersom du ønsker å ha en oversikt over fremgangen din mener Sneve du heller bør benytte deg av andre målemetoder.

- Jeg anbefaler deg å legge vekk vektfokuset og heller fokusere på flere endringsmål. Mål centimeter rundt midjen og hoften, sjekk om buksa eller bh-en er blitt løsere eller ta et bilde av deg selv en gang i måneden mot en hvit vegg med samme bakgrunn og klær.

En annen motivasjonsstrategi for trening og fremgang mener hun kan være å skrive endringene dine ned i en slags dagbok.

- Skriv ned hvordan kroppen din endrer seg, men også hvordan humøret, energinivået og søvnkvaliteten din er – dette kan forandres radikalt. Bevisstgjøring rundt det at endringen kan vise seg på forskjellige måter, er viktig for motivasjon over tid, sier hun.

FØR ENDRINGENE NED I EN DAGBOK: I stedet for å gå på vekten, kan en motivasjonsstrategi for trening og fremgang  være å skrive endringene dine ned i en slags dagbok.  Foto: Rostislav Sedlacek - Fotolia
FØR ENDRINGENE NED I EN DAGBOK: I stedet for å gå på vekten, kan en motivasjonsstrategi for trening og fremgang være å skrive endringene dine ned i en slags dagbok. Foto: Rostislav Sedlacek - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Vei deg på fredag

Vei deg maks én gang i uken

Hvis du likevel skulle velge å beholde baderomsvekten, mener Sneve du bør veie deg maks én gang i uken, hvor du gjør det på morgenen til samme tid hver gang – da vil vekten være noenlunde basert på samme utgangspunkt.

- For oss kvinner kan hvor vi er i menstruasjonssyklusen, når på døgnet vi veier oss og hvilken type mat vi har spist gjøre at vekten svinger gjennom en uke – så veier man seg for ofte vil mange kunne bli stresset uten grunn.

- Selv om vekten svinger, vil det ikke si at vi har lagt på oss fett. Det kan for eksempel være væske i kroppen eller mat i fordøyelsessystemet.

Videre forteller hun at et eksempel er hvis du veier deg på mandag morgen på tom mage, og så går på vekten fredag kveld etter fredagstacoen. Da kan det være et par-tre-kilos forskjell uten at du nødvendigvis har gått opp et eneste gram fett.

- Så ingen grunn til panikk. Det er helt naturlig å ha variert vekt gjennom både et døgn, en uke og en måned, forklarer hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: