SOVER DU LITE? Søvn er svært viktig for helsen, og ikke minst for å holde vekten. Forskning har nemlig vist at personer som sover svært lite går raskere opp i vekt.  Foto: Getty Images/BananaStock RF
SOVER DU LITE? Søvn er svært viktig for helsen, og ikke minst for å holde vekten. Forskning har nemlig vist at personer som sover svært lite går raskere opp i vekt. Foto: Getty Images/BananaStock RF Vis mer

Søvn

Derfor bør du legge deg tidligere

Påvirker appetitt, forbrenning og hormoner.

Publisert
De fleste vet at det å få nok søvn om nettene er svært viktig for kroppen. Ikke bare for at du skal ha mer energi og overskudd i hverdagen, men også for å opprettholde en sunn helse, livsstil og ikke minst vekt.

Forskning har nemlig vist at det å få for lite søvn kan ha en stor innvirkning på vekten din, og det å få for lite kvalitetstid under dyna er faktisk en svært vanlig årsak til at man går opp i vekt.

En studie KK.no tidligere har omtalt har til og med funnet ut at for lite søvn kan sabotere slankekuren din og gjøre det vanskeligere å gå ned de kiloene man ønsker.

LES OGSÅ: Slik sover du bedre

Klamrer seg til overflødig fett

Resultatene av studien, som ble gjennomført ved University of Chicago og University of Wisconsin-Madison, viste at det er en tydelig sammenheng mellom for lite søvn og tendensen til at kroppen klamrer seg fast til overflødig fett.

Forskerne studerte søvnkvaliteten og vekttap ut i fra de som hadde en god søvnkvalitet (omkring 8,5 time per natt) og de som hadde dårlig søvnkvalitet (omkring 5,5 time per natt).

Ifølge resultatene forbrenner de som har bedre søvnkvalitet (altså rundt 8,5 timer) mer fett i løpet av dagen og natten enn de som sover dårlig/lite (rundt 5,5 timer).

LES OGSÅ: Tren om morgenen – sov bedre

Minst seks timer



Hvor mange timer søvn får du om natten?




Andre studier har også vist at det å få minst seks timer søvn om natten er det beste for å opprettholde en sunn vekt.

Årsaken til dette er at hormonene og kjemikaliene i hjernen, som er ansvarlige for sult og metthetsfølelse, er knyttet opp mot søvnmønstrene våre.

Får vi for lite søvn øker appetitten, det samme gjør suget etter kaloririke matvarer, skriver Fox News på sin helsenettside (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Søvnstilling kan påvirke helsen din

Mellom seks og åtte timer
 
(66%)
Åtte timer eller mer
 
(19%)
Under seks timer
 
(15%)

Nattugler spiser mer før sengetid

Fersk forskning publisert i tidsskriftet Obesity (ekstern lenke) har avslørt at personer som er oppe sent og sover lite også spiser mer kalorier på kvelden og har større sannsynlighet for å være overvektige enn personer som går til sengs tidlig og spiser mesteparten av kaloriene sine før klokken 20.00.

Ifølge forskerne viste studien at personer som er oppe sent, altså såkalte «nattugler», får i seg rundt 250 kalorier ekstra per dag, i tillegg til at de spiser mer fast food, brus, snacks og mindre frukt og grønnsaker.

Et annet interessant funn fra studien er at personer som spiser etter klokken 20.00 på kvelden har en større tendens til å være overvektige, uavhengig av leggetid eller hvor mye søvn de får.

Grunnen til dette er at kaloriinntaket deres øker utover kvelden.

Ifølge forskerne spiste «nattuglene» i testen rundt 754 kalorier etter klokken 20.00, mens de som la seg tidligere spiste rundt 376.

LES OGSÅ: Søvnmangel gjør at du spiser mer

Forstyrrer hormonbalansen

En bolle med is inneholder samme mengde kalorier uansett når på dagen du spiser den, men studien viser at det kan være andre forskjeller når det gjelder hormoner og stoffskifte som gjør at man legger på seg raskere av det man spiser på kvelden.

Først og fremst har personer som spiser på kvelden en tendens til å gjøre det mens de slapper av, som når de ser på tv, spiller videospill, jobber og lignende. Det er naturlig å overspise når man er distrahert og disse kaloriene er mindre tilfredsstillende og det tar lengre tid før vi føler oss mette.

For det andre har forsking på søvnmønstrene til mennesker og dyr vist at kroppen vår er lagt opp slik at det skal være rutine mellom søvn og måltider. Å spise sent på kvelden forstyrrer hormonene som regulerer appetitt og sult og fører til at kroppen ofte lagrer flere kalorier som fett.

LES OGSÅ: Det behagelige vekttrikset

Hva kan du gjøre?

Ifølge forskerne er det best å prøve å distribuere kaloriinntaket ditt slik at du får i deg mest før du spiser middag.

Dersom du ønsker å gå ned i vekt, råder de deg til å prøve å ikke spise middag altfor sent, samt droppe annen mat før sengetid.

Er du ekstremt sulten kan du spise et lite aftenmåltid på rundt 200 kalorier, men sørg for at det er noe som inneholder sunne næringsstoffer – som frukt, fullkornsprodukter, cottage-cheese, eller et lite stykke fettfattig ost.

LES OGSÅ: Seks til åtte timer er perfekt

Unngå slumring - hold deg slank

Det kommer stadig nye rapporter og forskning når det gjelder dette med søvn og helse, og det vanligste rådet er at man prøver å få cirka åtte timer søvn hver natt.

For de fleste av oss er dette tilnærmet umulig, ikke minst når man har små barn, og ofte blir det fristende å slumre litt ekstra på morgenen, eller ta seg en høneblund eller to i løpet av dagen.

Som KK.no tidligere har skrevet, er imidlertid det å trykke på slumre-knappen ørten ganger om morgenen noe av det verste du kan gjøre. For selv om du kanskje får 20 minutter eller en halvtime ekstra med søvn, mister kroppen timen den har behov for når den skal forberede seg til morgenen.

- I timen hvor kroppen forbereder seg til morgenen blir søvnen lettere og det blir enklere for deg å våkne, har søvneekspert Dr. Neil Stanley tidligere uttalt.

Når du stadig vekk slumrer vil du gå glipp av denne timen, og kroppen faller tilbake i dyp søvn. Og i denne type søvn skal du egentlig ikke våkne opp så lett.

- Før du våkner opp fra dyp søvn skal du gå over i det forberedende stadiet slik at det blir lettere å åpne øynene. Slumring skaper et stort sjokk for kroppen og gjør at du føler deg verre, sier Stanley.

Dette gjør at du har den onde sirkelen i gang. Du slumrer, men ender opp med å føle deg enda mer trøtt, og slumrer igjen.

I tillegg har forskning vist at det faktisk er gunstig å stå opp tidlig dersom målet ditt er å holde deg slank.

De som klarer å bekjempe fristelsen til å slumre klarer nemlig å gjøre morgenoppgavene sine raskere, får barna kjappere til skolen og gjør det bedre på arbeidsplassen.

Personer som ikke klarer å stå opp tidlig har derimot større sjanse for å føle seg deprimerte, stresset og bli overvektige.

LES OGSÅ: Er åtte timer for mye søvn?

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer