FERIE VED SJØEN: Om du ikke bor ved havet bør du oppsøke det når du kan. Det er nemlig gull for helsa. Foto: Getty Images/iStockphoto
FERIE VED SJØEN: Om du ikke bor ved havet bør du oppsøke det når du kan. Det er nemlig gull for helsa. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Friluftsliv

Derfor bør du legge ferien til sjøen

Føler du deg bra etter en dag på stranda? Ikke rart. Det er faktisk helt topp for helsa.

Her i Norge er det mange som tilbringer sommerferien ved sjøen, og sverger til dette år ut og år inn.

Men uansett om du tilbringer sommeren ved norskekysten, eller et hav et annet sted i verden, bør du faktisk fortsette med det. Du blir nemlig friskere av det.

Et forskerteam ved Universitetet i Exeter har gransket effektene det å bo ved sjøen har på folk, og de konkluderer med at det så absolutt er et sjakktrekk for helsa

Hvor skal du være i sommerferien?





Nå tenker du kanskje at det ikke er så rart - folk som har råd til en bolig eller hytte ved havet har sikkert råd til å føre en helsebringende livsstil også.

Men forskningsresultatene til den britiske gruppen viser at folk i samfunn med lav sosioøkonomisk standard er de som høster de største helseeffektene av å bo nær sjøen.

Her kan du lese forskernes egen presentasjon av av resultatene de kom fram til.rien?

Sjekk for øvrig vår guide til et sunnere liv: Full ukeplan for trening og kosthold.

Ved norskekysten
 
(56%)
I sydligere strøk/syden
 
(25%)
Hjemme
 
(12%)
På fjellet
 
(4%)
I storby
 
(3%)
VED NORSKEKYSTEN: Mange av oss velger Norgesferie ved kysten. Og er det fint vær, er det jo nesten ingenting som slår dette! Foto: Getty Images/iStockphoto
VED NORSKEKYSTEN: Mange av oss velger Norgesferie ved kysten. Og er det fint vær, er det jo nesten ingenting som slår dette! Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Bra for både kropp og sjel

Forskerne fant ut at kystfolk hadde generelt bedre helse enn innlandsfolk, både fysisk og mentalt.

(Teksten fortsetter under bildet).






Havet gjør godt for humøret. Det å ha sjøutsikt viste seg å gjøre folk mer oppstemte enn for eksempel det å få ny jobb.

I tillegg har havutsikt en stressdempende effekt, og omgivelsene oppmuntrer til fysisk aktivitet, som igjen er bra for kroppen.

I et av eksperimentene sine utsatte forskerne folk for stressende situasjoner, som for eksempel tannlegebesøk.

Når de plasserte tannlegepasientene i kunstige sjøomgivelser rapporterte pasientene at de opplevde mindre engstelse og smerte enn når de var på et vanlig tannlegekontor.

Så selv når havet ikke engang er ekte har det en positiv effekt på kropp og sjel.

SOMMERFRI? Så mange økter må til i ferien

SEILING: Er også en super sommeraktivitet - frisk luft, trening og herlig sjøvann! Foto: Getty Images/Ingram Publishing
SEILING: Er også en super sommeraktivitet - frisk luft, trening og herlig sjøvann! Foto: Getty Images/Ingram Publishing Vis mer

Tips til gode strandaktiviteter:

SVØMMING
Passer for: Kjempefint for alle, og spesielt om du har belastningsskader. Vannet gjør treningen lettere enn andre aktiviteter.
Kondisjonseffekt: For å få bra kondisjon må du svømme slik at du blir sliten. Start i rolig tempo og øk på når du er i siget. En halvtime gir god effekt på kondisjon og forbrenning.
Styrkeeffekt: Svømming øker ikke muskelvolumet. Tren heller styrke ved siden av. Obs: God teknikk er viktig for å unngå spenninger i nakke og skuldrer. Ikke hold hodet stivt over overflaten om du har nakkeproblemer. Pust heller ut under vann. Svømmeskole er en god idé for både barn og voksne. Det gir en bedre opplevelse hvis du lærer god teknikk og er trygg på den.





FOTBALL
Passer for: Alle som liker lek og konkurranse og vil ha en sosial og morsom treningsform. Finn en gruppe med samme ferdighetsnivå som deg. Unngå røft spill med harde taklinger hvis du har skader. Da kan andre ballspill som volleyball eller badminton være et alternativ.
Kondisjonseffekt: Høy aktivitet gir god kondisjon. I tillegg øver du opp øyemotorikk, koordinasjon og balanse.
Styrkeeffekt: Eksplosive hopp og landinger gir mer styrke enn andre kondisjonsaktiviteter. Men det er viktig å trene buk og rygg i tillegg.
Obs: Pass på at nivået ikke er for høyt og tøft.
Utstyr: Unngå belastningsskader med riktige sko.

STAVGANG
Passer for: Populær treningsform for alle. Spesielt bra hvis du har problemer med balanse, rygg, hofter eller knær. Med justerte staver og god teknikk kan du forbedre nakke- og skulderproblemer. Da må du gå rolig og ta pauser. Slik går du med staver.
Kondisjonseffekt: Ligger du frampå og bruker armene, kan du øke forbrenningen og få god kondisjon.
Styrkeeffekt: Gir utholdende muskelstyrke, først og fremst i sete, lår og legger. I tillegg har stavgang noe effekt på mage, rygg og armer. Tren styrken i disse i tillegg.
Obs: God teknikk er viktig. Flere idretts- og friluftslag tilbyr kurs. Ikke gå for langt på første tur.
Utstyr: Staver som er spesielt beregnet for stavgang. Ikke bruk gamle skistaver.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: