OPPLYST PÅ MAT: Det er smart å lese bakpå matemballasjen - da vet du hva du spiser. Foto: Erwin Wodicka
OPPLYST PÅ MAT: Det er smart å lese bakpå matemballasjen - da vet du hva du spiser. Foto: Erwin WodickaVis mer

Vekt Og Kosthold

Derfor bør du lese innholdsfortegnelsen

Kvinner som setter seg inn i matens næringsinnhold er slankere.

Leser du den lille skriften på matemballasjen? Den som forteller deg hva du egentlig spiser, hvilke tilsetningsstoffer som er brukt, og hvor mye fett, karbohydrater, fiber og salt maten består av?

Det burde du, skal vi tro en ny forskningsrapport publisert av forskere ved Universidade de Santiago de Compostela.

De fant nemlig at kvinner som leser innholdsfortegnelsen veier mindre enn kvinner som ikke leser den.

LES OGSÅ: Slik leser du innholdsfortegnelsen

Fire kilo forskjell

Forskerne brukte statistikk fra National Health Interview Survey i USA, og fant at blant kvinnene som var representert der, hadde de av dem som leste på næringsinnholdet til maten de kjøpte en kroppsmasseindeks (også kalt BMI) som var gjennomsnittlig 1,49 poeng lavere enn de som ikke gjorde det, skriver forskningsnettstedet ScienceDaily.com.

Dette tilsvarer fire kilo mindre i vekt, for en kvinne på 1,65 og som veier 70 kilo. Dette ville også bikket henne fra å karakteriseres som overvektig ned på normalvektnivå (som tilsvarer en BMI på 20-25).

Slik regner du ut din BMI:
GÅ FOR NATURLIG MAT: Den enkleste måten å unngå å bruke masse tid på å lese innholdsfortegnelser er å lage maten selv fra bunnen av med rene råvarer. Foto: Wodicka
GÅ FOR NATURLIG MAT: Den enkleste måten å unngå å bruke masse tid på å lese innholdsfortegnelser er å lage maten selv fra bunnen av med rene råvarer. Foto: Wodicka Vis mer
  • Ta høyden din i meter (for eksempel 1,65) og gang med seg selv.
  • Ta vekten din i kilo, og del denne på tallet du fikk da du ganget høyden din med seg selv (som over).
  • Svaret du får er din BMI.
Husk likevel at BMI ikke sier noe om fettprosenten din. Dersom du har mye muskler og/eller kraftig benbygning, kan BMI-skalaen være misvisende, da musker har en høyere volumvekt enn fett (1 kubikkcm muskler veier mer enn 1 kubikkcm fett). Tykkere knokler vil også gjøre at vekten er høyere.

LES OGSÅ: Er du tjukk uten å vite det?



Er mer bevisst på matens helsefordeler

De som leser innholdsfortegnelsen har i tillegg en større interesse for hva de putter i seg, og er dermed mer helsebevisste.

Undersøkelsen viste også at kvinner er flinkere til å lese innholdsfortegnelser. Mens 58 prosent av mennene som var med sa at de jevnlig eller alltid leser innholdsfortegnelsen, svarte 74 prosent av kvinnene at de gjorde det samme.

- Sammenhengen mellom lavere vekt og lesing av innholdsfortegnelse er også sterkest hos kvinner, sa en av forskerne bak studien - María Loureiro.

Det er dessuten typisk at de som leser innholdsfortegnelser bor i byen eller i bynære strøk og har tatt høyere utdannelse.

Loureiro mener informasjonen om at de som leser innholdsfortegnelser gjennomsnittlig veier mindre kan brukes i kanmpen mot fedme. For eksempel ved å oppfordre flere til å faktisk sette seg inn i hva de spiser og ved å sørge for at det blir tydeligere merket på restaurantermenyer hva maten faktisk inneholder.

LES OGSÅ: Ferdigmat til middag? Dette skal du se etter

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: