LEVE I NUET: Mange ønsker at hverdagene skal gå fortere så det skal bli helg, men det er også viktig å stoppe opp og nyte disse, da det er de det er flest av i livet.  Foto: goodluz - Fotolia
LEVE I NUET: Mange ønsker at hverdagene skal gå fortere så det skal bli helg, men det er også viktig å stoppe opp og nyte disse, da det er de det er flest av i livet. Foto: goodluz - Fotolia
Leve I Nuet

Derfor bør du «leve i nuet»

- Det er viktig å huske at livet består av flest hverdager, sier ekspertene.

Er du en av dem som stadig ønsker at de grå hverdagene skal gå litt raskere slik den etterlengtede helgen eller ferien kan starte. Da er du ikke alene.

Det er greit å ha noe å glede seg til, men ifølge Christine Otterstad - som er utdannet NLP-coach (nevro lingvistisk programmering) og KKs faste livsstilscoach, er det viktig å huske er at livet består av flest hverdager.

Derfor bør alle være flinke til å stoppe opp og nyte disse.

- Altfor mange lever for helger og ferie, dessverre. «Snart fredag» er nok en ganske standard tankegang hos oss alle, og det er synd for det er tross alt hverdager det er flest av.

- Skal vi kun «leve» og nyte to dager per uke? Hver dag burde settes pris på, da vi får et rikt liv av å inkludere hverdagene og nuet, forteller hun til KK.no.

LES OGSÅ: Slik vet du om du er deprimert

Hjernen vår går på autopilot

Annika Richardsen, som er coach, kommunikasjonsrådgiver og foredragsholder innen selvutvikling og skriver bloggen annikarichardsen.wordpress.com, forteller til KK.no at årsaken til at mange av oss ofte ikke føler en mening med hverdagene er at vi er overveldet av alt vi må forholde oss til, som igjen gjør det utfordrende å fokusere.

EKSPERTEN: Annika Richardsen. Foto: Denise Åstrøm
EKSPERTEN: Annika Richardsen. Foto: Denise Åstrøm Vis mer

- Mange har en massiv daglig kabal som skal gå opp i hverdagen, så det er ikke rart vi lengter etter fri. I tillegg er vi overeksponert av sanseinntrykk og kommunikasjon vi skal forholde oss til igjennom media og i samfunnet vi beveger oss i.

På grunn av dette går hjernen lett i automatikk og vi handler utfra en mer underbevisst del av hjernen. Rett og slett for å ikke overveldes av alt vi blir eksponert for i informasjonsmengde.

- Forskning viser at opptil 95 prosent av tiden befinner hjernen vår seg i en ubevisst tilstand, dette er fordi den har så mye informasjon og tusenvis av inntrykk å forholde seg til hele tiden – vi tror vi skal klare å forholde oss til dette på en våken og observant måte, men det klarer vi ikke, og da slår hjernen seg på automatikk

- Forskningen på dette viser også at vi repeterer de samme tankebanene dag etter dag i stor grad.

Det som skjer når hjernen vår tar over styringen er at både meningen med livet og drømmene våre forsvinner i bakgrunnen, noe som gjør at vi får en utfordring med å føle en mening med hverdagene.

- Det er derfor vi tenker «bare det blir fredag» eller «bare det blir ferie». Dette synes jeg er ganske trist, for hadde vi klart å ta innover oss hvordan hjernen fungerer så kunne vi trent på å være mer tilstedeværende i livene våre, sier hun.

HJERNEN GÅR PÅ AUTOPILOT: 95 prosent av tiden befinner hjernen vår seg i en ubevisst, døsig tilstand, noe som gjør at mange ofte ikke føler en mening med hverdagene. Foto: yanlev - Fotolia
HJERNEN GÅR PÅ AUTOPILOT: 95 prosent av tiden befinner hjernen vår seg i en ubevisst, døsig tilstand, noe som gjør at mange ofte ikke føler en mening med hverdagene. Foto: yanlev - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik kan du trene opp lykkefølelsen

Undertrykker følelsene våre

Videre forteller Richardsen at når vi er i en stresset ubevisst hjertetilstand, så har vi en tendens til å avvise følelsene våre helt – noe som ikke er bra, da vi mister oversikten over hva som faktisk foregår under overflaten.

- Følelsene våre er et veiledningssystem, eller et kompass, som forteller oss hvordan vi har det, og når vi er i denne ubevisste tilstanden har vi ofte en tendens til å undertrykke eller avvise disse. Dette gjør at vi ikke respekterer hvordan vi føler det, samtidig som vi minster oversikten over hva som foregår.

- Dette gjør at vi ikke får kontakt med oss selv – vi blir nesten som en trykk-koker, da disse undertrykte følelsene kan poppe opp når som helst, og gjerne på feil tidspunkt.

Når dette skjer, mener Richardsen vi har en tendens til å enten tenke fremover på «jeg må ditt og jeg må datt» eller bakover «jeg burde gjort ditt og jeg burde gjort datt».

- Om du står med en fot i fremtiden og en fot i fortiden så går du glipp av nuet. Du respekterer ikke det stedet du er nå og det faktumet at dette nuet er nok. Da er det viktig å huske at nuet er det eneste du har.

- Du må gjerne planlegge for fremtiden, men det å hele tiden stå i enten fortiden eller fremtiden gjør at du ikke har noe, du er ikke til stede i det som faktisk skjer nå. Livet er jo en samling av dager og øyeblikk, så hvis du hele tiden venter på noe som skal skje eller fordømmer noe som har skjedd, så er du aldri med i livet ditt, og det er ganske tragisk spør du meg. Da skyver du forventningene dine om lykke stadig fremover, sier hun.

MEDITASJON: Meditasjon får oss inn i en mer våken tilstand med en større andel av bevissthet i hjernen. Foto: jedi-master - Fotolia
MEDITASJON: Meditasjon får oss inn i en mer våken tilstand med en større andel av bevissthet i hjernen. Foto: jedi-master - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Våg å elske igjen

Meditasjon kan endre tankegangen din

Om du føler at hverdagene dine ikke gir noen mening og at hjernen din går litt på autopilot, mener Richardsen at du bør gi meditasjon en sjanse.

- Det er mye man kan gjøre for å omprogrammere hjernen, men meditasjon er definitivt en av de tingene som faktisk fungerer. Det får folk inn i en mer våken tilstand med en større andel av bevissthet i hjernen.

- Dette har de forsket på blant annet i Danmark. De fikk vanlige mennesker til å prøve mindfulness meditasjon ti minutter daglig i en periode – det forsøkspersonene rapporterte tilbake var at de følte de var mer tilstede i hverdagen, de var mer harmoniske, hadde mye mindre stress og de var mye mer fokusert og konsentrert.

For å sette livet ditt i perspektiv, mener Richardsen at det også kan være en god ide å sette seg ned om kvelden og tenke over hva en er takknemlig for.

- Om du setter deg ned på kvelden og tenker bevisst gjennom dagen din, vil dette trene deg opp til å se hva du faktisk har å være takknemlig for. Vi har nemlig en tendens til å være lei oss for det vi ikke har, men så har vi jo egentlig så utrolig mye.

- Det er ikke snakk om at du skal klistre et smilefjes-klistremerke over en dårlig dag, det er det at du skal fokusere på det som faktisk er bra slik at du kan være ærlig med deg seg selv – det å lyve til en selv har jeg nemlig ikke noen tro på, sier hun.

Til forsiden