RISTET BRØD: Når brød varmebehandles i for eksempel brødristeren, øker innholdet av antioksidanter.  Foto: merrypoppins - Fotolia
RISTET BRØD: Når brød varmebehandles i for eksempel brødristeren, øker innholdet av antioksidanter. Foto: merrypoppins - FotoliaVis mer

Ristet Brød

Derfor bør du riste gammelt brød

Har faktisk en gunstig effekt på næringsinnholdet.

Irriterer du deg stadig over at brødet blir lynraskt tørt og uspiselig? Vel, da kan det hende du ikke oppbevarer det riktig. 

Årsaken til at brødet blir tørt er at stivelsen endrer form, det vil si retrograderer, som gjør at fuktigheten i brødet fordamper lettere – med andre ord gjelder det å oppbevare det på riktig måte.

Ved å holde brødet lukket i en brødboks eller brødpose av papir, vil du beholde fuktigheten bedre og brødet vil være så godt som nytt noen ekstra dager.

Har du et gammelt brød liggende i skuffen, trenger du imidlertid ikke kaste det, for ifølge eksperten kan det å riste brødet ikke bare forhindre matsvinn, men det kan også ha en positiv effekt på brødets næringsinnhold.

LES OGSÅ: Så mye brød kan du spise daglig

Øker antioksidantinnholdet

EKSPERTEN: Lise von Krogh, ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no.
EKSPERTEN: Lise von Krogh, ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no. Vis mer

Lise von Krogh, som er ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no, forteller til KK.no at det å riste gammelt brød faktisk øker innholdet av antioksidanter i brødskiva.

- I 2006 ble det utført en stor studie hvor blant annet Rune Blomhoff og Bente Halvorsen var med å gjøre en kjempestor analyse av antioksidanter i ulike matvarer.

- I studien analyserte de også hvordan antioksidantnivået i mat endret seg ved ulike varmebehandlinger som for eksempel koking, steking og oppvarming i mikrobølgeovn. Resultatet viste blant annet at antioksidantnivået i brød økte når brødskiven ble ristet eller bakt.

Gjelder dette alle typer brød?

- Da de utførte studien prøvde de varmebehandling på bagles, loff, kneip, pai-skall og fullkornsbrød – altså grovbrød. I alle de forskjellige typene økte antioksidantinnholdet, men hos grovbrød doblet det seg faktisk.

GROVT BRØD: Studien viste at antioksidantnivået doblet seg når grovt brød ble varmebehandlet.
GROVT BRØD: Studien viste at antioksidantnivået doblet seg når grovt brød ble varmebehandlet. Vis mer

LES OGSÅ: Derfor er det grove brødet sunnere

Påvirker cellestrukturen i maten

Videre forteller von Krogh at årsaken til at antioksidantnivået øker ved varmebehandling er antioksidantene løsner fra cellestrukturer og dermed blir mer tilgjengelig.

- Matvareprosessering påvirker trolig cellestrukturer og plantevevet slik at antioksidantene blir mer tilgjengelige. Absolutt alle næringsstoffer er på en måte bundet – de sitter altså fast i celler og vev i maten.

- Så når man for eksempel tar en tomat i blenderen vil dette påvirke celleveggene. Og akkurat slik er det med varme også – det påvirker cellestrukturen og vev i maten som gjør at antioksidantene rett og slett blir mer tilgjengelige, forklarer hun.

KRUTONGER: I stedet for å kaste tørt brød kan du for eksempel lage krutonger til å ha i salater eller supper.  Foto: robert6666 - Fotolia
KRUTONGER: I stedet for å kaste tørt brød kan du for eksempel lage krutonger til å ha i salater eller supper. Foto: robert6666 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Kaster du mye mat?

Bruk gammelt tørt brød til dette

Det er ikke til å komme unna at vi nordmenn er glad i å kaste matvarer før de har gått ut på dato, og brød er ikke noe unntak. Ifølge Matvett.no kaster vi nemlig hele 190 000 brød om dagen.

Så dersom du har et brød som har lagt litt for lenge kan du som von Krogh forteller riste det i brødristeren. Frister ikke dette, kan prøve noen av de følgende brødbaserte godsakene:

Brødsmuler:
Etter en tur i ovnen og deretter i blenderen blir det en bra griljérmelblanding som kan brukes på gratenger, middager og i desserter.

Krutonger:
Skjær det i terninger og rist brødbitene i ovnen sammen med litt olje og krydder. Bruk det i salater, i suppen eller som snacks.

Hvitløksbrød:
Rist/toast skivene og smør hvitløkssmør på – fantastisk til salater, pastaretter og supper. Eventuelt kan du skjære opp noen skiver, smøre på litt olivenolje og ta på oppskårne (veldig små) biter av hvitløk. Grill i ovnen og ha på salt og pepper.

Bruschetta:
Skjær brød opp i tynne skiver, stek med olivenolje i ovnen. Ha på litt tomat, parmaskinke eller oliventapenade så blir det supergod bruschetta.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: