Søvn

Derfor bør du sove én time til

Det kan gjøre deg mindre sensitiv til smerte, viser forskning.

GJESP: Å sove tilstrekkelig har flere helsefordeler. Foto: PantherMedia
GJESP: Å sove tilstrekkelig har flere helsefordeler. Foto: PantherMedia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Snooork! Er du trøtt for tiden?

Ikke så rart, for vi er inne i årets mørkeste måned, og mindre dagslys gjør oss trøttere. Visste du forresten at for lite søvn gjør deg søtsugen?

Det er altså en god idé å sove litt lenger enn du vanligvis gjør akkurat nå. Det vil ikke bare gjøre at du føler deg mer opplagt - det vil også gjøre at du tåler smerte bedre.

Det var i hvert fall konklusjonen til forskerne bak en studie som så på nettopp dette med hvordan tilstrekkelig søvn kan lindre smerter.

Studien ble publisert i forskningstidsskriftet SLEEP, og her kom det fram at å sove ekstra hadde en større smertedempende effekt enn å få det smertestillende stoffet kodein, skriver forskningsnettstedet ScienceDaily.com.

LES OGSÅ: Derfor er du så trøtt

10 timers søvn gjorde susen

Forsøket ble gjort på 18 friske, men søvnige, testpersoner som ble delt i to grupper. Den ene skulle sove 10 timer hver natt i fire dager, den andre skulle sove sine normale åtte timer.

I løpet av studien ble de utsatt for smerte i form av å måtte holde fingeren på en varmekilde som gradvis ble varmere. Forskerne målte så hvor varmt det ble før testpersonene trakk fingeren vekk. Det viste seg at de som hadde sovet mer, tålte mer smerte. De holdt fingeren på varmekilden 25 prosent lenger enn de som som sov åtte timer.

Forskerne sammenlignet så dette med en tidligere studie der testpersonene fikk det smertestillende stoffet kodian, og fant at mer søvn ga høyere smertegrense enn kodian.

- Vi ble overrasket over hvor mye mer smerte testpersonene tålte, sammenlignet med dem som hadde fått smertestillende, sa Timothy Roehrs, som ledet studien og til daglig jobber ved Sleep Disorders and Research Center på Henry Ford Hospital i USA:

- Resultatene antyder viktigheten av at folk med kroniske plager sover tilstrekkelig, sa han.

LES OGSÅ: Lite søvn øker risiko for hjerteproblemer

Hvor mye bør du sove?

Nå er det ikke dermed sagt at du plutselig bør begynne å sove 10 timer hver natt.

Forskerne ba testpersonene legge in to ekstra timer med søvn, men de utelukker ikke at den smertedempende effekten kan komme også om du bare legger inn én times ekstra søvn.

Det er veldig individuelt hvor mye søvn vi trenger, men mellom seks og åtte timer regnes som normalt.

Som regel trenger vi mer søvn om vinteren siden lite dagslys gjør oss trøtte. Hvis du opplever å være veldig trøtt nå om vinteren, bør du altså prøve å legge inn en ekstra time søvn.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer