BRA FOR HJERNEN: Du gjør lurt i å lytte til rådet når noen ber deg om å «sove på det». FOTO: NTB Scanpix
BRA FOR HJERNEN: Du gjør lurt i å lytte til rådet når noen ber deg om å «sove på det». FOTO: NTB ScanpixVis mer

Beslutninger:

Derfor bør du «sove på det»

Det skjer mye i hjernen vår mens vi sover.

Sliter du med å ta beslutninger? Eller blir de ofte feil?

Det er ikke bare for å gi det litt tid at du bør ta en god natts søvn til hjelp når du står overfor et valg. Når du sover skjer det nemlig mye i hjernen din – faktisk er det vist at det er mulig å lære språk i søvne.

LES OGSÅ: Trikset som hjelper deg å sovne på fem minutter

Behandler minner i søvne

Mye av det som skjer er også viktig for oss når vi skal behandle alle inntrykk vi har fått i løpet av dagen, og det kan være viktig for valgene vi tar dagen etter.

- Når vi er våkne så eksponeres vi for mye informasjon, som alt skal prosesseres og tolkes, påpeker Christian Benedict.

Han er søvnforsker ved Uppsala universitet og har gitt ut boken «Sömn, sömn, sömn: hur minne, immunförsvar, vikt, koncentration och dina känslor hör ihop med din sömn».

Å ta inn informasjon hele dagen tar mye energi, og mye av informasjonen du får inn er ikke nødvendige viten for deg. Derfor kjenner du gjerne at det er godt å få sortert tankene litt før du tar beslutninger, og det er nettopp det søvn kan hjelpe deg med. Når du sover så får nemlig hjernen din tid til å gå gjennom all denne informasjonen. Den lagrer informasjon som er nødvendig for deg og dropper informasjon du ikke trenger.

SØVNFORSKER: Christian Benedict forteller at minnene våre videreutvikles mens vi sover. FOTO: Stefan Tell
SØVNFORSKER: Christian Benedict forteller at minnene våre videreutvikles mens vi sover. FOTO: Stefan Tell Vis mer

- Når du sover så får du ikke mer informasjon – du er ikke i kontakt med noe annet rundt, og da har du de perfekte forholdene for å behandle minnene, sier Benedict.

Han forklarer at når vi sover så beveger vi oss ut og inn av forskjellige søvnfaser. Vi går fra våken tilstand og gjennom både «non rapid eye movement» og «rapid eye movement».

I førstnevnte formen for søvn er vi gjennom tre til fire stadier og i sistnevnte en. I den siste søvnfasen i «non rapid eye movement»-søvnen er vi i den dypeste søvnen, og her skjer det mye i hjernen vår.

- Når vi sovner så beveger vi oss dypere og dypere inn i søvnen. Når du er i «slow sleep» eller dyp søvn, så skjer denne behandlingen av minner, forteller Benedict.

- Deretter kommer du inn i «Rapid Eye Movement» – REM-søvn og da begynner hjernen å tenke; hvordan kan jeg koble disse minnene til ting jeg allerede vet? Den begynner å gjøre en tolkning av minnene der du kobler dem sammen med andre ting du allerede vet. Derfor sier vi at minnene videreutvikles mens vi sover.

Altså fortsetter hjernen å resonnere etter at vi har lukket gluggene. Når du våkner neste dag kan du dermed ha et litt annet bilde av tingenes tilstand enn du hadde før du la deg.

LES OGSÅ: Britisk søvnforsker: - Ja, kvinner trenger mer søvn enn menn

Avdramatiserende søvn

Men dette er heller ikke den eneste grunnen til at det er lurt med en natts søvn før en stor beslutning. Vi mennesker er ofte følelsesstyrte, men er det for mye følelser kan vi også overdramatisere, grue oss og frykte. Også her hjelper søvnen oss.

- Det er som om hjernen sier at «det går bra», sier Benedict.

Han forteller at det er sett i studier at skremmende bilder aktiverer en del av hjernen som assosieres med følelser og frykt. Når forsøkspersoner har fått sove en hel natt har de samme bildene vist mindre aktivitet i denne delen av hjernen, mens når forsøkspersoner ikke har fått sove, har de samme bildene ført til enda mer aktivitet. De som hadde sovet hadde i tillegg mer aktivitet i «fornuftsenteret» i hjernen.

Dette er særlig viktig for å redusere risikoen for psykiske lidelser, mener Benedict.

- Når de ikke hadde fått sove, så var det enda høyere aktivitet i følelsessenteret. På lang sikt kan det også gi dårligere humør og depresjoner, forteller Benedict.

LES OGSÅ: - Den tunge klumpen i magen slapp da jeg kom meg ut i naturen

- Sov én natt, ikke to

Også psykolog og tidligere offiser Nils Tore Meland, som har skrevet bok om nettopp det å ta beslutninger, forteller at det ligger mye smart i utrykket å «gi det en god natts søvn».

- Når du vet du skal ta en viktig avgjørelse – enten fordi den koster mye i penger og hardt arbeid – eller fordi den berører mange andre enn deg selv, bør du bruke litt tid. Hjernen restituerer seg under søvn. Den «rebooter» seg og konsoliderer informasjonen. I tillegg får du litt avstand fra problemstillingen med noen timers søvn, sier han.

EN NATT, IKKE TO: Bruk litt tid på å ta viktige beslutninger, men ikke for mye, råder Nils Tore Meland. FOTO: Ingar Næss
EN NATT, IKKE TO: Bruk litt tid på å ta viktige beslutninger, men ikke for mye, råder Nils Tore Meland. FOTO: Ingar Næss Vis mer

Men selv om litt søvn kan være bra før en viktig avgjørelse, så er Meland opptatt av at det ikke overdrives: Sov gjerne én natt, men ikke to.

Skal du ta en beslutning som har store konsekvenser er rådet at du samler informasjon, får oversikt og ser problemet du skal løse fra flere perspektiver. Deretter er en god natts søvn gjerne lurt. Du får altså samlet tankene dine mens du sover, det blir mindre informasjon du ikke har bruk for, og hjernen din gjør koblinger til andre ting du har opplevd.

- Men om du bare fortsetter å samle informasjon så kan det bli en strategi for å unngå å ta det valget. En av de største feilene som gjøres er å bare samle informasjon i det uendelige, og aldri ta et valg. Det er et valg det også, påpeker Meland.

Stadig mer informasjon gjør det nemlig ikke noe enklere å ta riktig valg. Får du inn mye informasjon som ikke egentlig er relevant kan det faktisk bli vanskeligere.

- En lege som skal stille en diagnose ønsker ikke nødvendigvis mest mulig informasjon når de skal stille en diagnose. Han eller hun vil helst ha informasjon som er diagnostisk, som betyr at den er avgjørende for valget legen skal ta. Om barnet mitt har meslinger så er det kanskje to eller tre symptomer som egentlig er mest relevant for legen, påpeker han.

IKKE UTSETT: Har du et stort og viktig valg foran deg bør du prøve å kun samle sammen den informasjonen som er relevant. FOTO: NTB Scanpix
IKKE UTSETT: Har du et stort og viktig valg foran deg bør du prøve å kun samle sammen den informasjonen som er relevant. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Intuisjonen er viktig

Det er imidlertid ikke i alle situasjoner det egner seg å sove på problemstillingen, og heldigvis er vi også utstyrt med en god intuisjon. Intuitive valg er ofte rette valg, men de bør kun tas i situasjoner der du får rask tilbakemelding på om dette var rett eller ikke, slik at du (i de fleste tilfeller) også raskt kan endre kurs, og på den måten også stadig trener opp intuisjonen, ifølge Meland. Erfaring er viktig for intuisjonen – særlig i komplekse situasjoner der valgene skal tas fort.

- Når det gjelder sosiale situasjoner, som for eksempel når vi går inn i et møte eller et selskap, har vi som art en utviklingshistorie som strekker seg flere tusen år tilbake i tid, påpeker Meland.

Det betyr at vi har litt trening. Vi klarer å lese en situasjon ganske kjapt og vi vet gjerne hva som er det beste å gjøre. Folk i operative yrker, hvor man stadig må ta svært viktige valg under tidspress, som for eksempel brannpersonell, forsvar, politi, eller ansatte i akuttmottak, har gjerne trent i mange år og har gjerne en erfaring som gjør intuisjonen i krevende situasjoner desto sikrere.

- Raske valg for å berge liv er ofte riktige, sier Meland.

LES OGSÅ: Ja, beslutningsvegring kan gå utover livskvaliteten

Bruk begge deler

Intuisjonen vår er altså ifølge Meland ofte til å stole på. Han råder til å ta den med oss også når vi tar valg som ikke trenger å gå like kjapt. Skal du kjøpe ny bil er det mye å tenke gjennom: hvorfor trenger du den, hva skal den brukes til, hvor lenge skal du ha den, og hvor mye kan du betale? Melands råd er å samle inn den informasjonen du trenger, se det fra ulike perspektiver, gi det en god natts søvn, og ta med deg intuisjonen din når det endelige valget tas.

- Jeg mener også at valget bør føles riktig. Det er ikke tilstrekkelig at alle kriterier er oppfylt, påpeker Meland.

Skal dere gi bud på en bolig holder det altså ikke at alt er tenkt gjennom og at boligen oppfyller alle krav om det ikke føles riktig å plotte inn flere millioner kroner under budrunden. Da er kanskje valget likevel feil.

- Jeg tror da at kroppen vil si noe, sier Meland.

Og kanskje er det da nettopp en god natts søvn som er tingen.

LES OGSÅ: Valg av kjæreste kan avsløre mye om deg

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Mest populære saker: