Nei, disse potetene har ikke blitt rammet av en skummel potetpest. De er bare svært rike på supersunne antioksidanter.  Foto: colourbox.com
Nei, disse potetene har ikke blitt rammet av en skummel potetpest. De er bare svært rike på supersunne antioksidanter. Foto: colourbox.com Vis mer

Antioksidanter

Derfor bør du spise blå poteter

Den ser litt giftig ut, men er noe av det sunneste du kan spise.

Publisert
Tidligere var den daglig å finne på alles middagsbord. Men så kom anti-karbo-bølgen. Og poteten måtte finne seg i å bli utskjelt og utstøtt.

Men nå viser forskning at det er god grunn til å fortsette å spise poteter - i hvertfall de som er blå på farge.

Lag høstens kuleste potetmos

I Norge er det blåpoteten Blå Kongo som er mest utbredt. Potetkjøttet har en blå farge etter koking. Denne fargen kommer fra fargestoffet antocyanin. Dette er et kraftig antioksidant, og det samme som finnes i blå druer, blåbær og svart ris. Blå kongo kan både moses, stekes, kokes og bakes - akkurat som de vanlige potetene. Du kan med andre ord lage en potetmos som vekker oppsikt på middagsbordet.

Forskjellen er bare at blå poteter inneholder ti ganger så mye antioksidanter som sine hvite arts-søstre.

Sunne stoffer tåler koking

Forskere ved universitetet i Edinburgh har sett nærmere på hvilke helsegevinster den blå poteten kan gi.
- Poteten beholder antioksidantene fra antocyanin selv etter at de er kokt, sier Dr Catherine Tsang til BBC News. Hun er en av forskerne bak studien.

Superbra for helsa

Forsking viser at antioksidanten antocyanin motvirker kreft, nevrologiske sykdommer, og diabetes. At det også virker dempende på betennelser i kroppen, er også dokumentert. I tillegg skal det virke bremsende på hudens aldringsprosesser.

- Anticyanin har også en positiv effekt på blodomløpet og blodtrykket, sier Dr. Tsang til BBC News.

Ikke vær redd for lilla tenner

Blir du forvirret av alle kostholdsrådene om antioksidanter? Da kan fargen være en grei regel å bruke når du handler matvarer. For mat som er blå og lilla på farge er som regel supersunne. Her er frukten, bærene og grønnsakene du bør velge:

Plommer

Ta deg en plomme. En plomme inneholder nemlig omtrent like mye antioksidanter som en håndfull blåbær, viser ny forskning.
- Plommer er den nye supermaten. Denne frukten er faktisk smekkfull av sykdomsbekjempende antioksidanter, sier forsker David Byrne, ved AgriLife Research til Telegraph.

Fiken

Fiken gir deg både antioksidanter, jern og kalsium. Den er mer vanlig i Middelhavslandene enn i Norge, men fåes kjøpt i flere velassorterte frukt- og grønnsaksbutikker. Glem dårlige minner om tørket fiken innkjøpt til jul, som sammen med dadlene blir seigere og tørrere helt til de blir kastet en gang rundt påske. Fersk fiken er søt, godt, og kan spises som de er eller sammen med oster som chevre og gorgonzola.
Lag det selv: Plommesyltetøy og klissete fiken- og ingefærsyltetøy

Kirsebær

De røde pigmentene i kirsebær inneholder et stoff som virker smertedempende. Så i stedet for å ta deg en paracet neste gang hodet banker, ta deg en skål kirsebær og legg deg på sofaen.

Aubergine


Den gir deg ikke bare de lilla antioksidantene, men skal også gi deg høyere serotonin-nivå. Det betyr at du rett og slett blir i bedre humør. Auberginer er for eksempel supert hvis du vil gjøre pastaretten litt sunnere.
Lag det selv: Auberginerulader

Rødkål

Kalsium, C-vitaminer og mye flavanoider er hva denne deilige grønnsaken har å by på.
Lag det selv: Sommersprek med supermat - salat med rødkål.

Blåbær

Bare en halv kopp blåbær gir like mye antioksidantkraft som fem porsjoner frukt og grønnsaker. Disse bærne er en av de beste kildene til antioksidanter. I tillegg kan blåbær virke betennelsedempende, og gi deg finere hud. Druer har store mengder anthocyanidiner, men blåbær inneholder enda større mengder av dette fytokjemikaliet, som er bra mot hjertesykdommer. En annen studie, utført ved University of Michigan, viser at et kosthold som består av mye blåbær kan holde mageflesket unna. Bare en halv kopp blåbær gir like mye antioksidantkraft som fem porsjoner frukt og grønnsaker.

Les også: Maten som får deg til å le

Rødbeter

De røde rotgrønnsakene gjør ikke bare hele retten purpurfarget. De inneholder også mye A-vitaminer, C-vitaminer, jern og fiber.
Lag det selv: Rødbete- og geitostsalat

Blå druer

Du kjenner tradisjonen med å ta med en pose druer når man skal på sykebesøk? Det er trolig ikke bare en fastgrodd tradisjon. Forskning viser nemlig at druer kan ha en rensende effekt på kroppen. Dessuten skal det gi deg finere hud. Druene er fulle av antioksidanter som vitamin C, og de reparerer huden og beskytter mot tidlige linjer, tørr og sigen hud forårsaket av frie radikaler.
En kopp med druer om dagen gir deg 20 prosent av daglig anbefalt dose av vitamin C. I tillegg får du i deg et kjemikalie som bevarer elastinet i huden, som får huden din til å gløde i stedet for å minne om en sviske.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer