Treningsmat

Derfor bør du spise brønnkarse før trening

Øker treningseffekt og motvirker skader, viser ny forskning.

BRØNNKARSE: Forskere har funnet ut at det å spise brønnkarse kan være med på å minske risikoen for treningsrelaterte skader. I tillegg kan det øke effekten av treningen.  Foto: Panther Media
BRØNNKARSE: Forskere har funnet ut at det å spise brønnkarse kan være med på å minske risikoen for treningsrelaterte skader. I tillegg kan det øke effekten av treningen. Foto: Panther Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du har helt sikkert hørt at riktig inntak av karbohydrater, proteiner og ikke minst væske (vann) er viktig i forbindelse med tøff fysisk aktivitet.

Karbohydratene gir deg energi til å kunne gjennomføre treningen, mens proteinene hjelper musklene med å reparere, gro og restituere seg etter økten. Væske forhindrer dehydrering – som er med på å svekke både prestasjon, utholdenhet og restitusjon før, under og etter trening.

Siden disse næringsstoffene er såpass viktige for treningen din, kan det kanskje høres litt rart ut at eksperter nå anbefaler deg å spise urteplanter - som er kjent for å inneholde lite protein og karbohydrat, før trening.

LES OGSÅ: Spis én til tre timer før trening

Reduserer skaderisiko

En fersk studie viser nemlig at det å spise brønnkarse før en tøff økt kan være med på å redusere risikoen for idrettsskader og utmattelse.

Og årsaken skal være det høye antioksidantinnholdet i karsen, skriver forskningsnettstedet Sciencedaily.com (ekstern lenke).

Det er forskere fra Edinburgh Napier University og the University of Ulster som har funnet ut at stoffene i brønnkarseplanten kan dempe det naturlige stresset trening legger på kroppen.

LES OGSÅ: Husk dette før du trener hardt

HARDT FOR KROPPEN: Mye tøff trening kan belaste kroppen og DNA-et ditt. Brønnkarse, med sitt høye innhold av antioksidanter, har vist seg å kunne forebygge treningsrelaterte skader.  Foto: Getty Images/Polka Dot RF
HARDT FOR KROPPEN: Mye tøff trening kan belaste kroppen og DNA-et ditt. Brønnkarse, med sitt høye innhold av antioksidanter, har vist seg å kunne forebygge treningsrelaterte skader. Foto: Getty Images/Polka Dot RF Vis mer

Skader DNA-et

Ifølge studieleder dr. Mark Fogarty fra Edinburgh Napiers School of Life, Sport and Social Sciences, har resultatene deres, som er publisert i British Journal of Nutrition (mer info finner du her – ekstern lenke) også vist at det å spise brønnkarse kan øke effektene av en hard treningsøkt.






- Selv om vi alle vet hvor bra trening er, så vil det å løpe på mølla, løfte vekter eller holde på med hard fysisk aktivitet, belaste kroppen. Det vi krever av kroppen når det gjelder energi kan føre til en oppbygning av frie radikaler, som igjen kan påføre DNA-et skade, forlarer Fogarty:

- Vi har imidlertid funnet ut at det å konsumere en relativt liten mengde brønnkarse (cirka 85 gram) hver dag kan øke nivåene av viktige antioksidant-vitaminer, som kan være med på å beskytte kroppen vår, samt øke effektene vi får av å holde kroppen i form. Dette er et svært interessant skritt når det gjelder treningsernæring og forsking.

LES OGSÅ: Dette bør du spise hvis du trener

85 gram per dag

Ti friske menn med gjennomsnittsalder på 23 år deltok i studien. I åtte uker fikk de servert 85 gram brønnkarse per dag, samtidig som de skulle delta i et tøft treningsopplegg på tredemølle.

De skulle også gjennomføre samme opplegg – dog uten brønnkarseinntaket, i åtte nye uker etter det, som del av en kontrolltest.

Forskerne så også nærmere på om de beskyttende effektene av brønnkarsen ble påvirket av hvor ofte den ble spist, men ifølge Fogarty hadde det faktisk svært lite å si.

Han tror også at denne effekten kan være like god for alle mennesker som bedriver tøff fysisk aktivitet.

- Deltagerne skulle gjennomføre korte økter med intens trening. Og resultatene våre viste at de som ikke hadde spist brønnkarse hadde fått større skade på DNA-et, enn de som hadde spist brønnkarse, sier Fogarty:

- Det var også fascinerende å se at uansett hvor lenge du har spist eller ikke spist brønnkarse, så vil det ha samme effekt på kroppen og treningen din. De som spiste brønnkarse bare to timer før treningen, opplevde nøyaktig samme effekt som de som hadde spist urteplanten i åtte uker.

OBS: Forskning har også vist at brønnkarse kan beskytte mot brystkreft.

LES OGSÅ: For mye trening kan ødelegge fremgangen din

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer