Tomater

Derfor bør du spise cherrytomater

Du får i deg mer viktige næringsstoffer enn ved å spise vanlig tomat.

SUNNE: Cherrytomater er proppfulle av sunne stoffer. Og siden disse tomatene er mindre får du også i deg mer skall - hvor mye av de viktige næringsstoffene sitter.  Foto: Laurence Mouton / ZenShui
SUNNE: Cherrytomater er proppfulle av sunne stoffer. Og siden disse tomatene er mindre får du også i deg mer skall - hvor mye av de viktige næringsstoffene sitter. Foto: Laurence Mouton / ZenShui Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Tomater er rene supermaten. De er fulle av c-vitamin, antioksidanter og superstoffet 9-oxo-octadecadienoic, som hjelper til å løse opp fett i blodårene.

Når det gjelder antioksidanter, er tomater veldig rike på lykopen, som dannes i skallet. Jo mørkere tomaten er i fargen, jo høyere er nivået av lykopen.

Lykopen er en type antiokidant som holder cellene friske, og beskytter hjernen mot fettap (hjernen er helt avhengig av fett, det er derfor du ikke skal kutte alt fett fra kosten).

I tillegg hjelper lykopen å stoppe betennelser i kroppen som er linket til depresjon, hevder legen Drew Ramsey, som har skrevet boka «The Happiness Diet: A Nutritional Prescription for a Sharp Brain, Balanced Mood, and Lean, Energized Body».

LES OGSÅ: Alt du bør vite om antioksidanter

Best med cherry

Tomater er altså en fin sak å spise mye av, og aller helst skal du velge cherrytomater.

Grunnen til dette er at det er i skallet de viktigste og nyttigste stoffene sitter.

Siden cherrytomater er mindre, betyr det at én porsjon (100 gram) cherrytomater består av mer skall enn en porsjon vanlige tomater.

Gjør tomatene enda sunnere

For best mulig effekt bør du spise tomater sammen med olivenolje, som gjør at kroppen klarer å ta opp mer av lykopenet.

Enda bedre er det om du deler cherrytomatene i to, varmer dem forsiktig i olivnolje i en stekepanne, og krydrer med hvitløk, pepper og litt salt. Sleng et par basilikumblader på toppen, og du har en superkjapp, supersunn og supergod pastasaus!

PS! En rekke studier ved Unversity of California-Davis viser at økologisk dyrkede tomater inneholder mer lykopen enn tomater som er sprøytet, så gå for økologiske tomater hvis du kan!

LES OGSÅ: Derfor bør du velge økologisk melk

DYRK DEM SELV: Det er ikke så vanskelig å dyrke sine egne tomater! Foto: Colourbox
DYRK DEM SELV: Det er ikke så vanskelig å dyrke sine egne tomater! Foto: Colourbox Vis mer

Dyrk dem selv





Har du en solfylt hagekrok, balkong eller vinduskarm? Da kan du dyrke fram dine egne cherrytomater lett som en lek!

Tomater skal stå lunt, så ha dem heller inne om balkongen eller hagen din er utsatt for vind. Husk også å ikke sette tomatplanten ut før varmen har kommet skikkelig.

Du kan enten kjøpe en ferdig tomatplante, eller dyrke dem fram fra frø. Skal du dyrke fra frø bør du begynne nå, og la pottene stå i en solfylt vinduskarm til plantene har vokst skikkelig fram.

Tomater må ha fuktig og næringsrik jord, og trenger litt gjødsel for å virkelig få fart på tomatproduksjonen (ikke overdriv vanning eller gjødsling). Etterhvert som tomatene vokser fram, må du støtte opp plantens greiner med pinner, så de ikke knekker under vekten.

Hos Havenyt.dk (ekstern lenke) kan du lese hordan du går fram.

Får tomatplanten nok vann og næring, kan du høste tomater hele sommeren gjennom. Lykke til!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer