ETT EPLE OM DAGEN: Det å spise ett eple om dagen, kan bidra til å holde blodårene dine (også de til hjertet - kransarteriene) friske, noe som også kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer.  Foto: www.jupiterimages.com
ETT EPLE OM DAGEN: Det å spise ett eple om dagen, kan bidra til å holde blodårene dine (også de til hjertet - kransarteriene) friske, noe som også kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer. Foto: www.jupiterimages.com Vis mer

Eple

Derfor bør du spise ett eple om dagen

Kan beskytte blodårene - og da særlig kransarteriene, mot plakkdannelse og åreforkalkning.

Det er ikke uten grunn at det finnes et kjent britisk ordtak som sier; «an apple a day keeps the doctor away».

Ikke bare skjuler det glinsende skallet et deilig og saftig fruktkjøtt, men eplene er også proppfulle av sunne næringsstoffer.

Proppfulle av viktige næringsstoffer

Blant annet kan epler bidra til å kutte ned på det dårlige kolesterolet (LDL) i blodet, samt bidra til å holde deg slank. I tillegg har forskning vist at et eple om dagen kan hjelpe deg puste lettere, motvirke kreft, redusere smerte og gjøre deg smartere.

Som om ikke dét var nok, har det også blitt vist at epleskallet - som du definitivt bør spise, kan bidra til å motvirke betennelsessykdom i magen.

Og helt ferske studier tyder også på at det å spise epler regelmessig kan redusere plakkdannelse i blodårene til hjertet - noe som kan beskytte deg mot hjerte- og karsykdom.

LES OGSÅ: Slik kan epler være skadelig for tennene

Beskytter mot åreforkalkning

Det er ernæringsforsker Robert DiSilvestro, fra Ohio State University og hans kolleger som nylig har gjennomført en undersøkelse, hvor de så på konsumet av den populære frukten og hva slags virkning den kan ha på blodårene - også kransarteriene, skriver forskningsnettstedet Sciencedaily.com.

Etter å ha studert en rekke friske personer i alderen 40 til 60 år, som spiste ett eple om dagen i fire uker, fant forskerne ut at stoffene som fører til tetting og plakkdannelser i blodårene (åreforkalkning - en tilstand eller prosess hvor innsiden av blodårene blir tildekket av en blanding kalk, fett og kolesterol) ble redusert med 40 prosent som følge av fruktspisingen.

Å ta kapsler som inneholder polyfenoler - antioksidanter som finnes i epler, hadde en lignende, men ikke fullt så stor, effekt.

LES OGSÅ: Derfor bør du velge røde epler

Ett eple om dagen

Ifølge studien, som er publisert i tidsskriftet Journal of Functional Foods, er det helt klart at det å spise epler kan kutte ned på det skadelige LDL-kolesterolet i kroppen, som - når det slår seg sammen med frie radikaler og blir oksidert, kan føre til betennelser og skader på vev.

– Når LDL blir oksidert, tar det en form som starter med åreforkalkning, eller plakkdannelsen/tettelse av blodårene, sier DiSilvestro:

- Vi så en enorm endring i dette (oksidering av LDL-kolesterol) blant personer som spiste kun ett eple om dagen i fire uker.

Ifølge forskningslederen var forskjellen relativt lik den man ser mellom mennesker med normale kransarterier (blodårene til hjertet) og mennesker med hjertesykdom.

LES OGSÅ: Så mange epler bør du spise hver dag

Antioksidantene blir lettere absorbert

Han mener til og med at det å spise ett eple om dagen, var mer effektivt i forhold til LDL og oksidering enn alle andre antioksidanter han har studert, inkludert de funnet i grønn te og tomatekstrakter.

– Ikke alle antioksidanter har samme innvirkning når det gjelder akkurat denne bestemte effekten. Vi tror polyfenolene har mye å si for effekten av eplene, men vi har også prøvd å gi deltagerne kun dette - som tilskudd, og vi fant at det ikke hadde helt samme effekt, forklarer forskeren.

Effekten var riktignok god, men ikke like sterk som de du får av å spise ett eple om dagen.

Dette kan ha sammenheng med at det finnes andre ting i eplet som påvirker effekten, eller om en del av stoffene i eplet blir absorbert bedre av kroppen når de inntas i form av mat.

LES OGSÅ: Blåbær og epler - den ultimate kombo?