SVEKKER HJERNEN: Ny forskning viser at for lite omega-3 i blodet kan svekke hjernens funksjonsevne og hukommelse.  Foto: Getty Images/iStockphoto
SVEKKER HJERNEN: Ny forskning viser at for lite omega-3 i blodet kan svekke hjernens funksjonsevne og hukommelse. Foto: Getty Images/iStockphoto
Omega 3

Derfor bør du spise fet fisk to til tre ganger i uken

For lite inntak av omega 3-fettsyrer kan svekke hjernen og hukommelsen, viser ny forskning.

De fleste vet at omega-fettsyrer er viktige for at kroppen skal fungere optimalt. Derfor er også fet fisk og fettstoffer en nødvendig del av kostholdet vårt.

Omega fungerer nemlig som byggesteiner for kropp og hjerne, og vi trenger det for å sikre god helse – både fysisk og psykisk (for eksempel består 60 prosent av hjernens tørrvekt av fett og hele 50 prosent av denne skal være omega 3).

LES OGSÅ: Her er maten du bør spise daglig

Essensielt med omega-3

Omega 3 er blant de viktigste fettsyrene i kroppen, blant annet fordi de er del av membranen som omgir hver eneste celle i kroppen din.

Riktig og nok inntak gjennom kosten er også helt nødvendig, da omega 3 - til forskjell fra en del andre fettstoffer, ikke kan produseres av kroppen.

Omega 3 er også viktig fordi det er med på å redusere risikoen for utvikling av hjerte- og karsykdommer, samt slag, ved at det senker LDL (skadelig kolesterol) i kroppen, samtidig som det senker antall triglyserider (også kalt triasylglyseroler – blodfett) som sirkulerer gjennom kroppen.

Fettsyrene hjelper også til med å holde pulsårene elastiske og forhindrer at fettholdig plakk bygger seg opp i pulsåreveggene. I tillegg tynner de ut blodet, noe som er med på å forhindre utviklingen av blodpropp.

Som om ikke det var nok reduserer omega 3 også betennelser, og kan hjelpe til med å kontrollere leddgikt og eksem.

LES OGSÅ: Sjekk om du trenger kosttilskudd

2-3 GANGER I UKEN: Helsemyndighetene anbefaler at vi spiser fet fisk, som laks, minst to til tre ganger i uken for å få i oss nok omega-3. Gjør man ikke det bør man ta kosttilskudd, som tran. Foto: Colourbox.com
2-3 GANGER I UKEN: Helsemyndighetene anbefaler at vi spiser fet fisk, som laks, minst to til tre ganger i uken for å få i oss nok omega-3. Gjør man ikke det bør man ta kosttilskudd, som tran. Foto: Colourbox.com Vis mer

Spis mer fet fisk

Omega 3 er med andre ord ekstremt viktig for oss, og helsemyndighetene anbefaler derfor at personer som ikke får i seg nok fet fisk tar et daglig tilskudd av tran eller andre omega 3-tilskudd, står det på Matportalen.no (ekstern lenke).

«Nok» fet fisk og omega 3 vil si at du får det i deg minst to til tre ganger i uken. De mest kjente formene for omega 3-fettsyrer er EPA og DHA. Disse finnes i laks, sardiner, makrell og tunfisk.

DHA er knyttet opp mot hjernens utvikling, samt nervevev, og fersk forskning har vist at for lite omega-3 faktisk kan ha en negativ innvirkning på hjernen – og da særlig hukommelse, skriver forskningsnettstedet Sciencedaily.com (ekstern lenke).






LES OGSÅ: ALT du bør vite om omega 3, 6, 9

For lite svekker hukommelsen

Ifølge en studie gjennomført av lege Zaldy S. Tan ved Easton Center for Alzheimer's Disease Research and the Division of Geriatrics, ved University of California i Los Angeles, kan nemlig mangel på omega 3 føre til at hjernen din eldes raskere og mister deler av hukommelsen og tankeevnen.

- Personer med lave nivåer av omega 3-fettsyrer i blodet hadde lavere hjernevolum sammenlignet med personer som hadde normale/høyere nivåer av omega 3-fettsyrer, sier Tan.

1575 friske (ingen tegn til demens) personer med gjennomsnittsalder på 67 år deltok i studien, hvis resultater er publisert i tidsskriftet Neurology (mer info finner du her – ekstern lenke).

I løpet av testperioden ble det foretatt MRI-skanner, i tillegg ble testpersonene gitt ulike tester som skulle måle mental funksjonsevne, kroppsmasse og omega 3-nivå i de røde blodcellene.

Og resultatene viste altså at personene som hadde lave DHA-nivåer hadde lavere hjernevolum sammenlignet med personer som hadde høyere DHA-nivåer.

Deltagerne som hadde for lite av alle omega 3-fettsyrene i blodet gjorde det også dårligere på tester som gikk ut på visuell hukommelse og problemløsning.

LES OGSÅ: Så mye fett kan du spise

Få negative effekter

Som nevnt lenger oppe i saken anbefaler norske helsemyndigheter at vi får i oss fet fisk to til tre ganger i uken.

Det er heller ikke slik at du kan få i deg «for mye» omega 3, da en kunnskapsoppsummering utført av Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) i 2011 viser at et høyt inntak har få negative konsekvenser.

Derfor er det heller ikke satt noen øvre grense for når inntaket blir helseskadelig, står det på Matportalen.no.

- Vårt primære råd er at de som spiser lite fet fisk, spiser mer av det. Vi anbefaler at folk spiser fisk til middag to til tre ganger i uken. Minst 200 gram av fisken bør være fet fisk, som laks, ørret, makrell eller sild. Bruk gjerne fisk som pålegg, fordi fiskepålegg som makrell i tomat og sardiner er fet fisk, har divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet uttalt til nettstedet.

LES OGSÅ: Hold hjernen frisk med fet fisk
Til forsiden