NÆRINGSRIKE: Særlig frøene i guavafrukten er ekstremt næringsrike. Guava inneholder også mer lykopen enn tomater, og mer c-vitamin enn appelsiner.  Foto: Thinkstock
NÆRINGSRIKE: Særlig frøene i guavafrukten er ekstremt næringsrike. Guava inneholder også mer lykopen enn tomater, og mer c-vitamin enn appelsiner. Foto: Thinkstock Vis mer

Frukt

Derfor bør du spise guavafrøene

De er kalorifattige, gode og proppfulle av viktige næringsstoffer.

Guava er en litt merkelig og eksotisk frukt de færreste av oss har så mye kjennskap til. Likevel er den tropiske, smakfulle frukten - som opprinnelig stammer fra Sør-Amerika, noe av det sunneste du kan spise, i hvertfall i «fruktverdenen».

Frukten - som kan spises hel (med eller uten skall), er svært fattig på kalorier (én frukt inneholder mellom 35 til 50 kalorier), i tillegg til å være proppfull av vitaminer og mineraler.

LES OGSÅ: Her er maten du bør spise daglig

Næringsrikt og godt

Som KK.no tidligere har skrevet, så er det frøene du finner inne i guavafrukten som er spesielt lure å spise.

Guavafrøene inneholder flust av viktige næringsstoffer – blant annet omega 3 og omega 6-fettsyrene, som vi alle har hørt så mye om.

Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt (Frukt.no) er fruktkjøttet også svært rikt på mineraler som jern og kalium.

Og som om ikke det var nok, så har frukten også et høyt innhold av fiber, samt A-, B- og C-vitaminer, hvorav mest C-vitamin.

Ja, C-vitamininnholdet er faktisk fem ganger høyere enn hos appelsin - særlig i skinnet på frukten.

Proppfull av antioksidanter

I tillegg til vitaminene, er innholdet av superstoffet lykopen, nok en grunn til at du bør nyte mer av akkurat denne frukten.

Du har helt sikkert hørt at tomater er like på lykopen? Det er nemlig dette stoffet som gir dem den herlige røde fargen. Lykopen er en svært kraftfull antioksidant, som har vist seg å kunne redusere risikoen for kreft, osteoporose og hjertesykdom.

Og selv om det kanskje er tomaten som er mest kjent for å inneholde stoffet, så har faktisk guavafrukten et høyere innhold av nettopp lykopen enn noen andre frukter/grønnsaker.

I tillegg er frukten rik på kalium- som er viktig for blodtrykket, og fiber, som er bra for magen, fordøyelsen og for å holde deg mett.

LES OGSÅ: To om dagen er egentlig nok

RUGLETE: Slik ser guavafrukten ut. Denne er grønn, noe som betyr at den er litt umoden.  Foto: Getty Images/iStockphoto
RUGLETE: Slik ser guavafrukten ut. Denne er grønn, noe som betyr at den er litt umoden. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Dette bør du se etter






Før du går på jakt etter guava i matbutikken, eller den lokale frukt- og grøntsjappa (hvor det er mer sannsynlig at du finner den), er det greit å vite hvordan den skal se ut når den er både moden og fersk.

For å vite om guavaen du velger er moden, så kan du lukte på den. En moden guavafrukt vil nemlig avgi en søtlig aromatisk duft, i tillegg er fargen gulrød når den er moden (grønn når ikke moden).

Hvis du sliter med å gjenkjenne frukten, så kan du se etter en rund/pæreformet frukt på størrelse med en sitron. Guavaskallet er blankt og litt ruglete i overflaten, og fargen varierer fra lys grønn til gul.

Fruktkjøttet kan være hvitt, lysegult eller rosa, og i midten er det masse harde frø.
Guavafrukten spises helst naturell, men dropp skallet, da det er seigt og ikke smaker spesielt godt.

I tillegg er guava supergodt i fruktsalater, eller som fyll i kaker.

PS. Guava holder seg mye lenger hvis du tørker den.

Næringsinnhold i 100 g spiselig matvare:
Spiselig del - 90 %
Vann - 85 g
KJ - 160
Kcal - 38
Protein - 0.8 g
Karbohydrat - 5 g
Fett - 0.6 g

LES OGSÅ: De beste matvarene for kvinner

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: