Halloumi

Derfor bør du spise halloumi

Proteinrik, mettende og et godt alternativ til kjøtt.

NAM NAM: Salaten blir supergod med lun halloumi. Her har vi brukt tomater, avocado, druer og en balsamicosirup i salaten. Foto: Stine Okkelmo
NAM NAM: Salaten blir supergod med lun halloumi. Her har vi brukt tomater, avocado, druer og en balsamicosirup i salaten. Foto: Stine Okkelmo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Kjøttfri mandag brer om seg, og flere velger å bli flexitarianere, det vil si at de har flere dager i uka der de ikke spiser kjøtt.

Å spise mindre kjøtt - særlig rødt kjøtt - er bra for både helse og miljø, men det er viktig å få i seg nok proteiner likevel, spesielt om du trener jevnlig.

Gå for halloumi

Både bønner, kikerter, egg og cottage cheese er fine vegetariske proteinkilder, men vi slår også et slag for en mer ukjent proteinvenn: Den kypriotiske osten halloumi.

PROTEINRIK OST: Halloumi ble tradisjonelt laget av sauemelk, men variantene vi finner i matbutikken i dag er gjerne laget av en blanding av melk fra ku, geit og sau. Foto: Brad Pict - Fotolia
PROTEINRIK OST: Halloumi ble tradisjonelt laget av sauemelk, men variantene vi finner i matbutikken i dag er gjerne laget av en blanding av melk fra ku, geit og sau. Foto: Brad Pict - Fotolia Vis mer

Denne osten er et supert alternativ til kjøtt på grunn av sin faste konsistens, fordi den metter godt, og fordi den egner seg ypperlig til steking og grilling. Den har nemlig veldig høyt smeltepunkt, så kan stekes og grilles som et stykke kjøtt.

Halloumi ble tradisjonelt laget av sauemelk, men variantene vi finner i matbutikken i dag er gjerne laget av en blanding av melk fra ku, geit og sau.

Den er som nevnt en fin proteinkilde, da 100 gram halloumi består av hele 20 gram proteiner. Det må også nevnes at halloumi inneholder 25 gram fett per 100 gram, noe som er omtrent det samme som andre hvite oster som norvegia, mozzarella og jarlsberg. 

Fin erstatning for kyllingfilet

Halloumi er supert å lage vegetarretter med på grunn av sin kjøttlignende konsistens og høye smeltepunkt. Osten kan erstatte kyllingfilét i veldig mange typer retter.

Vi nevner at kyllingfilét inneholder 27 gram protein per 100 gram, så noe mer protein enn halloumi, men mye mindre fett - bare 4 gram fett (hvis den er stekt i olje eller smør).

Slik sett er kyllingfilét et magrere alternativ, men husk på at du trenger fett for at kroppen skal fungere, og mettet fett kan gjerne utgjøre 10 prosent av ditt daglige energibehov. For en kvinne på 60 kg betyr dette 20 gram rent mettet fett om dagen.

Prøv disse halloumi-rettene

Så altså, halloumi blir stadig mer populær i Europa og også her i Norge, og det er mange måter å bruke osten på. Her er noen eksempler:

Halloumisalat

Lag en salat med dine favorittingredienser, og stek noen skiver halloumi i pannen til de får gyllen skorpe. Bruk gjerne litt chiliolje under stekingen, det gir osten ekstra god smak. Halloumisalat inneholder gjerne noe søtt, for eksempel druer eller vannmelon - prøv gjerne dette. Topp salaten med en god dressing.

Foto: exclusive-design - Fotolia
Foto: exclusive-design - Fotolia Vis mer

Halloumiburger

Stek en tykk skive halloumi, og legg den i et burgerbrød. Dropp ketchup og sennep, lag heller en yoghurtdressing til, og ha på salat, tomat og rødløk. Du kan også lage en pitaburger, om du ikke er så glad i hamburgerbrød.

Halloumiwrap

Stek strimler av halloumi og ha i en wrap med det du ønsker av grønnsaker og sauser.

Foto: robert lerich - Fotolia
Foto: robert lerich - Fotolia Vis mer

Halloumifajitas eller - quesedillas

Bytt ut kyllingen med strimler av halloumi, og du får supergode, vegetariske fajitas eller quesedillas.

Curry med halloumi

På indiske restauranter får du vegetarcurry med den indiske osten paneer. Den er ikke så lett å få tak i, men smaker ganske likt som halloumi. Neste gang du lager deg en indisk curry kan du gjerne bytte ut kylling- eller lammekjøttet med halloumi.

Foto: helenlbuxton - Fotolia
Foto: helenlbuxton - Fotolia Vis mer

Halloumi på grillen

Lag grillspyd med halloumiterninger og grønnsaker som et alternativ til grillspyd med kjøtt eller fisk.

LES OGSÅ: Slik kan ost hjelpe deg ned i vekt

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer