RIK PÅ OMEGA-3 FETTSYRER: Ettersom mandelsmør inneholder mye omega-3 fettsyrer kan det bidra senke kolesterolet (LDL)redusere risikoen for å rammes av blodpropp og hjelpe dem som er rammet av leddgikt. Foto: Thinkstock.com
RIK PÅ OMEGA-3 FETTSYRER: Ettersom mandelsmør inneholder mye omega-3 fettsyrer kan det bidra senke kolesterolet (LDL)redusere risikoen for å rammes av blodpropp og hjelpe dem som er rammet av leddgikt. Foto: Thinkstock.comVis mer

Nøtter

Derfor bør du spise mandelsmør

Like smalfullt som peanøttsmør, men mye sunnere.

Det finnes mange gode grunner til å spise mandler, også lenge etter juletiden.

Mandler inneholder masse enumettet fett som blant annet er bra for hjertehelsen og sykdommer som leddgikt.

Én måte og høste fordelene fra nøttene er å bytte ut peanøttsmøret med mandelsmør, ettersom du også vil finne masse viktige vitaminer og mineraler her, skriver LiveStrong.com (Ekstern lenke).

Selv om mandler ikke inneholder like store mengder omega-3 fettsyrer som andre nøtter, vil blant annet prosessen av å lage mandelsmør øke mengden av slike fettsyrer.

LES OGSÅ: Dette kan kurere fyllesyken

Høyt innhold av enumettet fett

Ifølge det Amerikanske Food and Drug Administration (FDA), en etat som har ansvar for regulering av mat, legemidler og kosmetikk, er mandler en god kilde til proteiner, vitamin E, kalsium, magnesium og fiber.

I tillegg inneholder mandler lite mettet fett og masse enumettet fett.

Tidligere studier viser at dette fettet blant annet kan hjelpe deg med å bli kvitt kroppsfettet som legger seg på magen, er bra for hjertehelsen og kan forebygge sykdommer som leddgikt.

LES OGSÅ: Dropp denne kjøttmaten nå

Inneholder mer omega-3 fettsyrer

Mandler alene inneholder små mengder Omega-3 fettsyrer, men når du blander de malte mandlene sammen med oljen for å danne mandelsmør øker mengden av alfalinolinsyre (ALA), som er en form for omega-3 fettsyrer.

Omega 3 fettsyrer er flerumettet fett, og ettersom kroppen ikke klarer å produsere dette selv er det viktig at dette kommer fra kosten din.

Selv om fet fisk er en god kilde til dette, er det imidlertid ikke den eneste gode kilden. Du kan også finne det i vegetabilske oljer, blant annet den oljen som blir brukt for å lage mandelsmør.

Ifølge den Amerikanske hjerteforeningen vil du finne mest av de hjertevennlige fettsyrene i rapsolje og linfrøolje. Palme- og kokosolje bør du imidlertid styre unna, siden de inneholder store mengder mettet fett, og ikke omega-3 fettsyrer.

LES OGSÅ: Unngå bakterier i julematen

Store fordeler for helsen din

En diett som inneholder mye omega-3 fettsyrer kan blant annet senke det negative kolesterolet (LDL), som er assosiert med hjertesykdom.

Omega-3 fettsyrer kan også senke risikoen for å rammes av blodpropp, og dermed redusere risikoen for slag.

I tillegg har studier vist at et kosthold som inneholder mye omega-3 fettsyrer kan øke styrken til bein i kroppen og fungere som et betennelsesdempende middel, som kan hjelpe de som lider av leddgikt.

Ifølge den Amerikanske hjerteforeningen er den anbefalte mengden omega-3 fettsyrer per uke 7-11 gram.

LES OGSÅ: Kjør på med fiskepålegg i julen

Slik blir det laget

Mandelsmør blir laget ved å male mandler på samme måte som det blir gjort når peanøttsmør lages. Det kan fåes kjøpt i forskjellig tekstur ut i fra hvor fint eller grovt mandlene er malt.

For ekstra smak kan også mandlene stekes eller ristes i forkant, eventuelt sammen med en rekke krydder, for eksempel honning, for å gi en mer spennende smak.

Du får kjøpt mandelsmør på helsekosten og på utvalgte dagligvarebutikker. Eventuelt kan du forsøke å lage ditt eget mandelsmør (Ekstern lenke). Oppbevar mandelsmør på et kjølig og gjerne mørkt sted.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: