KJEMPESUNT: Avokado er utrolig sunt, og godt. Men - én om dagen holder.  Foto: Thinkstock.com
KJEMPESUNT: Avokado er utrolig sunt, og godt. Men - én om dagen holder. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Avokado

Derfor bør du spise mer avokado

Det er supersunt, næringsrikt og kan styrke synet ditt.

Avokadoen har tidligere hatt et litt dårlig rykte, men de siste årene har forskning vist at det er helt ufortjent.

Den saftige, grønne frukten (jepp, det er faktisk en frukt) inneholder riktignok mye fett og en god del kalorier, men visste du at avokado gir deg ekstremt mange helsefordeler til gjengjeld for dette?

Avokado er nemlig proppfull av sunne næringsstoffer som kroppen din trenger.

LES OGSÅ: Næringsstoffene du ikke bør glemme

Smekkfull av vitaminer

Blant annet er den grønne herligheten rik på kalium og B-, E-, K-, A- og C-vitaminer.

I tillegg inneholder frukten kolesterolsenkende stoffer og antioksidanter som er spesielt bra for nervesystemet.

Avokado er også proppfull av fiber, som kan komme godt med. Særlig når Helsedirektoratet anbefaler at den daglige dosen din skal være på mellom 25 til 35 gram fiber.

LES OGSÅ: Så mye fiber bør du få i deg

Sunt fett for hjertet og kolesterolet

Avokado er mettende, og den gir deg mye sunt fett og næring tilbake for kaloriene.

Cirka 90 prosent av kaloriene i avokado kommer fra fett, der mesteparten består av sunt enumettet fett som kroppen behøver.

Det halvfaste avokadofettet er gunstig i forebyggelsen av dårlig kolesterol og hjerte- og karsykdommer.

Tidligere har KK.no skrevet at avokado også kan beskytte synet.

Avokado inneholder nemlig både lutein og zeaxanthin, to antioksidanter som verner synet. Det forebygger også problemer med øynene og synet som gjerne kommer med alderen.

LES OGSÅ: Kan kaffe svekke synet ditt?

Én er nok

Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt - Frukt.no, har avokado - i motsetning til andre frukter og grønnsaker, et relativt lavt vanninnhold og et høyt fettinnhold som varierer fra 16 til 30 prosent.

Fettet består altså (hovedsakelig) av enumettede fettsyrer, men er du opptatt av vekta bør du være obs på det uansett.

Hold deg derfor til én avokado om dagen - da får du i deg nok av stoffene du trenger, uten at det vil ha for stor innvirkning på vekta.

LES OGSÅ: Derfor går du ikke ned i vekt

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: