SPIS MER: Brokkoli er en av grønnsakene vi alle bør spise mer av.  Foto: Thinkstock
SPIS MER: Brokkoli er en av grønnsakene vi alle bør spise mer av. Foto: Thinkstock Vis mer

Brokkoli

Derfor bør du spise mer brokkoli

Det er faktisk en av de absolutt beste og mest næringsrike grønnsakene du kan spise.

Noen matvarer er så bra for deg at du bør sørge for å få dem i deg så ofte som mulig – gjerne daglig. Brokkoli er en av disse.

Brokkoli har lenge vært regnet som «supermat». Ikke bare er grønnsaken full av vitaminer, jern og kostfiber – den kan også redusere risikoen for utvikling av betennelser og ulike sykdommer. Dessuten er den kalorifattig, så du kan spise masse av den.

100 gram brokkoli inneholder cirka 34 kalorier. Her er det bare å fylle opp tallerkenen, med andre ord.

LES OGSÅ: Maten som har under 40 kalorier

Rik på kostfiber

Kalorifattig og rik på kostfiber? Jupp, brokkoli er faktisk drømmematen om du prøver å redusere vekta eller bare holde den nede.

Kostfiber gjør at du føler deg mett raskere, bidrar til god fordøyelse, forebygger forstoppelse og balanserer blodsukkeret. Om du sliter med at du rett og slett spiser for mye, vil kostfiberet i brokkolien også bidra til å få en slutt på det.

Vitaminrik

Brokkoli er rik på både A-vitamin (betakaroten) og K-vitamin, og denne kombinasjonen kan være spesielt nyttig for å opprettholde en god D-vitamin-balanse. Dersom du har for lave nivåer av D-vitamin og trenger kosttilskudd for å bygge det opp igjen – noe mange av oss gjør her i nord, bør du derfor øke inntaket av brokkoli.

C-vitamininnholdet er en annen super grunn til å få mer av den grønne grønnsaken inn i kostholdet. En kopp brokkoli inneholder faktisk hele det anbefalte daglige inntaket av C-vitamin.

Du får også i den en god dose kalium, jern, magnesium, sink, selen og mangan.

LES OGSÅ: Slik øker du blodsirkulasjonen

DEILIG OG FRISKY: Ha brokkoli sammen med pastaretten din, i salaten, eller ved siden av fisk, kjøtt og fugl - den er aller best dampet! Foto: Thinkstock.com
DEILIG OG FRISKY: Ha brokkoli sammen med pastaretten din, i salaten, eller ved siden av fisk, kjøtt og fugl - den er aller best dampet! Foto: Thinkstock.com Vis mer

Styrker immunforsvaret

Det har vist seg at regelmessig inntak av brokkoli har en positiv effekt på immunforsvaret og kan forebygge hjerte- og karsykdom.

Også her spiller betakaroten en viktig rolle, men også sink og selen bidrar til å styrke immunforsvaret.






Forebygger sykdom

I tillegg kan brokkoli bidra til å hindre utviklingen av Alzheimers sykdom, depresjon, Parkinsons sykdom, demens og for tidlig aldring.

Studier viser at brokkoli kan være en nøkkel til å bekjempe Alzheimers sykdom. Brokkoli inneholder nemlig antioksidanten sulforafan, som kan bidra til å holde hjerne frisk og rask lenger.

Sulforafan, som også produseres i kroppen, får kroppen til å beskytte hjernecellene fra å bli angrepet og ødelagt av frie radikaler. Alle produsererfrie radikaler, men for mange av dem kan bidra til å skade kroppen. De hevdes å være årsaken bak mange livsstilssykdommer.

Forskerne bak studien ved The Dundee University mener dermed at antioksidantene som settes i gang av sulforafan, kan være løsingen for å bekjempe Alzheimers.

Forebygger kreft

Og ikke nok med det. Forskning har nemlig vist at regelmessig inntak av brokkoli kan redusere risikoen for kreft. Risikoen for at allerede påvist kreft skal bli mer aggressiv reduseres også ved å spise brokkoli jevnlig.

En studie fra Kina vist at kvinner som spiser flest grønnsaker fra kålfamilien – som blomkål og brokkoli, halverer risikoen for å utvikle brystkreft sammenlignet med de som spiser lite eller ikke noe av grønnsakene, skriver Opplysningskontoret for frukt og grønt på sine nettsider (Frukt.no – ekstern lenke).

En lignende studie fra Sverige har også vist at det å spise én eller to porsjoner med grønnsaker fra kålfamilien per dag gir en nedsatt risiko på 40 prosent for å utvikle brystkreft.

Enda sunnere blir det om du spiser brokkoli sammen med blomkål. Kombinasjonen blomkål og brokkoli kan faktisk bidra til å forebygge kreft.

Del i biter før koking

Både brokkoli og blomkål holder seg aller best dersom du oppbevarer de i kjøleskap fra 0-4 grader i en plastpose eller plastboks.

For å få i deg nok av de gode stoffene lønner det seg også å dele opp begge grønnsaker (dette gjelder særlig for brokkoli) i biter før du legger dem til damping (koking er ikke anbefalt).

2-4 biter er best og vent fem minutter før du legger de oppe i vannet. Du må også passe på å ikke overkoke dem, dersom du velger koking.

Et annet godt tips – spesielt når du damper/koker blomkål eller andre kålvarianter, er å legge et matpapir over mens du koker. Da flyter ikke kålen opp og den blir jevnt kokt.

LES OGSÅ: Ikke gå i kjøpefella

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: