Chili

Derfor bør du spise mer chili

Denne sterke grønnsaken har nemlig mange helsefordeler.

young woman with chilli peppers Foto: © Free Imagination
young woman with chilli peppers Foto: © Free Imagination Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Dersom du ikke er så glad i sterk mat, så har du kanskje ikke for vane å bruke så mye chili i matlagningen din.

Men det bør du i så fall revurdere.

Denne sterke, lille grønnsaken sies nemlig å være svært bra for helsen vår.

Jo rødere, jo sunnere

Chilipepper er blant annet en kilde til antioksidantene karotenoider og flavonoider, og det er herfra den får sin sterke røde farge.

– Jo rødere chilien er, jo mer fargestoffer inneholder den. Dette er sterke antioksidanter som kan beskytte kroppen mot kreft og hjerte- og karsykdom. Noen av karotenoidene kan omdannes til vitamin A, men disse er det mindre av i chilipepper enn i rød paprika, sier ernæringsfysiolog i Bama, Gunn Helene Arsky til KK.no.

Antioksidanter er bra for oss fordi de beskytter kroppen mot frie radikaler som kan skade celler, protein, arvestoff og annet vev. Radikalene dannes naturlig i kroppen hele tiden, men mye dannes når du er ute i solen, røyker eller puster i forurenset luft. 

EKSPERTEN: Gunn Helene Arsky er ernæringsfysiolog cand. scient i BAMA gruppen AS, og forfatter av boken «Spis deg ung». Foto: Spis deg ung/Arsky, Cappelen Damm.
EKSPERTEN: Gunn Helene Arsky er ernæringsfysiolog cand. scient i BAMA gruppen AS, og forfatter av boken «Spis deg ung». Foto: Spis deg ung/Arsky, Cappelen Damm. Vis mer

En annen antioksidant du finner mye av i chilipepper er vitamin C.

– Chilipepper er i utgangspunktet en god kilde til vitamin C. Klarer du å spise en hel chilipepper, har du nesten dekket hele dagsbehovet for vitamin C.

– Vitamin C fornyer vitamin E og fremmer jernopptaket. Det er også nødvendig for et sterkt bindevev i hud, brusk, bein og tenner, legger hun til.

LES OGSÅ: Spis deg til et sunt hjerte

Kan redusere risikoen for blodpropp

Har du spist chili så vet du at dette kan være ganske sterkt – du får en brennende følelse i munnen og kroppen reagerer i form av svettetokter. Ernæringsfysiolog Malén Gudbrandsgard sier til KK.no at dette skyldes at chilipepper inneholder stoffet capsaicin og capsaicinoider. 

– Capsaicin har den spesielle egenskapen at den fester seg til en reseptor i nervesystemet som er med i overføringen av smertesignaler, og den spiller også en stor rolle I regulering av kroppstemperaturen, sier hun og legger til:

– Chilien aktiverer smertenerver og temperaturfølsomme nerver i munnen, og lurer hjernen til å tro at temperaturen er høyere enn den er. Det får kroppen til å svette for å prøve å regulere temperaturen tilbake til normalen. 

Og det er nettopp på grunn av disse faktorene at chili også kan øke forbrenningen din.

– Økt forbrenning ved inntak av chili stimulerer også blodsirkulasjonen, som igjen blant annet kan motvirke dannelsen av blodpropp, forteller Gudbrandsgard. 

Chili kan være godt for hjerte- og karsystemet på mer enn én måte, og Arsky forteller at det rent kroppslig skjer mye når du spiser chili. 

Det kan både redusere blodkolesterolet, triglyseridnivået og blodplateaggregeringen, som er evnen til å danne blodpropper. 

STERKT: Det er stoffene capsaicin og capsaicinoider som forårsaker den brennende følelsen i munnen og svettetoktene du får når du spiser chili. Foto: © rubberball
STERKT: Det er stoffene capsaicin og capsaicinoider som forårsaker den brennende følelsen i munnen og svettetoktene du får når du spiser chili. Foto: © rubberball Vis mer

– I tillegg øker chili kroppens evne til å oppløse et stoff som heter fibrin, og som er avgjørende I dannelsen av blodpropp. I kulturer der man spiser mye chili, har de tradisjonelt en mye lavere forekomst av hjerteinfarkt, slag og blodpropp i lungene enn vi har, forklarer hun.

Siden chili er så sterkt svarer hjernen med å utløse endorfiner. De virker smertestillende og gir en vedvarende gledesfølelse. 

– Endorfinene får oss også til å slappe av, noe som igjen betyr at musklene rundt blodårene slapper av, og vi får et lavere blodtrykk. Dermed er endorfin-frisettingen på grunn av chili, bra for hjertet og blodomløpet, legger hun til.

Er påvist både gode og dårlige effekter

Kostholdet vårt har mye å si for helsa vår, og har du diabetes type 2 er maten du spiser svært viktig for å kunne bli friskere. Også her ser chili ut til å kunne ha en positiv effekt.

– Det er vist at chili i et måltid senker kroppens behov for insulin etter måltidet (helt ned mot en halv mengde), fordi cellene svarer bedre på det insulinet som lages. Dette er gode nyheter for alle som har insulinresistens eller type 2 diabetes, forteller Arsky.

Når det gjelder insulinresistens er det ifølge klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, Mette Svendsen, likevel slik at de fleste studier er gjennomført på mus, og disse resultatene kan man ikke overføre til mennesker. Det samme gjelder også for vektreduksjon – likevel kan chili ha en liten effekt her.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise hvitløk

SPIS MER CHILI: Chilien har flere gode helsefordeler, så det er ingen grunn til å ikke inkludere denne grønnsaken i matlagingen din. Foto: Maskot
SPIS MER CHILI: Chilien har flere gode helsefordeler, så det er ingen grunn til å ikke inkludere denne grønnsaken i matlagingen din. Foto: Maskot Vis mer

– Blant mennesker er det vist å kunne gi redusert appetitt ved inntak av rød chili, sier Svendsen til KK.no.

Selv om det har vært rapportert helsemessige gunstige effekter av chili, forteller hun at det også har vært rapportert uheldige effekter. 

– Når det gjelder kreft, er det studier som har vist at chili kan ha en beskyttende effekt for enkelte kreftformer, mens andre studier har vist at chili også kan øke risiko for kreft. Det samme gjelder for gastrointesinale sykdommer og hudsykdommer, studier viser både gunstige og mindre gunstige effekter av chili, sier den kliniske ernæringsfysiologen.

Denne økte risikoen kan derimot være knyttet til at de som spiser store mengder chili i land som for eksempel Thailand og Mexico også kan ha fått i seg miljøgifter fra chilifruktene. 

– Generelt er det slik at skal man ha effekt må man spise en viss dose rutinemessig over lengre tid, men vi vet ikke om det finnes noen optimal dose. 

– Foreløpig er det ikke nok vitenskapelig dokumentasjon til å kunne anbefale å spise chili for å oppnå helsemessige effekter. Brukt som et naturlig krydder i matlagning for å fremme smaken i enkelte retter er det imidlertid fritt fram, påpeker Svendsen.  

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer