Grønnsaker

Derfor bør du spise mer fenikkel

Fenikkel er sjelden en basisvare i grønnsaksskuffen, men det burde den kanskje være.

Fenikkel er stemoderlig behandlet på kjøkkenet - men denne kan du grille, steke, koke, bruke rå i salat og i deilige pureer. Foto: Bama
Fenikkel er stemoderlig behandlet på kjøkkenet - men denne kan du grille, steke, koke, bruke rå i salat og i deilige pureer. Foto: Bama Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Fenikkel er nemlig kjempesunt, og veldig godt. Ifølge Bama.no har fenikkelen fått ufortjent lite oppmerksomhet i forhold til hvor god den er. Tenker du deg om, vet du kanskje ikke hva grønnsaken kan brukes til i det hele tatt? Du visste kanskje ikke at den både kan brukes rå, kokt, grillet, ovnsbakt, woket, i salat, på ostefat og til dipp?

Til fisk og kjøtt

Vil du ha en ekstra spiss på maten, så velg fenikkel. Den lukter sterkt, og har en smak som kan minne om anis. Og aroma kan ha noe å si for hvor mettende grønnsaken er.

Butikkene kutter av og til kruset på stilken av, men det smaker godt - og er dekorativt. Vil du velge riktig fenikkel, tar du den som er hvit og fast med friske blader.

Fisk og fiskesuppe roper ofte på fenikkelen, og lam og får har ikke vondt av selskapet til denne undervurderte grønnsaken. Sammen med squash, tomater, auberginer og sopp får du en nydelig grønnsaksgryte.

LES OGSÅ: Enkle trisk for å få mer grønt i kostholdet

Full av folat

Så altfor mye næringsstoffer kan ikke fenikkelen skryte på seg, men den er likefullt en kilde til kostfiber, vitamin C og B-vitaminet folat. Folat er viktig for hjertehelsen og produksjon av nye røde blodlegemer, men også for forebyggelse av ryggmargsbrokk hos fostre. Kvinner som planlegger graviditet, er gravide eller ammer, bør derfor være påpasselige med folatinntaket.

Antioksidanter

Vitamin C er som kjent en antioksidant som reduserer skader fra frie radikaler. De stoffene påfører ørsmå skader på celler og vev, og antioksidantene ødelegger de frie radikalene før de gjør for stor skade. Gevinst? Arvetoffet vårt og kroppens bestanddeler blir beskyttet. Vitamin C fornyer vitamin E og fremmer jernopptaket, i tillegg til å være nødvendig for et sterkt bindevev i hud, brusk, bein og tenner.

Tradisjonelt sett har fennikel blitt brukt til å lette fordøyelsen etter et tungt måltid, og fennikelavkok kan lette luftsmerter.

LES OGSÅ: Hvor mye er fem om dagen?

Gode fenikkeltips

iform.nu har gode råd til hvordan du får fenikkelen til å smake himmelsk:

Bruk fine skiver av fennikel i råkost eller vanlig grønn salat. Salaten får en nydelig frisk, lakrisaktig smak som egner seg perfekt til kylling og fisk.

Stek løk og fennikel i soyasaus, og bland det med fullkornspagetti. Server med et stykke stekt hvit fisk på toppen.

Tilsett små terninger av fennikel i gryteretter med kjøtt, eller stek avlange flak av fennikel i litt smør/rapsolje i stekepannen sammen med gulrøtter og andre rotfrukter. Strø valmuefrø over, og server det som tilbehør til kjøttkaker.

Fennikelen kan også skjæres i terninger og stekes i ovnen sammen med rotfrukter, litt olje, salt og pepper. Godt tilbehør!

Fenikkelform

En annen fristende oppskrift finnes på bloggen Et liv på lavkarbo, nemlig fenikkelform som passer til alle typer kjøtt:

2 stk fenikkel, 1 hvitløk, 2 dl fløte, 1 ts sambalolek, 200 gr bacon, 100 gr revet fersk parmesan og litt revet muskat

Skjær bort de grønne stilkene på fenikkelen. Del den i båter og kok i 5-6 minutter i litt lettsaltet vann. Hell av vannet, og legg fenikkelen i en form.
Rør sambalolek og finhakket hvitløk inn i fløten, hell blandingen over fenikkelen.
Dryss på ost og ha over sprøstekte baconbiter.

Stekes midt i ovnen 180 - 200 grader ca 30-40 min.

Ønsk fenikkelen velkommen inn i grønnsaksskuffen - bon apetit!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer