SUNT OG GODT: Fisk er rik på proteiner, og noen typer har dessuten sunne fettyper. Dette er mat du bør spise mer av, sier ekspertene. Foto: Getty Images/iStockphoto
SUNT OG GODT: Fisk er rik på proteiner, og noen typer har dessuten sunne fettyper. Dette er mat du bør spise mer av, sier ekspertene. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Fisk

Derfor bør du spise mer fisk

Nærnigsinnholdet i fisken slår «knock-out» på kosttilskudd.

Publisert
En ny rapport forklarer hvordan omega-3-fettsyrer påvirker kroppen, og for første gang er også de molekylære mekanismene beskrevet.

Det er forskere fra Friedrich Scholler University Jena og Jena University Hospital som har tatt for seg hvordan et kosthold rikt på fisk kan påvirke helsen din, og de har altså sett spesifikt på omega-3.

Rapporten er nylig publisert i medisinmagasinet «Proceedings of the National Academy of Sciences, USA», skriver Alphagalileo.org.

LES OGSÅ: Å spise fisk er bedre enn å ta tilskudd

Flott med fett

Fisk har lenge vært sett på som en viktig del av et sunt kosthold, og rapporten bekrefter helt klart dette.

Fiskekjøtt er lett for kroppen å fordøye og inneholder store mengder viktige proteiner. Omega-3-fettsyrene er som en ungdomskilde å regne.

Fettsyrene forekommer hovedsakelig i fete fisketyper som laks, sild og makrell. De skal blant annet senke blodtrykket, styrke immunforsvaret og ha positiv effekt på utviklingen av både nervesystemet og det kardiovaskulære systemet.

– Kliniske studier av inntaket av kosttilskudd med omega-3-fettsyrer har ikke gitt oss full klarhet så langt, sier professor Stefan H. Heinemann fra Friedrich Schiller University.

Han forteller at den molekylære effekten av omega-3-fettsyrene ikke har vært helt forstått – inntil nå.

Forskningsresultatene som er publisert byr på økt innsikt, og det er liten tvil: Omega-3-fettsyrer fra fisk har større effekt på kroppen og helsen enn lignende fettsyrer som finnes i planter (linfrø, chiafrø, valnøtter, sojaprodukter, rapsolje og gresskarkjerner).

LES OGSÅ: Syv valnøtter om dagen er alt du trenger

Spis fisk, ikke kosttilskudd

Forskningen viser også for første gang at såkalt dokosaheksaensyre (DHA) har en direkte innvirkning på blodtrykket.

Det er imidlertidikke sånn at kosttilskudd kan erstatte fisk. Rapporten forteller nemlig også at DHA fra kosttilskudd kan ha en negativ effekt.

– Inntak av ikke-naturlige omega-3-fettsyrer kan ha motproduktive effekter, presiserer Bauer.

En egen variant av DHA som ofte finnes i kosttilskudd med omega-3-fettsyerer, viser ingen antihypertensive effekter. De kan faktisk undertrykke eller minke effekten av naturlig DHA fra fet fisk.

Med andre ord: Spis mer fisk – ikke ta fettsyrene dine i pilleform!

LES OGSÅ: Maten som gjør at du slipper å ta kosttilskudd

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer