Nyper

Derfor bør du spise mer nyper

Finn frem kurven og ta turen ut i det fri. Her skal det høstes!

NYPER: Nyper er ikke bare fine å se på, de smaker også kjempegodt.  Foto: Ruud Morijn - Fotolia
NYPER: Nyper er ikke bare fine å se på, de smaker også kjempegodt. Foto: Ruud Morijn - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Det finnes en rekke næringsrike fristelser i naturen, og i disse dager bugner det av røde frukter på nypebusker over hele landet. 

Nyper er kanskje ikke så gode alene, men bruker du dem til syltetøy, supper eller te smaker de himmelsk. 

Du skal ikke se bort ifra at du kan plukke de røde fruktene i nærheten av der du bor, så finn frem kurven og ta turen ut i det fri! 

LES OGSÅ: Derfor er blåbærene hvite inni

Proppfulle av C-vitamin

Nyper smaker ikke bare kjempegodt, de er også proppfulle av vitaminer og antioksidanter som kroppen vår har godt av.

For eksempel er de en ypperlig kilde til A-vitamin, som er viktig for nydannelse og vedlikehold av hud og slimhinner, og C-vitamin, som styrker immunforsvaret og bindevevet, samt hjelper kroppen å regulere jernopptak og fettforbrenning. 

Faktisk bør vi kvinner få i oss hele 75 milligram hver eneste dag

NYPER: Nyper er proppfulle av A- og C-vitamin som kroppen vår har godt av.  Foto: Vesna Cvorovic - Fotolia
NYPER: Nyper er proppfulle av A- og C-vitamin som kroppen vår har godt av. Foto: Vesna Cvorovic - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Spis mer grønt - uten at du merker det 

Flere antioksidanter enn blåbær 

Trodde du det var blåbær som var kongen i fruktverdenen når det gjelder antioksidanter? Der tok du feil. Det er nemlig nyper som har det høyeste innholdet.

Men hva er egentlig antioksidanter? 

Kort fortalt er antioksidanter et samlenavn for en lang rekke stoffer. Noen er vitaminer, noen er mineraler og noen er fargestoffer i bær, frukt og grønnsaker.

Det er flere grunner til at vi bør få i oss nok antioksidanter, men den viktigste er at disse stoffene beskytter kroppen mot såkalt frie radikaler, som er skadelige stoffer som produseres i kroppens stoffskifte. 

Antioksidantene fungerer som kroppens forsvarere mot disse skadelige stoffene. De er hele tiden på vakt for å holde de frie radikalene «i sjakk»

NYPETE: Hva med å lage hjemmelaget nypete? Da får du i deg masse antioksidanter!  Foto: viktoriya89 - Fotolia
NYPETE: Hva med å lage hjemmelaget nypete? Da får du i deg masse antioksidanter! Foto: viktoriya89 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Fire myter om antioksidanter

Sesongens beste bær 

I disse dager er det ikke bare høysesong for nyper. Dersom du og dine nærmeste har planer om å ut i skogen eller langs landeveien gjør dere lurt i å se etter villbær. Disse smaker nemlig utmerket på denne tiden av året. 

Disse bærene dere bør kikke etter:

Blåbær 
Blåbær er det vanligste viltvoksende bæret vi finner i skogen på sensommeren i Norge. De er svært rike på flavanoider som er et antioksidant, og er nummer fem på topp over matvarer med mye antioksidanter.

De inneholder også antocyanidiner, som gir den fine fargen og beskytter mot mikroorganismer. De er med andre ord plantenes eget immunforsvar.

BÆR: Nå bugner det av smakfulle bær i skogen!  Foto: whitestorm - Fotolia
BÆR: Nå bugner det av smakfulle bær i skogen! Foto: whitestorm - Fotolia Vis mer

Det fantastiske er at disse viktige egenskapene overføres til kroppen etter at vi har spist bær. Det fører til at vi får effektive antioksidanter som igjen er en viktig beskyttelse mot utvikling av kreft og hjerte- og karsykdommer.

Molter
Ingen andre bærslag i norsk natur har slik status som molte. Molter ble tidligere brukt som middel mot skjørbruk, lenge før en visste betydningen av C-vitamin. Derfor var noen tønner med molte med i provianten i tidligere tider når skip la ut på langturer.

Et høyt innhold av benzosyre (som er et naturlig konserveringsmiddel) gjør at molte kan lagres i lengre tid uten at bærene ødelegges. Molte er det av våre viltvoksende bær som har høyest innhold av C-vitamin. 

Tyttebær 
Tyttebær har fra de eldste tider vært mye nyttet av mennesker. Det kan skyldes at de har høyt innhold av benzosyre (som i molte), og derfor var enkel å oppbevare i tider med liten tilgang til sukker eller moderne konserveringsmiddel.

Tidligere var det vanlig å oppbevare bærene i vann som tyttebærgrøt eller i surmelk. De ble brukt som medisin mot forkjølelse og halsonde.

Tyttebær er nevnt som det eneste viltvoksende bærslaget som inneholder nevneverdig mengder av vitamin E.  

Bringebær
Bringebærene får sin flotte blårøde farge fra fargestoffene antocyaniner. Disse stoffene har blant annet en beskyttende effekt mot mikroorganismer. I tillegg innehar stoffene antioksidative egenskaper, som virker forebyggende mot kreft, samt hjerte- og karsykdommer.

Et annet pluss med bringebær, er at de er proppfulle av viktige vitaminer, som C-vitamin, E-vitamin, magnesium og kalium. I tillegg er bærene rike på vitamin K, som er viktig for skjelettet og kan minske risikoen for brudd.

Bringebær er også kjent for å styrke immunforsvaret, kunne regulere menstruasjonssyklusen og bekjempe virusinfeksjoner, samtidig som de er rike på kostfiber, som er viktig for fordøyelsen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer