PROTEINER: Du tenker kanskje først og fremst trening, men protein har mange viktige funksjoner i kroppen - blant annet for immunforsvaret.  Med andre ord er det god grunn til å spise en god kyllingsuppe, hvis du føler deg dårlig. Foto: Joshua Resnick - Fotolia
PROTEINER: Du tenker kanskje først og fremst trening, men protein har mange viktige funksjoner i kroppen - blant annet for immunforsvaret. Med andre ord er det god grunn til å spise en god kyllingsuppe, hvis du føler deg dårlig. Foto: Joshua Resnick - Fotolia Vis mer

Kosthold

Derfor bør du spise mer protein hvis du er syk

Behovet øker betraktelig når du er dårlig.

KK.NO: Når du hører ordet protein, er kanskje din første tanke trening. 

Men det finnes langt flere årsaker til at du kan trenge tilskudd av noe enn bare trening - for eksempel kan det være nødvendig når du er syk eller veldig stresset.

Og det gjelder heller ikke bare protein, men også karbohydrater, fett og vitaminer.

LES OGSÅ: Disse bønnene er verdt å prøve

Avhengig av nok protein ved feber

- Alvorlige sykdommer som kreft og brannskader øker behovet for protein betraktelig, men behovet vil også være noe høyere ved vanlig febersykdom, sier Susanne Christensen, ernæringsfysiolog og faglærer ved Hudpleieakademiet.

Hun forklarer at proteiner er viktig for å bygge opp ødelagt vev (som ved brannskade, brudd og lignende), men at det også spiller en viktig rolle for immunforsvaret vårt.

- Immunforsvaret vårt er avhengig av nok proteiner for å fungere fordi protein er byggemateriale i alt vev. Proteiner er viktig i både oppbygging og reparasjon av vev, dannelsen av spesialproteiner og enzymer, sier hun.

- Når vi utsettes for en infeksjon eller annen sykdom er vi avhengig av tilstrekkelig med protein slik at immunforsvaret kan fungere slik det skal.

VITKIG NÅR DU ER SYK: Spesielt proteiner spiller en sentral rolle for immunforsvaret vårt, og selv om en normalt frisk person vil klare seg uten ekstra tilskudd ved neon dager med feber, er det lurt å få i seg nok næring.  Foto: evgenyatamanenko - Fotolia
VITKIG NÅR DU ER SYK: Spesielt proteiner spiller en sentral rolle for immunforsvaret vårt, og selv om en normalt frisk person vil klare seg uten ekstra tilskudd ved neon dager med feber, er det lurt å få i seg nok næring. Foto: evgenyatamanenko - Fotolia Vis mer

Lavt energiinntak kan føre til mangel

Proteinmangel er ikke vanlig ved et normalt kosthold - og ikke nødvendigvis når du trener heller, men det kan bli for lite hvis personen generelt har et lite energiinntak - for eksempel ved sykdom.

- Et eksempel på når du trenger ekstra tilskudd av næringsstoffer, er når du ligger i sykesengen på sykehuset og er alvorlig syk med for eksempel feber. Da får du tilskudd av glukose og vitaminer intravenøst - blant annet for å få energi til immunapparatet, sier Bjørn Steen Skålhegg, professor i ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo.

I det øyeblikket du ikke får nok energi begynner kroppen å lage sitt eget sukker, og siden den ikke kan lage det av fett begynner den å ta det fra musklene dine.

- Hvis du er syk over lengre tid er det spesielt viktig å få i seg nok næring og energi - gjerne fra karbohydrat, sier han.

LES OGSÅ: Her bør du droppe antibiotika

Spesielt viktig ved vekttap og dårlig appetitt

Som både Skålhegg og Christensen allerede har vært inne på, er næringstilskudd spesielt viktig ved alvorlige sykdommer.

- Enkelte kreftformer fører til en katabolsk tilstand hvor kroppens vev brytes raskere ned enn det det bygges opp. Dette fører til at den syke raser ned i vekt og dette er selvsagt ikke gunstig med tanke på personens helsetilstand, sier Christensen.

Ved kreft og alvorlig sykdom er det veldig viktig å unngå vekttap, ettersom dette svekker personens helse og krefter.

- Tilstrekkelig med energi fra både karbohydrater, fett og protein er da ekstremt viktig.

SPIS VARIERT: En utfordring ved all sykdom er at appetitten og matinntaket går ned. Vekttap gjør det vanskeligere for kroppen å bekjempe sykdom - noe som gjør det enda viktigere å få i seg tilstrekkelig med protein, karbohydrater og fett.  Foto: Boggy - Fotolia
SPIS VARIERT: En utfordring ved all sykdom er at appetitten og matinntaket går ned. Vekttap gjør det vanskeligere for kroppen å bekjempe sykdom - noe som gjør det enda viktigere å få i seg tilstrekkelig med protein, karbohydrater og fett. Foto: Boggy - Fotolia Vis mer

Hun understreker at næringsinntak ofte alene ikke er nok for å stoppe den katabolske tilstanden som kan oppstå ved enkelte kreftformer, men det kan likevel bidra til å bremse noe av vekttapet.

Vekttap og dårlig appetitt er generelt en årsak til mangel på essensielle næringsstoffer, og en stor utfordring også ved andre tilstander.

- Det er veldig viktig med tilskudd av alle næringsstoffer - inklusivt protein, karbohydrat og fett, samt vitaminer og mineraler, når du har problemer eller sykdom i tarmen, men også når du blir eldre, forteller Skålhegg.

B12-mangel

Han forklarer at både unge og eldre med dårlig apetitt eller dårlig kosthold kan oppleve en generell vektreduksjon og mangelsykdommer - blant annet anemi, også kalt blodmangel (les mer på Det store Medisinske Leksikon), noe som skyldes mangel på vitaminet B12.

- Opptaket av vitamin B12 påvirkes lett av for lavt inntak av protein og energi, fordi B12 er avhengig av et spesielt protein som ikke blir produsert hvis du ikke spiser nok, sier han.

Hos eldre er kombinasjonen av dette, samt at opptaket av næring i tarmen ikke lenger er like godt, en vanlig årsak til underernæring og tap av muskelmasse. Men du skal også være obs hvis du inntar for lite fett i kosten.

- Dersom du kun spiser mager mat med lite fett kan du også oppleve mangelfullt opptak av fettløselige vitaminer som D og A. Da kan det være fornuftig med et forsiktig tilskudd. Du bør imidlertid ikke overdrive, da for store dose kan være skadelig, sier Skålhegg.

LES OGSÅ: Så mye må du drikke etter trening

Hvor mye mer trenger du?

Men hvor mye mer bør du egentlig innta dersom du er blant gruppene nevnt ovenfor - sammenlignet med normale, daglige anbefalinger?

- En frisk person trenger som hovedregel et gram protein per kilo kroppsvekt. Ved sykdom kan behovet øke til 1,5 til 2 gram, avhengig av alvorlighetsgraden, sier Christensen.

Og nettopp på grunn av nedsatt appetitt hos alvorlig syke, kan det være vanskelig å dekke det økte behovet. Enæringsfysiologen forklarer at det derfor er veldig viktig at de følges opp av helsepersonell slik at man kan finne løsniner for den enkelte.

- Det kan være aktuelt med næringsdrikker, energiberikede matvarer og proteinpulver i slike sammenhenger. Dette må alltid kombineres med et tilstrekkelig inntak av mat, hvis ikke vil proteinene benyttes som energi i stedet for oppbygging av vev, sier hun.

For en frisk person, trenger er det imidlertid ikke så vanskelig å få i seg nok.

PROTEINER: Du trenger absolutt ikke å lete aktivt etter proteiner i kostholdet ditt - det finnes i en rekke matvarer du kanskje ikke var klar over. Blant annet mandler og melk. Foto: Brent Hofacker - Fotolia
PROTEINER: Du trenger absolutt ikke å lete aktivt etter proteiner i kostholdet ditt - det finnes i en rekke matvarer du kanskje ikke var klar over. Blant annet mandler og melk. Foto: Brent Hofacker - Fotolia Vis mer

- En jente på 60 kilo trenger omtrent 60 gram med protein hver dag. Dette kan hun få i seg gjennom maten ved å spise:

  • 2 skiver grovt brød (8 gram protein)
  • Ett kokt egg (8 gram protein)
  • En porsjon makrell i tomat (4 gram protein)
  • Ett glass melk (5 gram protein)
  • En kyllingfilet (28 gram protein)
  • En porsjon havregryn (5 gram protein)
  • En håndfull mandler (2 gram protein)

Eksempelet viser at det ikke er så vanskelig og dekke det daglige behovet for protein, og en normalt, frisk person vil derfor også tåle noen dager med feber selv om man ikke får i seg tilstrekkelig med næring.

- Mangel på protein blir først og frems et problem ved langvarig sykdom, sier hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: