EKSTRA SUNT: Purre og andre løkvekster trekkes fram som spesielt helsebringende, og derfor bør du sørge for å få mer av denne deilige, kalorifattige grønnsaken inn på menyen din.  Foto: olllinka2 - Fotolia
EKSTRA SUNT: Purre og andre løkvekster trekkes fram som spesielt helsebringende, og derfor bør du sørge for å få mer av denne deilige, kalorifattige grønnsaken inn på menyen din. Foto: olllinka2 - Fotolia Vis mer

Purre

Derfor bør du spise mer purre

Grønnsaken har flere svært positive effekter på helsen din.

KK.NO: I kostholdsrådene fra 2011 trakk Helsedirektoratet fram purre, i tillegg til løk hvitløk og andre løktyper, som ekstra helsebringende. Dette er altså matvarer du gjerne kan spise mye av, og det er det flere grunner til at du bør gjøre. 

LES OGSÅ: Maten som får deg til å le

Rik på fiber og viktige vitaminer

- Flere store studier viser at purre, løk, hvitløk og tomater har en positiv effekt på helsen, sier konseptsjef Jeanette Roede i Grete Roede AS.

– Når det gjelder purre er den svært rik på kostfiber og B-vitaminet folat. Den er også en kilde til vitamin C.

Kostfiber er som kjent bra for tarmene, men bidrar også til å senke kolesterol. Folat beskytter fostre mot ryggmarksbrokk, men det er ikke bare gravide som bør sørge for å få i seg nok folat. Vitaminet er også viktig for dannelsen av nye blodceller og for hjertehelsen. 

Og vitamin C er blant annet bra for å holde immunforsvaret styrket, sier Roede.

FØY TIL PURRE: Hakk litt purre og ha det sammen med de andre grønnsakene du bruker til daglig, råder kostholdsekspertene. Foto: Richard Villalon - Fotolia
FØY TIL PURRE: Hakk litt purre og ha det sammen med de andre grønnsakene du bruker til daglig, råder kostholdsekspertene. Foto: Richard Villalon - Fotolia Vis mer

Forebygger livsstilssykdommer

I tillegg til sunne vitaminer og mineraler, inneholder løk og purre andre aktive stoffer. Det er disse stoffene, blant annet svovelforbindelser, flavonoider og fruktaner, som kan ta æren for at løk og purre er kjent for å forebygge kjente livsstilssykdommer som kreft, hjertesykdom, diabetes type 2 og overvekt, forklarer Roede.

Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, understreker at det først og fremst finnes dokumentasjon for kreft i magesekken og inntak av grønnsaker i løkfamilien, inkludert purre. Når det gjelder sammenhenger mellom inntak av disse grønnsakene og andre livsstilssykdommer, er det mindre dokumentasjon. 

– I de norske kostrådene konkluderes det med at det er en sannsynlig årsakssammenheng mellom inntak av grønnsaker i løkfamilien og kreft i magesekken, sier hun.

VINTERMAT: Purresuppe er perfekt mat å varme seg på nå om vinteren.  Foto: 135pixels - Fotolia
VINTERMAT: Purresuppe er perfekt mat å varme seg på nå om vinteren. Foto: 135pixels - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Lei kviser? Spis mer løk

Du bør spise mer purre

– Men forskningen viser at det er først når inntaket av løk er høyt at man vil oppnå de positive effektene, sier Roede, som forklarer at løkforbruket i Norge er veldig lavt sammenliknet med andre land.

de fleste kan med fordel spise mer av de forskjellige løktypene. Løk er jo den perfekte smakssetteren til nesten all slags mat, så det er bare å eksperimentere og prøve seg fram!

Du er kanskje blant dem som heller velger løk og hvitløk enn purre, men det er altså mange gode grunner til å putte mer sunn og kalorifattig purre i handlevognen neste gang du er på butikken. 

SMAKSTILSETNING: Litt purre i salaten løfter smaken til nye nivåer. Siden den er mildere enn løk, funker det også for deg som synes at vanlig løk blir litt for kraftig i rå tilstand. Foto: pilipphoto - Fotolia
SMAKSTILSETNING: Litt purre i salaten løfter smaken til nye nivåer. Siden den er mildere enn løk, funker det også for deg som synes at vanlig løk blir litt for kraftig i rå tilstand. Foto: pilipphoto - Fotolia Vis mer

– Purren gir veldig god smak, og den er mindre bitter enn løk. Den har faktisk en litt søt smak som passer i mange retter, forteller konseptsjef Jeanette Roede i Grete Roede AS.

LES OGSÅ: Her er løken du bør velge

Prøv disse tipsene

Det viktigste er som alltid å prøve seg fram og være litt kreativ til du finner noen måter å bruke purren på som faller i smak, og mulighetene er uendelige. 

– Du kan ha purre på brødskiven som en ekstra smakstilsetter. Du kan ha hakket purre i dressing og dipp, eller du kan kjøre purre i kjøkkenmaskin og lage en fin mos som kan tilsettes i sauser, gryter, hjemmelagde kjøttkaker og karbonader, foreslår Roede.

– Purresuppe er også veldig godt nå om vinteren, sier hun.

Svendsen anbefaler deg å inkludere purre eller løk i salater eller sammen med andre grønnsaksretter du spiser hver dag. 

LES OGSÅ: Ikke kast gammel løk

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: