<strong>VELG RØD mat:</strong>Blant annet kan røde bær forbedre hukommelsen din, og paprika kan forebygge hjertesykdom. Tomat er også superbra på grunn av det høye lykopeninnholdet.   Foto: Getty Images/Zoonar RF
VELG RØD mat:Blant annet kan røde bær forbedre hukommelsen din, og paprika kan forebygge hjertesykdom. Tomat er også superbra på grunn av det høye lykopeninnholdet. Foto: Getty Images/Zoonar RF Vis mer

Middag

Derfor bør du spise mer røde matvarer

Kan ha en slankende effekt og forebygge hjertesykdom.

Publisert
Sist oppdatert
Det er slett ingen hemmelighet at hva du spiser påvirker mer enn bare midjemålet ditt.

Tidligere studier har blant annet vist at basilikum kan senke blodsukkeret og beskytte leveren, mens havregryn kan bidra til å motvirke betennelser i kroppen og senke det dårlige kolesterolet.

Det er med andre ord god grunn til å tenke litt ekstra over hva du legger på tallerkenen din.

En ting du definitivt bør gjøre mer plass til, er røde matvarer. De har nemlig en rekke fordeler for helsen din, skriver HuffingtonPost.com.

LES OGSÅ: Derfor bør du velge en rød tallerken

<strong>GOD GRUNN TIL Å SPISE BÆR:</strong> Blant annet kan jordbær bidra til sunnere blodårer. Foto: Getty Images/Pixland
GOD GRUNN TIL Å SPISE BÆR: Blant annet kan jordbær bidra til sunnere blodårer. Foto: Getty Images/Pixland Vis mer

Bær

Det er uendelig mange grunner til å elske bær. Ikke bare inneholder de lite kalorier og massevis av fiber, men de er også proppfulle av vitamin C. I tillegg har studier vist at bær kan bidra til å forbedre hukommelsen - slett ikke verst.

Søtsugen? Prøv for eksempel å dyppe bærene i mørk sjokolade - som inneholder massevis av antioksidanter og har en rekke fordeler for kroppen din.

Eller så kan du selvfølgelig også spise bærene rå, bruke dem til frokostblandingen eller ha dem i en salat.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Paprika

Paprika er en av grønnsakene som inneholder minimalt med kalorier, men er en god kilde til vitamin C og har et høyt innhold av karotenoider, som blant annet kan forebygge hjertesykdom.

Ifølge Angela Ginn, talsperson for Academy of Nutrition and Dietetics, er det aller best å sautere (brune dem i en liten mengde varmt fett) paprikaen. Dette kommer av at karotenoider trenger litt fett for å gi mest mulig effekt.

Hun anbefaler at du steker dem i litt olivenolje, eller bruker grønnsaken i en omelett.

LES OGSÅ: Sausen du kan spise enda mer av

Rødbeter

Visste du at rødbeter er spesielt gunstig for kvinner? Grønnsaken er rik på både antioksidanter og jern, som blant annet gjør at den er med på å forebygge hjerte- og karsykdom og kreft.

Innholdet av jern i beten er det som gjør den super for kvinner - som ofte får i seg for lite jern gjennom kosten.

For å få maks ut av grønnsakene, anbefaler Ginn at du steker dem hele i ovnen til de blir litt mer myke. Husk at dette kan ta litt tid. Hvis du syns det blir avansert, kan du også kjøpe på glass - men husk at laken inneholder noe sukker.

<strong>NYT ET GLASS VIN:</strong> Det har nemlig mange helseegenskaper, men det lønner seg og ikke overdrive inntaket.  Foto: Thinkstock.com
NYT ET GLASS VIN: Det har nemlig mange helseegenskaper, men det lønner seg og ikke overdrive inntaket. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Rødvin

Det finnes også mange fordeler ved å velge et glass med rødt til maten din. Som du kanskje allerede har fått med deg, kan du nyte godt av næringsstoffene i rødvin.

Innholdet av det kjente stoffet resveratrol i røde druer kan blant annet halvere risikoen for tykktarmskreft. I tillegg har tidligere studier vist at rødvin kan ha en slankende effekt.

Men for at du skal få det meste ut av rødvinen, gjelder det å ikke overdrive inntaket. Ett glass om dagen er nok.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Øl gjør deg ikke tjukkere

Tomater

Er det én grønnsak du bør prioritere på tallerkenen din, så er det tomater. Ikke bare beskytter de mot depresjoner, men en ny studie viser også at de kan redusere risikoen for hjertesykdom.

I tillegg er tomater proppfulle av vitamin C og K.

Husk at du ikke trenger å spise dem rå. Det viser seg at tomaten har enda flere helsefordeler når den er varmet opp, så du kan fint steke dem i pannen, eller gå for alternativer som tomatsaus eller ketsjup.

LES OGSÅ: Velger du glutenfritt for å være sunnere?

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer