<strong>SHIITAKE-SOPP:</strong> Ifølge eksperten er den proppfull av sunne næringsstoffer som er bra for helsen sin, i tillegg er den svært vanlig i kostholdet til personer som lever til å bli over hundre år.  Foto: Fotolia
SHIITAKE-SOPP: Ifølge eksperten er den proppfull av sunne næringsstoffer som er bra for helsen sin, i tillegg er den svært vanlig i kostholdet til personer som lever til å bli over hundre år. Foto: Fotolia Vis mer

Mat

Derfor bør du spise mer shiitake-sopp

Proppfull av viktige næringsstoffer og kan senke risikoen for hjertesykdom.

Publisert
Sist oppdatert
Det finnes uendelig mange varianter av sopp. Og ikke nok med at de smaker utrolig godt, men de passer også til en rekke forskjellige retter, enten det er i omeletten eller til biffen.

Det er imidlertid enkelte varianter som er sunnere enn andre, og en sort som virkelig når høyt opp på listen, er shiitake-soppen.

Faktisk blir den omtalt som en av de ti matvarene i verden som er best for helse og lang levetid, skriver Yahoo på sine helsenettsider.

LES OGSÅ: Sannheten om lett-produktene

<strong>GIR LANGT LIV:</strong> I Kina har sopp lenge vært et symbol på et langt liv, og blir også brukt for å styrke immunforsvaret.  Foto: Bill - Fotolia
GIR LANGT LIV: I Kina har sopp lenge vært et symbol på et langt liv, og blir også brukt for å styrke immunforsvaret. Foto: Bill - Fotolia Vis mer

Kan senke blodtrykket og forebygge hjertesykdom

Det er forfatter og lege innen kinesisk medisin, Dr. Maoshing Ni, som har kommet frem til denne konklusjonen etter å ha studert livsstilen til personer som blir over hundre år, i nærmere 25 år.

– Jeg oppdaget at de samme ti matvarene dukket opp igjen og igjen i kostholdet til personer som lever lenge, og sopp - spesielt shiitake - var sterkt representert, skriver han på nettsiden.

I Kina har sopp lenge vært et symbol på et langt liv, og blir også brukt for å styrke immunforsvaret.

Ifølge Dr. Ni inneholder shiitake-soppen kumarin (som også finnes i kanel), steroler (en klasse organiske forbindelser som finnes naturlig i planter), i tillegg til en rekke vitaminer og mineraler som styrker immunforsvaret.

Soppen skal også kunne bidra til å senke nivåene av kolesterolet i kroppen, regulere blodsukkeret, hjelpe mot infeksjoner og bidra til å forebygge hjertesykdom.

Det forskes også på om innholdet av lentinan, kan ha en effekt når det kommer til behandling av kreft.





LES OGSÅ: Derfor bør du knuse linfrøene

Bør du velge fersk eller tørket

Selv om de fleste nordmenn ofte sverger til sjampinjong eller kantareller, er faktisk Shiitake-soppen blant de mest vanlige soppene i verden.

Og også i Norge er den tilgjengelig året rundt.

Ifølge Dr. Ni er det best å velge fersk sopp, ettersom mange av de sunne næringsstoffene kan bli skadet i tørkeprosessen. Men hvis du ikke finner det, er ikke alt håp ute. Soppen som er tørket vil likevel inneholde mye sunne næringsstoffer.

I tillegg kan du bløtlegge dem, som gjør at de blir nesten som ferske igjen.

Bare legg den tørkede soppen i vann i omtrent en halvtime, til den har fått tilbake sin opprinnelige størrelse, og bruk dem som du hadde tenkt til å begynne med. Ifølge Bama.no, er det imidlertid ikke sikkert at den da vil ha like mye smak.

På butikken bør du se etter sopp som er ren og har en jevn brunfarge. Konsistensen skal være fast. Oppbevar soppen mørkt, kjølig og luftig (unngå derfor den vanlige tabben om å legge sopp i plastposer i grønnsaksdisken).

LES OGSÅ: Denne bør du spise mer av

<strong>SJAMPINJONG:</strong> Ifølge Mattilsynet bør du ikke spise sopp som sjampinjon rå, ettersom den da kan inneholde fenylhydrazinforbindelser. Foto: Thinkstock.com
SJAMPINJONG: Ifølge Mattilsynet bør du ikke spise sopp som sjampinjon rå, ettersom den da kan inneholde fenylhydrazinforbindelser. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Ikke spis rå sopp

Men selv om sopp er aldri så sunt, er det viktig å merke seg at du ikke bør spise den rå - det gjelder spesielt sjampinjong.

Som KK.no har skrevet tidligere, er årsaken til dette at rå sjampinjong inneholder fenylhydrazinforbindelser - som tidligere undersøkelser har tydet på at kan være kreftfremkallende.





Ifølge Mattilsynet er det derfor svært viktig å varmebehandle sjampinjong ved avkoking eller steking før den spises. Det fjerner nemlig mesteparten av fenylhydrazinforbindelsene, skriver de på Matportalen.no.

Dette gjelder også sortene rødskrubb og sandmorkler, ettersom de kan inneholde skadelige naturlige giftstoffer som kan føre til ubehag eller forgiftning i rå tilstand, eller dersom de er for lite stekt/kokt.

Bruker du hermetiske sjampinjonger i matretter, bør du heller ikke bruke laken i sjampinjongboksen til kraft. Hell av laken før bruk.

LES OGSÅ: Er du stadig sugen på noe?

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer