Mat

Derfor bør du spise mer surkål

Inneholder viktige vitaminer og kan beskytte mot kreft.

SPIS MER SURKÅL: Selv om det er mye usunn mat i julen, finnes det også enkelte helsebomber - surkål inneholder viktige vitaminer, probiotika og kan beskytte mot kreft.  Foto: Thinkstock.com
SPIS MER SURKÅL: Selv om det er mye usunn mat i julen, finnes det også enkelte helsebomber - surkål inneholder viktige vitaminer, probiotika og kan beskytte mot kreft. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hvis du satser på å styre unne de ekstra julekiloene dette året, har du nok allerede oppdaget at du må motstå mange fristelser.Er det ikke julebordet med øl, akevitt og all slags julemat, så er det kantinen som serverer gløgg og julebakst, eller adventskalderen som er full av sjokolade.Ja, desember er en eneste stor fristelse, og selv om det selvfølgelig er lov til å skeie ut, kan det fort bli for mye av det gode. Heldigvis finnes det julemat som kan tilføre mye mer enn fett og kalorier - deriblant surkål.LES OGSÅ: Julematen som skjerper hjernenHar masse helsefordelerMens surkål er fast tilbehør til skinkestek, koteletter og ribbe her hjemme i Norge, blir det ofte brukt til for eksempel pølser i USA, skriver FitSugar.com. Det ser imidlertid ut til at surkål duger til langt mer enn bare som tilbehør til julemat og pølser - den har nemlig også mange helsefordeler. Bare sjekk ut dette:Proppfull av vitaminer:På grunn av det høye innholdet av vitamin C og vitamin A i kål, kan surkål ha en betennelsesdempende effekt. Når det er mulig bør du imidlertid velge rødkål fremfor surkål, siden denne varianten har enda høyere innhold av vitaminene. Kan beskytte mot kreft:Det viser seg at grønnsaker som ligger innenfor kål-familien blant annet kan bidra til å beskytte mot kreft. Studier har også vist at denne typen grønnsaker er blant de beste naturlige kildene for å styrke immunforsvaret til kvinner som har overlevd brystkreft. LES OGSÅ: Krydderet som kan hjelpe deg ned i vektInneholder brobiotikaDu har sikkert fått med deg at det er masse fordeler ved probiotika. Spesielt fermentert (gjæret) mat har fått mye oppmerksomhet for det høye innholdet av probiotika.Surkål er derfor et supert alternativ for blant annet veganere, hvis de ønsker å sanke de fordelaktige bakteriene fra probiotika uten å spise meieriprodukter. Kan brukes til myeI tillegg passer faktisk surkål til langt mer enn bare julemat. På grunn av den spesielle smaken, kan det blant annet være en god erstatning til krydder. Du kan også bruke surkål som en erstatning for Cæsar-dressingen i salaten, og tilføre enda flere sunne ingrediense til den. LES OGSÅ: Grønnsaken du bør spise mer av

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer