SVISKER: Svisker er bra for både fordøyelse, hjerte, og beinbygning, og kan motvirke kreft.  Foto: Getty Images
SVISKER: Svisker er bra for både fordøyelse, hjerte, og beinbygning, og kan motvirke kreft. Foto: Getty Images
Svisker

Derfor bør du spise mer svisker

Motvirker kreft og er supert for hjerte, beinbygning og kolesterol.

Svisker er kanskje ikke det mest fristende du finner i butikkhyllene. Likevel er disse tørkede plommene, som er sterkt forbundet med jula, faktisk noe du bør spise langt mer av.

Én håndfull daglig

En av de mest kjente fordelene ved å spise svisker, er at de får fart på magen (har du forstoppelse er det med andre ord bare å hive innpå) og er bra for fordøyelsen.

Som KK.no tidligere har skrevet, er imidlertid svisker også gunstig for flere ting i kroppen – som for eksempel beinbygningen.

Amerikanske forskere har tidligere avdekket at en håndfull svisker daglig kan bidra til å opprettholde beintettheten (mer info om rapporten finner du her - ekstern lenke).

Nærmere bestemt bør du altså spise mellom seks og ti svisker om dagen for å unngå å «bli sprø».

LES OGSÅ: Ett glass vin om dagen styrker skjelettet

Bra for hjertet

Ifølge helsenettstedet Alive.com (ekstern lenke), er det imidlertid ikke bare magen og beinbygningen som har godt av regelmessig inntak av svisker.

Grunnen til at svisker er så bra for fordøyelsen, er at de inneholder mye kostfiber (inneholder 14.5 gram per 100 gram matvare) - som deles opp i løselig og uløselig fiber. Det løselige fiberet er også bra for kolesterolet, og senker risikoen for utvikling av hjertesykdommer.

En fersk studie publisert i Journal of Nutrition (ekstern lenke) bekreftet faktisk at et kosthold rikt på fiber kan redusere dødelighetsraten fra alle typer hjerte- og karsykdommer.

Fiber er imidlertid ikke det eneste hjertevennlige stoffet i svisker. Den rynkete lille frukten er også full av kalium, som er bra for å senke blodtrykket. I tillegg inneholder svisker polyfenoler, som har gode antioksidantegenskaper.

LES OGSÅ: Denne maten gir lav GI

Minsker risiko for kreft

Som om ikke det var nok, kan svisker også være med å minske risikoen for utvikling av kreft.

De inneholder nemlig flere sykdomsbekjempende karotenoider (fellesbetegnelse for visse viktige og meget utbredte naturstoffer), deriblant betakaroten og lutein. I tillegg er svisker proppfulle av andre viktige stoffer, som antocyaniner og fenoler - sistnevnte er en type antioksidanter som beskytter hjernecellene mot frie syreradikaler og gjør at vi bevarer minnet vårt.

Alle disse næringsstoffene har én veldig viktig egenskap – og det er antioksidanteffekten. Antioksidanter er som kjent svært viktige for helsen vår, fordi de bekjemper skadelige frie radikaler som kan skade cellene i kroppen.

Forskning har også bekreftet dette, og tidligere studier har vist at en del av antioksidantene i svisker kan være med på å bekjempe utviklingen av prostata, lunge, mage- og brystkreft, noe som ikke er så overraskende siden svisker har en høyere ORAC verdi (Oxygen Radical Absorbance Capacity, eller u00ABORAC score er en metode for måling av antioksidant kapasitet på ulike matvarer og kosttilskudd) enn blåbær, som regnes som «supermat».

ORAC-verdien i 100 gram svisker er 8,059. Verdien for samme mengde blåbær er 4,669.

Bor, som er et av de beinbyggende mineralene man finner i svisker, har også vist seg å kunne motvirke utviklingen av kreft. Flere studier har nemlig vist at mineralet kan hjelpe til med å motvirke prostatakreft, samt lungekreft blant røykende kvinner.

LES OGSÅ: Her er det nye superfrøet

Begrens inntaket litt

Som annen tørket frukt inneholder svisker en del kalorier, så det kan lønne seg å begrense inntaket litt.

Svisker inneholder også mye fruktsukker, som kan gi oppblåsthet dersom du spiser for mye.

De tørkede plommene er imidlertid supre som alternativ til vanlig godteri, som for eksempel vingummi og drops.

Ellers kan du også skjære sviskene i mindre biter og bruke i frokostblanding, bakst, salater eller middagsretter.

Svisker skal være runde, saftige og skinnende, uten tegn på mugg. De bør også oppbevares i en lufttett emballasje i et kjølig, mørkt sted. Da kan de holde seg i flere måneder.

LES OGSÅ: Supermaten du ikke bør droppe

Til forsiden