Kalium

Derfor bør du spise mer tomatsaus

Sausen er proppful av kalium - som forebygger sykdom.

KALIUM: Kombinasjonen av indrediensene gjør tomatsaus til en svært god kaliumkilde. Foto: Giuseppe Porzani - Fotolia
KALIUM: Kombinasjonen av indrediensene gjør tomatsaus til en svært god kaliumkilde. Foto: Giuseppe Porzani - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Et deilig pastamåltid er kanskje ikke det du automatisk forbinder med et sunt kosthold, men det kan bidra til å gi kroppen et svært viktig næringsstoff - hvert fall om du velger å ha tomatsaus over.

Tomatsaus inneholder nemlig et knippe råvarer som til sammen gir deg et solid påfyll av kalium – et livsviktig mineral for kroppen.

Tomater, løk og gulrøtter er alle råvarer som er svært gode kilder til dette næringsstoffet. Tilsetter du i tillegg litt hvitløk, blir tomatsausen spesielt rik på mineralet.

LES OGSÅ: Kos deg med kaffe hver dag






Høyt blodtrykk

Det er flere grunner til at kalium er viktig for kroppen vår.

Blant annet kan stoffet være med på å gi lavere blodtrykk, og siden en stadig økende del av befolkningen har for høyt blodtrykk, er det lurt å øke inntaket av mineralet - slik at du når de anbefalte daglige dosene, skriver Health.com.

Ifølge Helsedirektoratet bør en voksen kvinne (18-75 år) få i seg cirka 3,1 gram kalium per dag.

For mye salt

En av grunnene til at mange av oss sliter med for høyt blodtrykk, er at vi får i oss altfor mye salt.

Og vet du ikke helt hvor mye salt du egentlig spiser, bør du sjekke ut denne regnemetoden. Det er nemlig slik at flest nordmenn i dag spiser dobbelt så mye salt som vi egentlig burde. Dropp derfor å tilsette tomatsausen eller pastaen ekstra salt.

– Et høyt kaliuminntak kan motvirke den blodtrykksøkende effekten et høyt saltinntak har, forteller kostholdsveileder Camilla Andersen på sitt kostholdsnettsted Somebody.no.

LES OGSÅ: Superhonningen som tar knekken på bakteriene

KNASK: Gulrøtter er ikke bare rike på kalium, men også proppfulle av antioksidanter. Foto: Jenny Sturm - Fotolia
KNASK: Gulrøtter er ikke bare rike på kalium, men også proppfulle av antioksidanter. Foto: Jenny Sturm - Fotolia Vis mer

Muskler og hjerte

Selv om mange får i seg nok kalium gjennom det de allerede spiser, så skal det heller ikke så mye til før du plutselig får i deg for lite.

Hvis du kaster opp, eller får diaré kan det føre til kaliummangel.





Kalium er ifølge Norsk Helseinformatikk nødvendig for kroppens muskler og hjerte, og for å opprettholde væskebalansen i kroppen. Nyrene regulerer mengden av kalium i blodet.

Studier tyder også på at det å øke inntaket av kalium og redusere inntaket av salt, kan minske risikoen for slag med over 20 prosent.

LES OGSÅ: Sjekk dette før du kjøper kosttilskudd

BANAN: Er en god fruktkilde til kalium. Foto: daffodilred - Fotolia
BANAN: Er en god fruktkilde til kalium. Foto: daffodilred - Fotolia Vis mer

Magesmerter og kvalme

Selv om du finner kalium i de fleste matvarer, er det likevel store forskjeller på hvor mye kalium de ulike produktene inneholder. Og noen råvarer inneholder mer enn andre.

De beste kildene til kalium er:




Brune bønner: 1040 mg kalium per 100 g.
Kikerter: 1000 mg kalium per 100 g.
Svisker: 860 mg kalium per 100 g.
Hvitløk: 620 mg kalium per 100 g.
Avokado: 540 mg kalium per 100 g.
Kveite: 430 mg kalium per 100 g.
Banan: 415 mg kalium per 100 g.
Tomat: 340 mg kalium per 100 g.
Gulrot: 300 mg kalium per 100 g.
Løk: 200 mg kalium per 100 g.
Rødbeter: 160 mg kalium per 100 g.
Yoghurt: 170 mg kalium per 100 g.

Vær likevel klar over at du heller ikke skal få i deg for mye av mineralet. Det kan være like skadelig som for lite. Får du i deg for mye kalium kan det, ifølge , gi symptomer som magesmerter, kvalme, diare og rytmeforstyrrelser i hjertet.

LES OGSÅ:
Helsedrikken som har flere kalorier enn cola

TOMATER: Både ferske tomater og de på boks inneholder mye kalium. Foto: karandaev - Fotolia
TOMATER: Både ferske tomater og de på boks inneholder mye kalium. Foto: karandaev - Fotolia Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer