PÅ SKIVA: Å ha tunfisken på skiva sammen med løk og sitron kan være en god idé om å du synes det er vanskelig å få i deg nok fisk.  Foto: lisevonkrogh.wordpress.com/Lise Von Krogh
PÅ SKIVA: Å ha tunfisken på skiva sammen med løk og sitron kan være en god idé om å du synes det er vanskelig å få i deg nok fisk. Foto: lisevonkrogh.wordpress.com/Lise Von Krogh
Derfor Bør Du Spise Tunfisk

Derfor bør du spise mer tunfisk

Men det er ikke «hipp som happ» hvilken du velger.

KK.NO: Spiser du tunfisk? Eller nok fisk generelt? Det er mye frem og tilbake og sprikende informasjon rundt hvor mye vi kvinner bør få i oss, og kanskje er du skremt av alt snakket om miljøgifter. 

VELG DENNE: Tunfisk på boks er faktisk sunnere enn den ferske. Foto: Trine Solberg
VELG DENNE: Tunfisk på boks er faktisk sunnere enn den ferske. Foto: Trine Solberg Vis mer

Det er riktig at vi bør passe oss for dette, men det er ikke sånn at vi skal holde oss unna tunfisk. Tvert imot bør vi nok spise enda mer av den, men det kan være lurt å passe på hvilken type du velger. 

- Tunfisk er en mager til halvfeit fisk. Den inneholder omega-3-fettsyrer og er en god kilde til vitamin D, samtidig som den bidrar med viktige næringsstoffer som jod, selen, vitamin B12 og jern, forteller ernæringsbiolog i Bramat.no, Lise Von Krogh.

Helsedirektoratet anbefaler mellom 300 og 450 gram ren fisk i uken og ifølge Von Krogh bør vi nordmenn få oss mer enn vi gjør nå. Hun mener et mål bør være å spise like mye fisk som vi spiser kjøtt, og mange kvinner kan ha godt av å gyve innpå en boks tunfisk litt oftere.

- Både jern og jod ser vi kan være litt lavt hos enkelte kvinner, og vitamin D-inntaket bør vi generelt passe på. 

Von Krogh anbefaler to til fire fiskemåltider i uken, både for kvinner og menn.  

LES OGSÅ: Å spise fet fisk er bedre enn å ta tilskudd

Velg hermetikk

Det er lett å tenke at den ferske varianten alltid er best hva gjelder mat, men når det kommer til tunfisken er faktisk ikke det tilfellet. Ikke bare er tunfisken på boks billig, den er faktisk sunnere enn fersk tunfisk. 

PASS PÅ: Spesielt gravide bør passe på å spise stor tunfisk, da den inneholder mye miljøgifter. Foto: Scanpix
PASS PÅ: Spesielt gravide bør passe på å spise stor tunfisk, da den inneholder mye miljøgifter. Foto: Scanpix Vis mer

- Tunfisk på boks er laget av små tunfisk og den du får som biff eller sushi og sashimi er fra større tunfisk. Dette har mest betydning for inntaket av metylkvikksølv og miljøgifter. Stor tunfisk har et høyere innhold av metylkvikksølv og miljøgifter enn den lille, forklarer Von Krogh.

- Tunfisk på boks kan du spise bekymringsfritt. Fersk tunfisk bør du ikke overdrive inntaket av - varier heller med andre fiskeslag. Gravide skal ikke spise stor tunfisk fordi det kan skade utviklingen av nervesystemet hos fosteret. 

Når det gjelder hermetikkfisken, som også er helt trygg for gravide, ifølge Helsedirektoratet, kan du med fordel velge tunfisken i vann, spesielt om du vil passe på kalori- og fettinnholdet. Det er nemlig ikke noe mindre sunne fiskeoljer i den enn i den som ligger i olje. 

- Tunfisk på boks i olje har et høyere kalori- og fettinnhold på grunn av tilsatt olje. Det betyr ikke mer omega-3-fettsyrer, men mer umettet fett fra planteoljen tilsatt. 

LES OGSÅ: Folattilskudd er noe av det viktigste om du forsøker å bli gravid 

Ha den på brødskiva

Synes du det er vanskelig å få i seg tunfisk kan en idé være å ha den på brødskiva.

For eksempel laget som denne oppskriften til Von Krogh, med løk og sitron som setter mer smak på den. 

- Dette pålegget lager jeg når jeg har lyst på et saftig pålegg. Så godt at jeg helst ikke vil dele det med noen, skriver hun på bloggen sin lisevonkrogh.wordpress.com.

Dette trenger du til 3-4 brødskiver:

  • 1 boks hermetisk tunfisk, i vann, avrent
  • 1/2 rød løk, finhakket
  • 1 fedd hvitløk, presset
  • 1/3 tube majones
  • Litt finhakket dill
  • Saften av 1 sitronbåt
  • Nykvernet pepper og maldonesalt
     

Slik gjør du: La tunfisken renne godt av seg. Et tips er å presse lokket godt ned i fisken og hell ut væsken.

Ha alle ingrediensene i en bolle og bland godt. Juster med mengde majones etter smak.

LES OGSÅ: Du kan være allergisk uten å vite det 

 

Til forsiden