SUNT OG GODT: Valnøtter er proppfulle av antioksidanter. Ny forskning viser også at et daglig inntak på rundt 50 gram kan halvere risikoen for brystkreft.  Foto: Getty Images/Hemera
SUNT OG GODT: Valnøtter er proppfulle av antioksidanter. Ny forskning viser også at et daglig inntak på rundt 50 gram kan halvere risikoen for brystkreft. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

Nøtter

Derfor bør du spise mer valnøtter

Ny forskning viser at 50 gram om dagen kan halvere risikoen for brystkreft.

Tidligere forskning har vist at valnøtter er blant de sunneste nøttene du kan spise.

Ja, den lille, men svært smaksrike nøtten mange forbinder med jula er til og med kjent for å være sunnere enn olivenolje, og studier har vist at regelmessig inntak (cirka syv om dagen) blant annet kan redusere stress.

Valnøtter inneholder nemlig masse omega-3, som kan dempe den negative effekten stress har på hjertet.

Proppfulle av antioksidanter

Som vi i KK.no skrev tidligere i år har en studie gjennomført ved Scranton universitet i Pennsylvania også vist at valnøtter inneholder nesten dobbelt så mange antioksidanter som mandler, peanøtter, pistasjenøtter, hasselnøtter, paranøtter, macadamianøtter, cashewnøtter og pekannøtter.

Antioksidanter er er kroppens forsvarere mot frie radikaler.

Resultatene viste også at valnøtter inneholder fire til 15 ganger så mye antioksidanter som vitamin E, som er kjent for sin sterke antioksidanteffekt.

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke droppe nøttene

Reduserer risikoen for brystkreft

Som om ikke dette var nok til å få deg til å knaske en håndfull om dagen, har forskning også vist at regelmessig inntak av valnøtter kan minske risikoen for brystkreft med opptil 50 prosent, skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke).

Forskningsleder Elaine Hardman og teamet hennes ved Joan C. Edwards School of Medicine ved Marshall University i West Virginia, begynte å fore en gruppe mus med valnøtter, som del av et «normalt» kosthold, allerede før fødsel (via morens mage) og fortsatte med dette frem til de nådde voksen alder.

Mengden valnøtter musene inntok tilsvarer cirka 50 gram daglig for mennesker.

Ifølge Hardman viste resultatene av studien, som er publisert i tidsskriftet Nutrition and Cancer, at musene som fikk valnøtter som del av det daglige kostholdet hadde mindre sjanse for å utvikle brystkreft (opp mot 50 prosent).

I tillegg utviklet valnøtt-gruppen brystkreft halvparten så raskt som musene med et vanlig kosthold, mens antall svulster og størrelsen på svulstene musene fikk også var langt mindre.

Ifølge forskningslederen hadde endringen i kostholdet (inntak av valnøtter) en stor påvirkning på genene som er med på å påvirke brystkreft i både mus og mennnesker, skriver studentavisen til universitetet – The Pantheon (ekstern lenke).

- Disse reduksjonene er svært viktige, særlig når man tar til etterretning at mus faktisk er genetisk programmert til å utvikle kreft raskere enn mennesker, sier hun:

- Vi klarte å redusere risikoen for kreft, selv når det allerede var en genetisk mutasjon tilstede. Resultatene av denne studien indikerer at et økt inntak av valnøtter er viktig som del av et sunt kosthold og kan redusere risikoen for kreft hos fremtidige generasjoner.

Mer info om næringsinnholdet i ulike nøttetyper finner du her!

LES OGSÅ: Hvilke vitaminer trenger du egentlig?

- Mat er viktig medisin

Ifølge Hardman har tidligere forskning også vist at en del av ingrediensene i valnøtter kan redusere risikoen for kreft, eller sakke utviklingen.

- Det vi spiser utgjør en enorm forskjell – det har mye å si for hvordan kroppen fungerer og reagerer på sykdom og helse. Mat er viktig medisin i kostholdet vårt. Det enkle fungerer som regel best – spis riktig mat, kom deg ut av sofaen og skru av tv-en, sier Hardman.

Testene til forskerne viste at et økt inntak av omega-3 fettsyrer ikke alene var ansvarlig for den kreft-bekjempende effekten. Når vitamin E-inntaket ble økt, minsket imidlertid svulstveksten i musene.

Forskningslederen påpeker at studier relatert til modifikasjoner i kosthold ikke alltid viser om fordelene er resultat av hva som er lagt til eller fjernet fra kostholdet.

I dette tilfellet viste imidlertid resultatene at det å legge til «sunt» fett i kostholdet tydet på at mengden «usunt» fett ble redusert – slik at fettbalansen i kroppen til musene ble sunnere.

- Alle må prøve å spise sunnere – altså mer frukt, grønnsaker, fullkorn og nøtter. Valnøtter ser ut til å være spesielt gunstig for oss, i tillegg til trening og det å opprettholde en sunn vekt, sier Hardman.

Har du tips til helse eller kostholdssaker som kan være interessante for KK.no, eller spørsmål du lurer på? Send mail til ab@kk.no, med emne: Tips fra leser.

LES OGSÅ: Næringsstoffene du ikke bør glemme