BYTT UT MARGARIN MED OLJE: Vegetabilsk olje inneholder to former for vitamin E som kan forebygge risikoen for tykktarm-, lunge-, bryst-, og prostatakreft. Foto: Getty Images/iStockphoto
BYTT UT MARGARIN MED OLJE: Vegetabilsk olje inneholder to former for vitamin E som kan forebygge risikoen for tykktarm-, lunge-, bryst-, og prostatakreft. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Olje

Derfor bør du spise mer vegetabilsk olje

En svært viktig kilde til vitamin E som kan redusere risikoen for kreft.

Visste du at enkelte typer fett faktisk kan være til fordel for kroppen din?

Andre derimot bør du sky som pesten. Det gjelder spesielt de variantene av fett som bidrar til at det gode kolesterolet i blodet ditt synker, og det dårlige øker.

Ifølge Helsedirektoratet er de største fettkildene i dag fortsatt kjøttvarer, meieriprodukter og margarin, selv om inntaket av margarin og annet spisefett har sunket betrakrelig de siste 30 årene.

De fleste ernæringseksperter anbefaler derfor at du velger myk, vegetabilsk margarin, flytende margarin eller olje fremfor hard margarin eller smør.

En ny studie viser imidlertid at det er god grunn til å strekke seg etter den vegetabilske oljen fremfor margarinet når du er opptatt av en sunn helse, skriver Daily Mail (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Kjøttet du bør spise mer av

Velg matvarer med vitamin E

Årsaken til at du helst bør velge den vegetailske oljen kommer av den inneholder to spesielle former for vitamin E, som kan forebygge tykktarm-, lunge-, bryst-, og prostatakreft.

Forskerne kaller de to underkategoriene til vitaminet gamma- og delta-tokoferoler, og disse er også å finne i andre matvarer som soyabønner, rapsplanter, maisoljer og nøtter.

Spørsmålet om vitamin E bidrar til å forebygge eller fremme kreft har vært et mye diskutert tema blant forskere og i media. Men forskere ved Senteret for Kreftforskning på Rhode Island og forskere ved Institutt for Kreftforskning i New Jersey mener at det helt klart er fordeler ved vitamin E, så lenge du velger riktig.

- Vi mener at disse tokoferolene som er svært vanlige og som finnes i blant annet vegetabilsk olje er spesielt gunstig for å forebygge kreft, forteller driektør ved senteret for kreftforskning, Chung S. Yang.

- E-vitaminene du finner i kosttilskudd, kalt alfa-tokoferolene, vil imidlertid ikke ha denne positive effekten.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise frokost til kvelds

Styr unna E-vitaminer i kosttilskudd

I studien så forskerne både på resultater fra eksperimenter med dyr og på tidligere epidemiologiske studier som har sett på sammenhengen mellom kreft og vitamin E.

I dyrestudiene kunne forskerne se at de to typene tokoferoler du finner i vegetabilske oljer bidro til å forebygge dannelsen av kreft og vekst hos dyrene med tykktarm, lunge, bryst og prostatakreft.

- Dyrene som fikk tilsatt disse tokoferolene i kosten sin hadde færre og mindre svulster. I tillegg kunne vi se at selve utviklingen av svulster ble bremset ned, forteller Yang.

Forskeren påpeker imidlertid at vitamin E i kosttilskudd ikke har de samme positive effektene, men at en tidligere studie fra USA avslørte at vitaminet faktisk kan øke risikoen for prostatakreft hos unge menn.

Yang understreker derfor hvor viktig det er å skille mellom de ulike formene for vitamin E, og han anbefaler at du heller setter fokus på matvarer med mye E-vitaminer enn kosttilskudd.

LES OGSÅ: Tre spiseskjeer er alt du trenger

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop