<strong>SÅ MYE ER NOK:</strong> Maksimalt anbefalte daglige inntak av salt er 5 gram, ifølge norske helsemyndigheter (barn skal ha enda mindre). En teskje salt veier 7 gram, så du skal altså ikke ha i deg en teskje salt engang.  Foto: Colourbox
SÅ MYE ER NOK: Maksimalt anbefalte daglige inntak av salt er 5 gram, ifølge norske helsemyndigheter (barn skal ha enda mindre). En teskje salt veier 7 gram, så du skal altså ikke ha i deg en teskje salt engang. Foto: Colourbox Vis mer

Kosthold

Derfor bør du spise mindre salt

Du slipper dehydrering, slapphet og vann i kroppen.

Publisert
Sist oppdatert
Er du et saltmenneske? Det bør du venne deg av med.

Du er sikkert ikke den eneste som føler at du alltid må salte maten for at den skal smake. Det betyr at du har blitt "intolerant" for salt, og at det er stor sjanse for at du får i deg mer enn du trenger.

Og for mye salt er ikke bra for kroppen. En svært saltholdig diett kan gi større risiko for høyt blodtrykk. I tillegg gjør for mye salt at du blir dehydrert, slapp, oppblåst og at du får vann i kroppen.

Maksimalt anbefalte daglige inntak av salt er 5 gram, ifølge norske helsemyndigheter (barn skal ha enda mindre). En teskje salt veier 7 gram, så du skal altså ikke ha i deg en teskje salt engang. Helsedirektoratet anslår at vi nordmenn får i oss rundt 10 gram salt daglig, altså dobbelt så mye som anbefalt.

Glad i pottis? Slik velger du det sunneste

Mye salt i ferdigmat

Problemet er at de færreste av oss har kontroll på hvor mye vi får i oss. Dette skyldes i stor grad at så og si all ferdigmat og halvfabrikata inneholder mye salt. Faktisk får vi i oss rundt 80 prosent av saltet vi spiser gjennom ferdigmat. Hvis du i tillegg drysser på salt før du spiser, blir det fort altfor mye.

LES OGSÅ: Er frokosten din en saltbombe?

Hvis innholdsfortegnelsen sier "sodium", må du gange tallet med 2,5 for å finne saltinnholdet. Står det at ferdigpizzaen inneholder 1 gram sodium, tilsvarer dette altså 2,5 gram salt, og dermed halve dagsinntaket.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer brokkoli

Slik reduserer du saltinntaket


  • Unngå ferdigmat og halvfabrikata så godt det går. Lag maten selv, og vær forsiktig med salting.
  • Bruk mineralsalt fremfor vanlig bordsalt hvis du må bruke salt.
  • Reduser saltbruken gradvis, slik at smaksløkene venner seg til mindre saltsmak.
  • Erstatt salt med andre krydder som pepper, oregano, timian og chili.
  • Lime- eller sitronsaft i mat fremhever de andre smakene, omtrent slik salt gjør.

Les mer om salt i kostholdet på Lommelegen.no.

Vær obs hvis du svetter mye!

For mye salt er ikke bra, men det er ikke for lite salt, heller. Salt er viktig for væskebalansen. Hvis du svetter mye, svetter du ut mye av kroppens salter, og da er det viktig at du erstatter dette. Du vil merke saltmangel om du føler deg svimmel, sliten og har hodepine. Faktisk kan akutt saltmangel forstyrre væskebalansen såpass at det er livsfarlig.

Det betyr at om du trener og svetter mye, skal du passe på å få i deg nok salt. Det samme gjelder om du befinner deg i et varmt klima.

Hvis du får omgangssyke skal du også passe på å få i deg nok salt etterpå.

Lommelegen.no og KK.no eies begge av Aller Internett.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer