Mungbønner

Derfor bør du spise mungbønner

Næringsrike og sunne med mange bruksområder.

MUNGBØNNER: Mungbønner er proppfulle av en rekke næringsstoffer som er gunstige for oss kvinner.  Foto: joanna wnuk - Fotolia
MUNGBØNNER: Mungbønner er proppfulle av en rekke næringsstoffer som er gunstige for oss kvinner. Foto: joanna wnuk - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Dersom du er en av dem som ikke spiser bønner, forbinder du dem kanskje med kjip og smakløs, men sunn, vegetarmat.

Ja, enkelte typer bønner kan smake litt kjedelig, men da har du ikke prøvd mungbønner. 

Nettstedet wellandgood.com skriver at mungbønnene har fått masse skryt for sine positive egenskaper av en rekke helse- og ernæringseksperter, og bør derfor prøves!

LES OGSÅ: Bønner er supermat

En art i erteblomstfamilien

Men først: vet du egentlig hva mungbønner er?

Mungbønner, også kjent som Vigna radiata eller mingbønner, er en art i erteblomstfamilien som opprinnelig kommer fra India.

Den dyrkes hovedsakelig for sine spiselige frø, som er det vi kaller mungbønner, men i det asiatiske kjøkken er også spirene svært vanlige å bruke i matlagingen - og det er dette som ofte kalles for bønnespirer i de norske matbutikkene.

BLØTLEGGE MUNGBØNNER: Mungbønner fås kun kjøpt som tørket, og må derfor bløtlegges og kokes før de kan spises. Dette er heldigvis ikke en vanskelig prosess.  Foto: banprik - Fotolia
BLØTLEGGE MUNGBØNNER: Mungbønner fås kun kjøpt som tørket, og må derfor bløtlegges og kokes før de kan spises. Dette er heldigvis ikke en vanskelig prosess. Foto: banprik - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Brekkbønner er helt geniale

Inneholder en rekke gode næringsstoffer

Men hvorfor er mungbønner egentlig så bra for oss? Lauren Slayton, som er ernæringsekspert og grunnleggeren av Foodtrainers, har fortalt til nettstedet at de små, grønne bønnene har en rekke imponerende helsefordeler.

- De er fullpakket med kalium, fiber, magnesium, folat og vitamin B6, C, E og K. Mange kvinner har magnesiummangel, noe som ikke er bra da magnesium er gunstig for å kontrollere stress og virker positivt på musklenes evne til å reparere seg selv– spesielt hvis man trener.

- Når vi snakker om kvinners helse, er også folat og vitamin B6 bra for kvinner som sliter med PMS-plager. Det vil også være gunstig for kvinner som er gravide å få i seg dette.

Men fordelene til de små bønnene stopper ikke der. Dersom du en av dem som unngår bønner fordi de er kjent for å gi luft i magen, har vi en gladnyhet til deg.

Dette gjelder nemlig ikke mungbønner. Så her er det bare å lesse på uansett om du befinner deg alene hjemme eller i familieselskap.

SPIRER: I det asiatiske kjøkken brukes det ofte mungbønnespirer. Disse får du vet å bløtlegge mungbønnene gjentatte ganger. Se hvordan nedenfor.  Foto: Successo images - Fotolia
SPIRER: I det asiatiske kjøkken brukes det ofte mungbønnespirer. Disse får du vet å bløtlegge mungbønnene gjentatte ganger. Se hvordan nedenfor. Foto: Successo images - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Dette bør du vite om spirer

Kan kokes og spires 

Mungbønner er lett å få tak i, selv her i Norge. Sjekker du på din nærmeste helsekost eller frukt- og grønthandel vil de mest sannsynlig ha dem i hyllene. Mungbønner fås vel å merke kun kjøpt som tørket, og ikke i ferdigkokt tilstand på boks slik som kikerter og mange andre bønner.

Det betyr at du selv må bløtlegge og koke dem - men det er lett som en lek. Bare å legge dem i vann på kvelden før du legger deg, så står de og godgjør seg over natta. De vil nemlig svelle og blir tykkere av bløtleggingen. Så er de klare til å kokes i cirka ti minutter.

Når de er kokt kan de brukes i både varme og kalde retter, som for eksempel i salater, gryteretter eller supper.

Dersom du heller ønsker å bruker spirene fra mungbønnene, er ikke dette en krevende jobb. Alt du trenger å gjøre er følgende:

  1. Bløtlegg 1 del mungbønner i 4 deler vann i cirka 12 timer
  2. Bytt vann, skyll godt og sett i et mørkt rom til spiring
  3. Etter 12 timer trengs det vann; skyll spirene og fjern overflødig væske. Spirene skal ikke stå i vann
  4. Etter 12 timer til er det på tide med vanning igjen
  5. Og slik fortsetter det til du vil stoppe spireprosessen.  Du stopper spireprosessen ved å legge spirene i en lufttett beholder og oppbevare i kjøleskapet
  6. Spiretid er 2-4 dager. 2 dager gir veldig små spirer, mens 4 dager gir store spirer.


Når mungbønnene er ferdig spiret kan du bruke dem i alt fra salater, varmretter og woker, til andre deilige asiatiske retter – men husk å tilsette dem helt mot slutten slik at de beholder sin faste og sprø konsistens.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer