<strong>PEANØTTSMØR:</strong> Prøv peanøttsmør på kjedelige grønnsaker - da får du et finfint mellommåltid. Foto: Thinkstock
PEANØTTSMØR: Prøv peanøttsmør på kjedelige grønnsaker - da får du et finfint mellommåltid. Foto: Thinkstock Vis mer

Peanøttsmør

Derfor bør du spise peanøttsmør

Det er rett og slett helsebringende, og supert som mellommåltid eller snack.

Publisert
Sist oppdatert
Å kalle peanøttsmør for slankemat er å ta i. Til det inneholder det for mange kalorier, men det er lite som skal til for å piffe opp kjedelig kjeks eller rå grønnsaker.

Peanøttsmør er en utmerket dip til for eksempel stenger av gulrot, selleri eller agurk.

Én porsjon peanøttsmør er omlag to spiseskjeer, eller den mengden som dekker en brødskive, og inneholder cirka 180 til 200 kilokalorier - altså fungerer peanøttsmør veldig bra i et mellommåltid med ellers kalorifattig mat.

200 kilokalorier er nemlig passe mengde i et mellommåltid.

LES OGSÅ: Her er det perfekte mellommåltidet

<strong>TO SPISESKJEER:</strong> Én porsjon peanøttsmør er cirka to spiseskjeer, eller den mengden som dekker en brødskive. Foto: Colourbox.com
TO SPISESKJEER: Én porsjon peanøttsmør er cirka to spiseskjeer, eller den mengden som dekker en brødskive. Foto: Colourbox.com Vis mer

Superkombinasjon av sunne stoffer





Om peanøttsmør ikke er slankekost, kan du likevel godt kalle det helsekost.

Det er kombinasjonen av alle de gode stoffene i peanøttsmør som gjør at du gjerne bør inkludere det i kostholdet ditt.

I én og samme porsjon finner du to gram fiber og åtte gram protein, så peanøttsmør metter godt.

Videre inneholder én porsjon tre milligram vitamin E, 49 milligram beinstyrkende magnesium, 208 milligram muskelvennlig kalium og 0,17 milligram vitamin B6, som er godt for immunforsvaret. Peanøttsmør byr også på niacin og folat.

LES OGSÅ: Derfor bør du knaske nøtter

Sunt fett - lavere diabetesrisiko

En studie publisert i tidsskriftet Journal of the American Medical Association viser at et jevnlig inntak av peanøttsmør kan knyttes til lavere forekomst av diabetes type 2 hos kvinner.

Peanøttsmør har mye fett, men det er fett av det sunne slaget: enumettede og flerumettede fettsyrer.

Én porsjon inneholder 3,3 gram mettet fett og 12,3 gram umettet fett. Det er omtrent det samme forholdet du finner i olivenolje.

LES OGSÅ: Så mye mettet fett er ok

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer