GRØNNSAKEN DU BØR SPISE FØR TRENING: Deltakerne i undersøkelsen løp i gjennomsnitt fem prosent raskere når de drakk rødbet-juice før treningsøkten.  Foto: Getty Images/iStockphoto
GRØNNSAKEN DU BØR SPISE FØR TRENING: Deltakerne i undersøkelsen løp i gjennomsnitt fem prosent raskere når de drakk rødbet-juice før treningsøkten. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Trening

Derfor bør du spise rødbeter før trening

Noen skiver før treningsøkten bidrar til å øke utholdenhet og prestasjon.

De fleste har fått med seg at kroppen har behov for næring i forbindelse med tøff fysisk aktivitet.

Men det er fortsatt viktig hva du spiser, siden en stor og tung middag sjeldent vil gi deg energien du trenger før en treningsøkt.

Hvis du imidlertid velger de rette matvarene, kan den faktisk hjelpe deg og oppnå resultatene du ønsker. For eksempel kan mandler hjelpe deg å bygge muskler.

En ny studie viser at også grønnsaker kan ha sin fordeler før en treningsøkt, og en du spesielt bør spise mer av er rødbeter, skriver Daily Mail (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Husk dette før du trener

Kan øke presatsjonen med fem prosent

En ny studie viser at bakte rødbeter kan øke prestasjonen til atleter som følge av det høye innholdet av stoffet i grønnsaken kalt nitrater.

- Inntak av denne nitrat-rike grønnsaken før en prestasjon ser ut til å øke løpe-prestasjonene til sunne voksne, forteller forskerne ved St. Louis Universitet i USA.

Athletene i studien som spise bakte rødbeter før et løp kom nemlig raskere i mål enn konkurrentene deres, og derfor kan noen skiver rødbeter før et løp være forskjellen på en første plass og andre plass.

- Gjennom de siste 1.7 kilometerne av løpet hadde deltakerne som hadde spist bakte rødbeter før start i gjennomsnitt fem prosent raskere tempo, forteller forskerne.

LES OGSÅ: Spis dette senest en time etter trening

Spis bakte røbeter én time før løpet

I studien så forskerne nærmere på effekten til grønnsaken ved å få elleve sunne kvinner og menn til å løpe fem kilometer på tredemøllen i to omganger, og resultatene viste at det er god grunn til å bytte ut spinat med rødbeter.

Omtrent én time før den første runden på tredemøllen spise deltakerne en porsjon med juice fra bakte rødbeter.

Før den andre runden på tredemøllen fikk deltakerne samme mengde tranebær-juice. Dette skyldes at tranebær-juice har samme mengde kalorier, men ikke de samme nivåene av nitrater.

Resultatene, som ble pubisert i Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, viste at deltakerne i gjennomsnitt løp 11,9 kilometer i timen etter de hadde drukket tranebær-juice og 12,3 kilometer i timen etter inntak av rødbet-juice. I tillegg klarte de å opprettholde tempoet sitt lenger.

LES OGSÅ: Slik kan du bli en morgentrimmer

Gjør at du bruker mindre energi på arbeidet

Resultatene fra studien støtter oppunder en tidligere studie som viste at juice fra rødbeter har en kraftig effekt på både utholdenheten og styrken, i tillegg til at drikken kan senke blodtrykket.

I denne studien så forskerne på effekten når deltakerne syklet, og de kunne raskt se at de som hadde drukket rødbet-juice før økten brukte mindre oksygen, som tyder på at musklene er i stand til å gjøre det samme arbeidet mens de bruker mindre energi.

Også andre grønnsaker kan ha en postitiv effekt på treningsformen.

Forskere har blant annet funnet ut at det å spise brønnkarse før trening kan redusere risikoen for treningsrelaterte skader, og i tillegg øke effekten av treningen.

LES OGSÅ: Så mye protein trenger du når du trener

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: