VÆR SÅ GOD: Måltidene skal være en kosestund. Foto: Thinkstock
VÆR SÅ GOD: Måltidene skal være en kosestund. Foto: Thinkstock
Kosthold

Derfor bør du spise sakte

Det er flere gode grunner til at du skal ta deg tid til å nyte maten.

Hvor god tid gir du deg selv på å spise? Ikke veldig? Kanskje er det ikke engang noe du tenker på?

Å spise er noe vi gjør flere ganger daglig. Det er livsnødvendig, og bør derfor være noe du prioriterer og har et bevisst forhold til. Og i begrepet bevisst ligger det også at du skal ta deg tid til å spise måltidene i ro og mak, ikke stresse med å få det unnagjort.

Faller du ofte i sistnevnte felle? Du er ikke alene. I en hektisk hverdag er det ikke alltid slik at vi tar oss tid til å sette oss ned og bruke tid på måltidene. En nylig undersøkelse i Storbritannia viste at de spurte brukte i gjennomsnitt bare 40 minutter daglig på å spise, og da snakker vi om alle måltider: frokost, lunsj og middag pluss mellommåltider.

Dette høres jo ganske ekstremt ut, men det er kanskje ikke det hvis du tenker deg om. Frokosten ble konsumert på rundt 7 1/2 minutt, lunsjen 12 1/2 minutt, og middag rundt 19 minutter. Du kan jo sjekke selv hvor mye tid du bruker?

LES OGSÅ: Det beste å ha på brødskiva

HELST IKKE: Hvis du kan unngå det bør du ikke spise ved pc'en. Foto: Kjersti Staarvik
HELST IKKE: Hvis du kan unngå det bør du ikke spise ved pc'en. Foto: Kjersti Staarvik Vis mer
BEDRE SAMMEN: Å spise sammen med andre gjør som oftest at vi bruker lenger tid. Foto: Thinkstock
BEDRE SAMMEN: Å spise sammen med andre gjør som oftest at vi bruker lenger tid. Foto: Thinkstock Vis mer

Mye bedre å bruke tid på spisingen





Det er flere grunner til at vi bør ta oss god tid når vi spiser. Å spise er jo en sanselig opplevelse der vi tar i bruk flere av sansene våre: syn, lukt og ikke minst smak. I tillegg kommer en rekke helsemessige fordeler ved å spise sakte. Her ser du de viktigste:

Du blir mer oppmerksom på hva du spiser
Ved å ta det med ro, får du tid til å nyte maten. Du blir mer oppmerksom på hvordan den ser ut, hva den lukter, og hva den smaker. Sjansen er stor for at du ved å ta deg tid til dette, ikke har så lyst på kjapp og usunn mat. En baconpølse ser ikke særlig delikat ut når du tar den i nærmere øyesyn, og kjenner du etter på konsistensen er vel ikke den så fristende, heller. Du vil i stedet tenke at du skal fylle kroppen med fargerik og næringsrik føde.

Du merker når du er mett
Det tar som kjent omtrent 20 minutter fra magen er mett til signalene om dette treffer hjernen. Derfor er det smart å spise sakte, slik at denne reaksjonen rekker å komme før du har spist deg stappmett. Husk at du ikke skal spise til du er mett, men til du ikke kjenner deg sulten lenger.



LES OGSÅ: Slik stagger du småsulten

Du får tid til å tygge maten skikkelig
Hvis du hiver i deg maten er det lite sannsynlig at du får tygget den skikkelig før den havner i magesekken. Husk at fordøyelsesprosessen starter i munnen, der tyggingen og spyttet ditt hjelper til å bryte ned maten slik at du får tatt opp mest mulig næringsstoffer. Hvor mange tygg som trengs avhenger av matens konsistens.

Vanskelig å roe ned? Prøv dette tipset: Ikke gjør klar en ny matbit på gaffelen før du har tygget og svelget unna den forrige.

Bedre for fordøyelsen
Å ikke stresse med måltidene er bedre for fordøyelsen. Hvis du har problemer med urolig mage, er det viktig at du tar det rolig når du spiser. Ikke gi magen et sjokk ved å hive i deg maten på null komma svisj. Etter maten bør du også holde deg i ro en stund slik at magen får ro til å begynne å jobbe.

LES OGSÅ: Tips mot rumlende mage

Mindre sving på blodsukkeret
Hvis du tar deg tid til maten, vil du oppleve mindre raske svigninger på blodsukkeret. Hiver du i deg tre vaffelplater fra fredagskantina på fem minutter, vil kroppen få et lite blodsukkersjokk rett etterpå. Spiser du saktere vil det ta lenger tid før alt sukkeret tas opp i kroppen og svingningen blir ikke like brå.

Mindre sjanse for sure oppstøt
Plages du av sure oppstøt bør du tenke på å roe ned spisetempoet. Det kan hjelpe å forebygge de ubehagelige gulpene av magesyre i etterkant.



Til forsiden