Solbær

Derfor bør du spise solbær

Inneholder tre ganger så mye C-vitamin som appelsiner.

SOLBÆR: Solbær er en god kilde til C-vitamin og antioksidanter kroppen vår har godt av.  Foto: Africa Studio - Fotolia
SOLBÆR: Solbær er en god kilde til C-vitamin og antioksidanter kroppen vår har godt av. Foto: Africa Studio - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Ønsker du å få i deg mer C-vitamin? Da kan du enkelt få dosen din ved å spise mer bær – og da spesielt solbær!

De sorte små bærene smaker nemlig ikke bare godt, de er også proppfulle av en rekke næringsstoffer kroppen din vil sette stor pris på.

LES OGSÅ: Superbærene du bør prøve

Inneholder mer C-vitamin enn appelsiner

C-vitamin er et viktig vitamin for oss, da det styrker immunforsvaret og bindevevet, samt hjelper kroppen å regulere jernopptak og fettforbrenning - og som kvinne bør du faktisk  få i deg hele 75 milligram hver dag.

Appelsin og andre citrusfrukter er kjent som gode c-vitaminkilder, men de er langt fra de beste – her vinner solbær overlegent. 100 gram solbær inneholder nemlig mer enn tre ganger så mye C-vitamin som 100 gram appelsin.

Vi har også funnet frem til noen andre frukt- og grønnsakstyper som inneholder mye C-vitamin per 100 gram:  

Solbær – 159 mg
Rød paprika – 140 mg
Gul paprika – 130 mg
Grønn paprika – 120 mg
Molter – 95 mg
Jordbær – 69 mg
Kiwi – 59 mg
Spinat – 54 mg
Klementin – 54 mg
Appelsin – 51 mg

Kilde: Matvaretabellen.no

C-VITAMIN: Appelsin og andre citrusfrukter er kjent som gode c-vitaminkilder, men de er langt fra de beste – her vinner solbær overlegent. Foto: ExQuisine - Fotolia
C-VITAMIN: Appelsin og andre citrusfrukter er kjent som gode c-vitaminkilder, men de er langt fra de beste – her vinner solbær overlegent. Foto: ExQuisine - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik lurer du mer grønnsaker inn i juicen

Høyt innhold av antioksidanter

I tillegg til å ha et høyt C-vitamininnhold, forteller solbærenes mørke farge at de også er fulle av antioksidanter – derav 15 ulike antocyaniner (fargestoffer).

Disse reduserer betennelsesnivået i kroppen vår, noe som er svært nyttig dersom du har leddgikt eller andre revmatiske lidelser.

Det er også små mengder essensielle omega-6- og omega-3-fettsyrer i solbær. Selv om det ikke er på langt nær så mye som i fisk, betyr også disse små mengdene noe for totalinntaket ditt. Omega-3 er spesielt viktig med tanke på å bevare en ung kropp.

SMOOTHIE: Solbær kan brukes til så mangt. Hva med en solbærsmoothie eller yoghurt med søte bær over?  Foto: lansc - Fotolia
SMOOTHIE: Solbær kan brukes til så mangt. Hva med en solbærsmoothie eller yoghurt med søte bær over? Foto: lansc - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Frosne blåbær kan være bedre enn ferske

Kan brukes til langt mer enn saft

Selv om en meget stor andel av solbærproduksjonen går til safting og sylting, har bærene også andre bruksområder som du kan prøve ut.

Du kan spise bærene naturell med litt sukker/sukkererstatning på, eller bruke dem i for eksempel smoothies, saft, gelé, yoghurt, kaker, paier og dessertsauser. I en grønn salat er bærene flotte og smakfulle og vil sette en pikant smak på salaten.

Solbær er også ypperlige å lage toddi, likør og vin av.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer