SPIS MER TUNFISK: En ny studie viser at et måltid med tunfisk bare to ganger i uken kan redusere risikoen for hjertesykdommer med en tredjedel.  Foto: Fotolia
SPIS MER TUNFISK: En ny studie viser at et måltid med tunfisk bare to ganger i uken kan redusere risikoen for hjertesykdommer med en tredjedel. Foto: Fotolia Vis mer

Fisk

Derfor bør du spise tunfisk to ganger i uken

Ny studie viser at fisken kan redusere risikoen for hjertesykdom.

Det er mange grunner til å spise fisk. Og studier har vist at det fersk fisk faktisk slår knockout på kosttilskudd. Derfor bør du ha det på tallerkenen to til tre ganger i uken.

Men hvilken fisk er den sunneste? Det finnes jo så mye forskjellig å velge mellom.

Du skal hvert fall ikke skal kimse av tunfisken, selv om den kanskje befinner seg på boks. En ny studie viser nemlig at fisken blant annet kan redusere risikoen for hjertesykdom.

GJELDER OGSÅ LAKS: I tillegg til tunfisk er også laks svært fordelaktig på grunn av de sunne omega-3 fettsyrene.  Foto: Kondor83 - Fotolia
GJELDER OGSÅ LAKS: I tillegg til tunfisk er også laks svært fordelaktig på grunn av de sunne omega-3 fettsyrene. Foto: Kondor83 - Fotolia Vis mer

Reduserer risikoen for hjertesykdom

Ifølge forskningen kan det å spise tunfisk to ganger i uken redusere risikoen for å dø av hjertesykdom med en tredjedel, skriver Daily Mail.

Det er forskere ved Harvard University som har funnet ut at omega-3 fettsyrene som finnes i tunfisk (pluss annen fet fisk som laks), beskytter mot utviklingen av uberegnelige og potensielt dødelige feil i hjerterytmen.






Fettstoffene i fisken ble også koblet til lavere blodtrykk og hjertefrekvens.

Som det også er kommet frem i tidligere studier er det nemlig enkelte typer fett som er bra for deg. Det gjelder spesielt omega-3 - en flerumettet fettsyre som holder pulsårene elastiske og forhindrer at fettholdig plakk bygger seg opp i pulsåreveggene, samtidig som det senker nivåene av LDL - det skadelig kolesterolet.

En annen studie utført ved Washington University viste lignende resultater blant eldre. De som spise tunfisk tre ganger eller mer i løpet av uken, hadde 50 prosent lavere risiko for hjertesykdom, enn de som spiste tunfisk færre enn én gang i måneden.

Det gjaldt imidlertid ikke fersk fisk, men når den var ovnsbakt eller grillet.

LES OGSÅ: Denne sausen kan redde hjertet ditt

Slik kan fisk forlenge livet

Dette er ikke de første studiene som har sett nærmere på fordelene ved fet fisk. En tidligere studie viste at inntak av fisk faktisk kan forlenge livet med to år.

Og alt som skal til var fisk to ganger i uken.

– Selv om det lenge er blitt ansett som veldig sunt å spise fisk, er det blitt gjort svært få studier som vurderer nivået av omega-3 fettsyrer i blodet og levealder hos voksne, fortalte hovedforfatter av studien, Dariush Mozaffarian, som er professor innen epidemiologi ved HSPH.

De undersøkte nivåene av fettsyrer i blodet hos personer over 65 år, og det viste seg at disse levde lenger enn de med lave nivåer.

Faktisk hele 2,2 år.

– Funnene våre støtter hvor viktig det er med riktig mengde omega-3 fettsyrer i blodet for hjertehelsen, og viser at det kan forlenge livet senere, sier han.

LES OGSÅ: Tre grønnsaker du alltid bør velge

IKKE STEK DEN: Det viser seg imidlertid at du helst bør gå for ovnstekt eller grillet fisk, ettersom det gjør den mer fordelaktig for deg.  Foto: Thinkstock.com
IKKE STEK DEN: Det viser seg imidlertid at du helst bør gå for ovnstekt eller grillet fisk, ettersom det gjør den mer fordelaktig for deg. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Derfor bør du ikke steke fisken

Som nevnt over, er også måten du tilbereder fisken på viktig. Og som det kom frem i studien utført ved Washington University er det best å ovnsteke eller grille den.

Du bør imidlertid ikke steke fisken.






– Hvordan du tilbereder fisken er like viktig, hvis ikke viktigere, enn hvilken type fisk du velger ut i fra fordelene det gir deg, har Donald Lloyd-Jones, leder for forebyggende medisin ved Northwestern University og School of Medicine, tidligere uttalt til Health.com.

Fisk er kjent for å ha en forebyggende effekt mot hjertesvikt, men hvis du er av dem som ofte steker fisken, kan det faktisk ha motsatt effekt.

I studien, hvor forskere ved skolen fulgte kostholdet og matrutinene til omkring 85 000 kvinner, kom det frem at bare én porsjon med stekt fisk i uken var koblet opp mot 48 prosent større risiko for hjerteproblemer - selv etter at forskerne hadde tatt deltakernes øvrige kosthold og medisinske fortid i betraktning.

De mener den negative effekten skyldes bruken av fett under tilberedningen.

LES OGSÅ: Bytt ut makrell i tomat med dette

TUNFISK I VANN: Velg den som ligger i vann, ellers kan du gå glipp av viktige næringsstoffer.  Foto: Fotolia
TUNFISK I VANN: Velg den som ligger i vann, ellers kan du gå glipp av viktige næringsstoffer. Foto: Fotolia Vis mer

Velg tunfisk i vann

Hvis du nå er blitt inspirert til å spise mer tunfisk, kan det også være greit å velge riktig også her - ellers kan du gå glipp av masse næringsstoffer.






Det er naturlig at noe av mengden omega-3 vil variere fra merke til merke. I tillegg til å se på ingredienslisten for å sikre deg det merket som inneholder mest av de fordelaktige fettsyrene, bør du helst ikke velge den som ligger i olje.

Dette skyldes at omega-3 fettsyrer er nettopp olje.

De naturlige oljene i fisken (og dermed også omega-3 fettsyrene) vil da blande seg ut i oljen som fisken ligger i, og dermed forsvinne når du heller det av for å bruke kjøttet.

Ettersom de naturlige oljene og omega-3 fettsyrene ikke vil blande seg sammen med vannet som fisken ligger i, vil de helsebringende fettsyrene forbli inne i fisken når du velger den som ligger i vann - også når du heller det av.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: