LURT MED EN LUR: En liten ettermiddagslur på sofaen kan gjøre godt for deg som sliter med å få nok søvn om nettene.  Foto: Thinkstock.com
LURT MED EN LUR: En liten ettermiddagslur på sofaen kan gjøre godt for deg som sliter med å få nok søvn om nettene. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Søvn

Derfor bør du ta deg en ettermiddagslur

Du kan dekke opp søvnbehovet med en liten snorkepause på sofaen.

Huff, nå begynner det å bli ganske tungt å stå opp om morgenen. Det er mørkt utenfor gardinene, kaldt på soverommet, og kroppen kommer liksom ikke helt i gang.

Ofte er grunnen at vi ikke får tilstrekkelig søvn i løpet av natten. 6-8 timer søvn er det ideelle, og nå i mørketiden trenger vi gjerne litt mer enn vi klarer oss med i den lyse årstiden.

Ettermiddagslur kan hjelpe

Er du en av dem som ikke helt klarer å legge deg tidligere om kvelden, og fristes til å ta en strekk på sofaen når du kommer hjem på ettermiddagen? Du er ikke alene.

Men hjelper det egentlig å ta en slik høneblund, eller gjør det bare vondt verre? Kan du dele opp søvnbehovet ditt slik at du tar en time eller to på øyet i løpet av dagen?

En av leserne til Videnskab.dk lurte på dette, og stilte spørsmålet til ekspertene deres.

Svaret var beroligende. Det er ingen grunn til å la være å ta en ettermiddagslur, så lenge dette ikke forstyrrer søvnmønsteret om kvelden så du ikke får sove da.

- Man kan uten problemer legge søvntimene på forskellige perioder av døgnet. Hvis man sover om ettermiddagen, kan det være vanskeligere å falle i søvn om natten, men hvis man likevel kan sove godt om natten og har det fint med det, er det helt uproblematisk, sa søvnforsker og psykiater Gordon Wildschiødtz til Videnskab.dk.

LES OGSÅ: Sover du dårlig? Prøv disse knepene

Hva med en lynlur?

Wildschiødtz mener imidlertid at en lynlur på 20 minutter ikke nødvendigvis gjør at du trenger mindre søvn om natten. Ifølge en artikkel på Lifehacker.com uttalte søvnekspert Rosalind Cartwright at en lynlur eller blund på maks 20 minutter kan lindre akutt trøtthet, men at den helst bør tas mellom 13 og 16.

Tar du en såkalt powernap etter det, er faren stor for at du havner i dyp søvn, og føler deg enda mer trøtt og groggy når klokka ringer etter 20 minutter.

LES OGSÅ: Derfor bør du sove naken

KAN PRØVES: Dersom du ikke våkner om morgenen, kan du prøve en dagslyslampe som gradvis vekker deg. Foto: Lumie
KAN PRØVES: Dersom du ikke våkner om morgenen, kan du prøve en dagslyslampe som gradvis vekker deg. Foto: Lumie Vis mer

Det handler om vaner

Altså - hvis du føler at du nå om høsten og vinteren trenger mer søvn enn de syv timene du pleier å klare deg med på sommeren, men ikke får til å legge deg tidligere enn ved midnatt, kan dette løses ved at du tar en time eller to på øyet på ettermiddagen.

Det kan imidlertid være at det tar litt tid før kroppen venner seg til dette, og du skal være klar over at du vil merke det de dagene du ikke rekker å ta denne luren, når kroppen er blitt vant til den.

Dermed kan den beste løsningen likevel være å gradvis venne seg til å legge seg tidligere på kvelden, slik at du får den søvnen du trenger i løpet av et døgn om natten.




Sjekk KKs kjærlighetshoroskop