TA DEG EN ØL I DAG: Studier viser at drikken øker blodstrømmen både til og fra hjertet ditt. Men ikke overdriv, 3,6 desiliter er nok til å høste de positive egenskapene.  Foto: Thinkstock.com
TA DEG EN ØL I DAG: Studier viser at drikken øker blodstrømmen både til og fra hjertet ditt. Men ikke overdriv, 3,6 desiliter er nok til å høste de positive egenskapene. Foto: Thinkstock.comVis mer

øl

Derfor bør du ta deg en øl i dag

Studier viser at den har en positiv effekt på hjertehelsen din.

Hva er vel ikke bedre enn å kose seg med en øl ute i solen nå?

Med tanke på at øl er en av de mest kaloririke variantene av alkohol, kan det imidlertid være vanskelig å nyte den med helt ren samvittighet.

Likevel mener nå en rekke eksperter at du slett ikke blir feitere av å drikke øl - så sant du passer mengdene.

Nyere undersøkelser viser at det kan være flere fordeler ved å drikke øl. Blant annet mener forskere at det kan være bra for hjertet, skriver Prevention.com.

LES OGSÅ: Derfor bør du legge ferien til sjøen

NYT EN ØL I SOMMERVARMEN: Innholdet av antioksidanter og flavanoider har en rekke positive effekter på hjertet.  Foto: Getty Images/iStockphoto
NYT EN ØL I SOMMERVARMEN: Innholdet av antioksidanter og flavanoider har en rekke positive effekter på hjertet. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Øl har en positiv effekt på hjertehelsen

Til nå har du helt sikkert fått med deg de mange fordelene det er ved å drikke vin. For eksempel har undersøkelser vist at to glass vin om dagen er bra for beinbygningen, i tillegg til at rødvin kan ha en positiv effekt på hukommelsen.

Ifølge greske forskere skal du imidlertid ikke undervurdere helsefordelene av øl.

Flere av ingrediensene du finner i drikken har nemlig gunstige effekter på hjertehelsen din. Sammenlignet med vodka og andre ikke alkoholholdige drikker kan øl faktisk styrke blodtilførselen til og fra hjertet med opp til 50 prosent.

Over flere uker overvåket forskerne hjertehelsen til 17 deltakere, mens de ved tre forskjellige anledninger ble bedt om å drikke øl, vodka eller alkoholfritt øl.

Selv om alle tre drikkene hadde en positiv effekt på hjertehelsen, var det den vanlige ølen som, uten tvil, hadde størst fordeler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Rundstykker til frokost? Les dette

Bør du bytte ut vin med øl?

Spørmålet er hva som gjør ølet så fordelaktig (i moderate doser selvsagt)?

I tillegg til innholdet av etanol - en av ingrediensene som er blitt koblet opp mot en rekke helsefordeler - inneholder øl mange av de samme, helsefordelaktige antioksidantene som du finner i vin, men også flere av de hjertevennligee flavonoidene.

Selv om forskerne ikke har funnet den eksakte ingrediensen som gjør øl så bra for deg, viser altså resultatene at den har evnen til å øke blodstrømmen til og fra hjertet ditt.

Men er øl et bedre alternativ enn vin?

Det ser ut til at det ikke finnes noe fasitsvar på dette foreløpig. Gjennom studier har forskere sammenlignet de to drikkene, uten at de har kommet frem til en konklusjon.

Siden begge inneholder fordelaktige ingredienser er det likevel god grunn til å drikke både øl og vin fra tid til annen.

Deltagerne i studien drakk omkring 3,6 desiliter øl - som tilsvarer litt mer enn en liten boks øl. Det er nemlig ikke så mye som skal til før det er bra for hjertet.

LES OGSÅ: Juicen som tar knekken på fyllesyken

Pass på mengdene

Det er imidlertid ikke slik at du kan drikke ubegrensede mengder med øl og vin, og skylde på at det er godt for hjertet.

Som KK.no har skrevet om tidligere, og som som det kom frem i en ny studie fra folkehelseinstituttet (Les mer her!) denne uken , er det skadelig med store mengder alkohol - spesielt hvis du konsumerer det på én kveld.

Store mengder alkohol på én kveld er mer skadelig for leveren og hjertet, enn hvis du skulle ha drukket den samme mengden over flere dager.

Resultatene fra undersøkelsen til Folkehelseinstituttet viste at risikoen for å dø tidlig tredobles ved å innta fem øl, en hel flaske vin eller 1/4 flaske brennevin ved samme anledning, flere ganger i uken.

I tillegg skal du ikke kimse av de store mengdene kalorier du finner i alkohol.

– Alkohol er flytende kalorier som det kan være lett å få for mye av. Et lite regnestykke viser at det skal veldig lite til for å doble kaloriinntaket på en god middag med alkohol, har Jeanette Roede, ernæringsekspert og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS, tidligere uttalt til KK.no.

Hvis du skal i selskap eller på middag, anbefaler hun deg å drikke halve velkomstdrinken, velge en halv flaske rødvin til maten og holde deg til kaffen. På denne måten har du begrenset deg til 300 kalorier.

LES OGSÅ: Kaloribomben mange glemmer

Er det bedre å velge Lite?

Er du en av dem som velger lavkarbo-øl som Ringnes Lite, Tuborg Lite eller Hansa Lite fordi du tenker at det er «sunnere»? Da bør du revurdere kjøpet ditt.

Én desiliter med vanlig øl med 4,7 prosent alkohol inneholder cirka 40 kalorier. En halvliter vanlig øl inneholder dermed cirka 200 kalorier.

Lettøl har færre kalorier, fordi det inneholder mindre alkohol. Rundt 30 kalorier per desiliter gjør at en halvliter lettøl inneholder 150 kalorier. Lavkarbo-øl, eller altså Lite-øl, inneholder cirka 28 kalorier per desiliter. Dermed gir en halvliter Lite-øl 140 kalorier, rett i underkant av en lett-øl.

Grunnen til at det ikke er særlig færre kalorier i lavkarbo-øl, er at det er alkoholen som tilfører de fleste kaloriene - 7 kalorier per gram. Så selv om karbohydratene er redusert, gjør alkoholinnholdet at lavkarbo-øl er like kaloririkt som vanlig lett-øl, som bare er litt mindre kaloririkt enn vanlig øl.

LES OGSÅ: Kan redusere kreftrisikoen med 14 prosent

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: